• دو شنبه 3 شهریور 1404
  • الإثْنَيْن 1 ربیع الاول 1447
  • 2025 Aug 25
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24361
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DPKn
+
-

6 کارگروه مأمور هماهنگ‌سازی بازآفرینی شهری شدند

بازآفرینی شهری یا همان احیای بافت‌های فرسوده،  ناکارآمد و حاشیه‌ای شهرها،  برجسته‌ترین برنامه مسکنی است که از اواخر سال گذشته به‌صورت جدی در دستور کار دولت روحانی قرار گرفته و با تدوین برنامه ملی بازآفرینی پایدار شهری در افق 1400وارد فاز اجرایی شده است. این موضوع اینک با ایجاد 6کارگروه در ستاد ملی بازآفرینی وارد فاز جدیدی شده و قرار است با هماهنگی کامل دستگاه‌های دولتی اجرایی شود.

 به گزارش همشهری، از دوران پس از جنگ تحمیلی،  همواره دولت‌ها برنامه‌هایی برای رسیدگی به وضعیت بافت‌های فرسوده داشته‌اند اما درنهایت هیچ‌کدام از برنامه‌ها نتوانستند گام مؤثری در این مسیر بردارند. حالا کار به‌جایی رسیده که 19میلیون نفر از جمعیت 81میلیون نفری کشور مستقیم درگیر تبعات زندگی در بافت‌های فرسوده،  ناکارآمد یا حاشیه‌ای هستند و کیفیت زندگی آنها از میانگین کیفیت زندگی در شهرشان پایین‌تر است. سال‌ها از مطرح شدن لزوم رسیدگی به بافت‌های فرسوده می‌گذرد، اما به‌واسطه بی‌توجهی ادامه‌دار به متوازن‌سازی توسعه شهری در کشور،  بافت‌های اصیل و سنتی شهرها اغلب از توسعه بازمانده‌اند،  سکونتگاه‌های حاشیه‌ای عملاً به بخشی از شهرهای بزرگ تبدیل شده‌اند و ساکنان بسیاری از مناطق کمتر توسعه‌یافته شهری نیز به‌سختی می‌توانند به متوسط خدمات شهری دسترسی پیدا کنند.

در این شرایط دولت دوازدهم اصل فعالیت خود در حوزه مسکن را به سمت بافت‌های فرسوده سوق داده و گرچه رأسا سازمان بازآفرینی شهری را مأمور اجرای این برنامه معرفی کرده، اما در برنامه‌ریزی‌های کلان خود عملاً همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی را به میدان عمل کشیده است. بر این اساس مقرر شده در کنار همه اقداماتی که دولت و وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد برنامه بازآفرینی انجام می‌دهند،  هر دستگاه دولتی نیز درصد مشخصی از بودجه سالانه خود را به ارائه خدمات در بافت‌های هدف این برنامه اختصاص دهد تا میانگین خدمات‌رسانی آن دستگاه در بافت‌های فرسوده شهری به میانگین این خدمات در دیگر نقاط شهر برسد.

هماهنگ‌سازی دستگاه‌ها کلید خورد

کارشناسان از همان ابتدا بروز ناهماهنگی یا موازی‌کاری بین دستگاه‌ها را چالش اصلی این بخش از برنامه عنوان کردند که عملاً می‌تواند میزان موفقیت طرح بازآفرینی را نسبت به برآوردهای محاسباتی کاهش دهد و حتی برنامه را در مواردی به بن‌بست بکشاند. مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد سازمان بازآفرینی شهری با ایجاد 6کارگروه درصدد رفع آن برآمده و تلاش کرده است با مشخص کردن نقش و سهم هر یک از دستگاه‌ها در برنامه بازآفرینی،  هماهنگی لازم برای اجرای برنامه‌ها را محقق کند.

به گزارش ایلنا، مجید روستا، عضو هیأت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری دیروز در نشست خبری سازمان ملی بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهری یک بحث فرابخشی و فرادستگاهی است، گفت: در این طرح ناچار بودیم به‌دلیل تنوع ابعاد آن سیاستگذاری‌های یکسانی را اتخاذ کنیم؛ بنابراین 2سیاست را برای تحقق اهدافمان در پیش گرفتیم. روستا افزود: این سیاستگذاری‌های یکسان و واحد بین دستگاه‌ها تحت عنوان سند ملی احیای نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد شهری به تصویب هیأت دولت رسید و در گام دوم برنامه عملیات مشخص و تعیین نقش دستگاه‌ها تدوین شد. او با بیان اینکه این سیاستگذاری‌ها با تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری به ریاست رئیس‌جمهور وارد فاز اجرایی شد از تشکیل 6کارگروه در ستاد ملی بازآفرینی شهری برای هماهنگ‌سازی دستگاه‌ها خبر داد. بر این اساس کارگروه توانمندسازی‌های اقتصادی و اجتماعی با ریاست وزارت کار،  کارگروه پیشگیری از گسترش بافت‌های نابسامان شهری با ریاست قوه قضاییه،  کارگروه اجتماعی به ریاست وزارت کشور،  کارگروه شبکه ملی سمن‌ها با ریاست سازمان‌های مردم‌نهاد،  کارگروه اوقاف با ریاست سازمان اوقاف و کارگروه حوزه سلامت با ریاست وزارت بهداشت در ستاد ملی بازآفرینی ایجاد شده و مأموریت آنها تدوین سیاستگذاری‌های یکسان و واحد بین دستگاه‌ها و هماهنگ‌سازی برای اجرای آن در محله‌های هدف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید