• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24369
+
-

بله،ما هم مالیات می‌دهیم

برخلاف تصور عموم،آموزشگاه‌هایی که کار فرهنگی انجام می‌دهند از پرداخت مالیات معاف نیستند

درنگ
بله،ما هم مالیات می‌دهیم

مائده امینی: 

مالیات مؤسسه‌های آموزشی و فرهنگی از آن مالیات‌های پر سر و صداست. بسیاری از آموزشگاه‌داران در ایران براین باورند که نباید مالیاتی به اداره دارایی پرداخت کنند چرا که آنها مشغول به توسعه یک فعالیت فرهنگی یا آموزشی هستند. آموزشگاه‌هایی که زیرنظر آموزش و پرورش اداره می‌شوند، دل پری دارند. «بله که مالیات می‌دهیم. دوبار هم می‌دهیم! البته آموزشگاه به آموزشگاه فرق می‌کند. ما تقریبا 12درصد مالیات می‌دهیم. روی کاغذ موظف به پرداخت 8درصد مالیاتیم اما در عمل 4درصد هم به آموزش و پرورش پرداخت می‌کنیم». اینها را مدیر یکی از آموزشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش به همشهری می‌گوید که تمایلی ندارد نامش فاش شود. او معتقد است: قانون نباید برای فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی مالیات معین کند. این سوی ماجرا اما، زهرا نصیری‌نژاد- مدیر آموزشگاه زبان برنا که یک مؤسسه آزاد با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد است- حرف‌های متفاوتی دارد. او می‌گوید: «ما نسبت به 8، 9درصدی که مالیات می‌دهیم اعتراضی نداریم. در واقع 10سال است که برای این کار پرونده تشکیل داده‌ایم و هر سال هم خوش حساب بوده‌ایم. شاید دوستانی که تحت نظر آموزش و پرورش کار می‌کنند، سخت‌تر دخل و خرج‌شان بهم بخواند اما ما برای پرداخت مالیات دچار چالش نمی‌شویم و آن را وظیفه خود می‌دانیم».

قانون دقیقا چه می‌گوید؟ 
اگر قانون‌های مالیاتی را خوب بالا پایین نکرده باشید، ممکن است دچار سوءتفاهم مالیاتی شوید! دستورالعمل موضوع ماده12 آیین‌نامه اجرایی تبصره3 ماده 139قانون مالیات‌های مستقیم (مصوب بهمن 1380هیأت وزیران)، نص صریحی از قانون است که معترضان به پرداخت مالیات بر آموزش آن را مبنای اعتراض خود قرار می‌دهند. بر این اساس، مجموعه فعالیت‌هایی که برای توسعه ارتباطات فرهنگی، ترویج، عرضه، ارزشیابی، پژوهش، نقد و بررسی آثار فرهنگی و هنری، اجرای صحنه‌ای و مبادلات فرهنگی یا برای پر کردن اوقات فراغت و آموزش‌های فرهنگی و هنری در جهت افزایش آگاهی‌های عمومی صورت می‌گیرد، از پرداخت مالیات معافند. در واقع این دستورالعمل اشاره به جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، مسابقات، مراسم نقد و بررسی، مجامع فرهنگی و... دارد. مالکان آموزشگاه‌های آزاد، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و... مشمول پرداخت مالیات هستند و ارتباطی به ماده فوق ندارند. براساس ماده۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان مشاغل بندهای (الف) و(ب) مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و باید فهرست معاملات خود را به‌صورت گزارش فصلی پس از پایان هر فصل به‌صورت الکترونیکی از طریق پورتال سازمان امور مالیاتی در قالب یک فایل تولیدشده روی CD به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل دهند. صاحبان مراکز آموزشی و پرورشی، آموزشگاه‌های آزاد، مدارس غیرانتفاعی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی براساس همین ماده جزو مشاغل بند الف محسوب شده و موظف به پرداخت مالیات هستند. اگرچه پیگیری‌های همشهری از سازمان امور مالیاتی کشور برای روشن شدن میزان دقیق پرداخت مالیات بر آموزش، بی‌نتیجه مانده اما بررسی‌ها، نشان می‌دهد که میزان این مالیات در آموزشگاه‌های آزاد مختلف بین 8تا 10درصد است.

آموزشگاه‌های زبان از پرداخت مالیات معاف نیستند

ماده 134قانون مالیات‌های مستقیم درباره معافیت فعالیت‌های آموزشی و غیرانتفاعی توضیح داده اما چیزی درباره معافیت آموزشگاه‌های زبان قید نکرده است. به‌نظر می‌رسد قرار نیست تحت هیچ شرایطی آموزشگاه زبانی از پرداخت مالیات معاف باشد. البته بررسی‌های میدانی همشهری از مؤسسات آزاد زبان مختلف هم بر این قانون صحه می‌گذارد.

مجوز فنی‌حرفه‌ای، نافی پرداخت مالیات نیست

درحالی‌که بعضی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که آموزشگاه‌های دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از مالیات معافند، روابط عمومی این سازمان به همشهری می‌گوید: تنها آموزشگاه‌های آزاد مناطق محروم و توسعه نیافته که مجوز این سازمان را برای فعالیت آموزشی گرفته‌اند، از پرداخت مالیات معافند و مجوز از این سازمان به تنهایی نمی‌تواند موجب ایجاد معافیت مالیاتی برای صاحب آموزشگاه شود. به‌طور کلی هرگونه فعالیت آموزشی و فرهنگی توسط صاحبان آموزشگاه‌ها و مؤسسات آزاد در مناطق محروم، عموما از پرداخت مالیات معاف است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید