• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24370
+
-

فریب کنکوری‌ها

بررسی تهدیدها در فصل برپایی کلاس‌های تابستانی

جواد عزیزی

تابستان فرصت خوبی برای پشت‌کنکوری‌هاست تا با ثبت‌نام در آموزشگاه‌های مختلف شانس خود را برای قبولی در کنکور افزایش دهند. همین باعث شده تا بعضی از آموزشگاه‌های غیرمجاز از یک شگرد عجیب برای فریب دانش‌آموزان استفاده کنند. آنها ابتدا افرادی را که در کنکور با رتبه ممتاز پذیرفته شده‌اند شناسایی کرده و با آنها تماس می‌گیرند و با پرداخت مبلغی، نام این افراد را به‌عنوان یکی از دانش‌آموزانشان در بنرهای تبلیغاتی آموزشگاه منتشر می‌کنند. به این ترتیب خانواده‌ها به تصور اینکه آموزشگاه مورد نظر می‌تواند زمینه موفقیت فرزند آنها را هم فراهم کند، با پرداخت مبالغی هنگفت در این آموزشگاه ها ثبت‌نام می‌کنند، غافل از اینکه همه این ماجرا نقشه‌ای برای فریب آنها بوده است.

نقشه شوم مربی/ ثبت نام در مدارس فوتبال، برنامه خیلی از پسران نوجوان در تعطیلات تابستان است. اما اشتباه در انتخاب آموزشگاه مناسب و معتبر ممکن است عواقب خطرناکی به‌دنبال داشته باشد. مدتی قبل بود که مربی فوتبال آموزشگاهی در جنوب تهران با شکایت 14دانش‌آموز به اتهام سوءاستفاده از نوجوانان دستگیر شد. او با این بهانه که «تو را در تیم اصلی قرار می‌دهم» طعمه‌هایش را فریب می‌داد و پس از اجرای نقشه‌اش، آنها را تهدید می‌کرد که اگر رازشان را به کسی بگویند، جایی در تیم نخواهند داشت.

کمین در استخر/ شنا، آن هم در گرمای تابستان یکی از ورزش‌های پرطرفدار است اما انتخاب استخر به چند دلیل اهمیت ویژه‌ای دارد. فارغ از بحث آموزش، امنیت استخر هم یکی از نکات ویژه‌ای است که باید والدین به آن توجه کنند. می‌پرسید چرا؟ همین چند وقت پیش بود که مأموران پلیس پایتخت سارقی را دستگیر کردند که شگردش سرقت از استخرها بود. او به بهانه شنا وارد استخرها می‌شد و درست زمانی که همه در داخل استخر حضور داشتند، خودش را به رختکن می‌رساند و با تخریب در کمدها دست به سرقت می‌زد. او معمولا برای سرقت راهی استخرهایی می‌شد که امنیت چندانی نداشتند و به راحتی می‌شد با تخریب در کمد، اموال داخل آنها را سرقت کرد. او پس از دستگیری به چندین فقره سرقت از استخرهای مناطق مختلف تهران اعتراف کرد.

آموزش زبان با استاد قلابی / پیش از ثبت‌نام در آموزشگاه‌های خصوصی، حتما درباره آموزشگاه و استادانی که در آنجا تدریس می‌کنند تحقیق کنید تا مبادا در دام کلاهبردارانی مثل کلاهبرداری که سر ده‌ها نفر را در استان کرمان کلاه گذاشت گرفتار شوید. این فرد پس از تاسیس آموزشگاه زبان در شهرهای مختلف کرمان، مدعی می‌شد که دارای مجوز معتبر از جهاددانشگاهی کرمان است، حال آنکه هیچ مجوزی برای راه‌اندازی آموزشگاه نداشت. این اما همه ماجرا نبود، چرا که متهم افرادی با مدرک تحصیلی دیپلم و کم‌تجربه را با حقوق اندک استخدام می‌کرد و آنها را استاد زبان جا می‌زد تا در آموزشگاهش تدریس کنند. والدین هم بی‌خبر از همه جا با پرداخت شهریه سنگین، فرزندان خود را در آموزشگاه ثبت‌نام می‌کردند اما تنها چیزی که آنها یاد می‌گرفتند چند کلمه ساده انگلیسی بود. گرداننده این آموزشگاه‌ غیرمجاز، در نهایت با شکایت خانواده‌ها تحت تعقیب پلیس قرار گرفت و دستگیر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید