دانش آموز 10 ساله کاشف کتیبه باستانی
امیررضا خانمحمدی، دانشآموز کلاس چهارم دبستان یک کتیبه تاریخی در روستا پیدا کرد و تحویل میراث فرهنگی داد
محمود مولایی-روزنامهنگار
دانشآموز روستای دوآب زالی در روزهای گذشته روی تپه تاریخی روستای خود در شهرستان دلفان یک اثر تاریخی پیدا کرد و در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفت؛ ماجرا البته پیدا کردن یک شیء تاریخی نبود، بلکه تحویل دادن این شیء به معلم مدرسه و سپس میراث فرهنگی بود که مورد توجه کاربران قرار گرفت. آجرنوشتهای که امیررضا خانمحمدی، دانشآموز کلاس چهارم دبستان یافت از نظرمدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان باارزش است.
حین بازی
امیررضا خانمحمدی، دانشآموز کلاس چهارم دبستان است و وقتی در کوچه با دوستانش بازی میکرد، چشمش به یک شیء میافتد که نظرش را جلب میکند. معلم این دانشآموز در مدرسه شهید محمدتقی روستای دوآب زالی با ذکر این توضیحات به همشهری میگوید: «ما در روستایی زندگی میکنیم که دارای آثار باستانی است. روستای دوآب زالی نزدیک به شهرستان نورآباد است و تپهای دارد که ثبت ملی شده است.» مراد احمدپور ادامه میدهد: «در دهه 1360 در بخشی از روستا عملیات خاکبرداری صورت گرفت، ولی مردمی که در دامنه این تپه ساکن هستند، ممکن است همچنان اثر باستانی مشاهده کنند.»
سفالی به شکل کتیبه
خانمحمدی، وقتی شیء تاریخی را پیدا کرد، نزد معلم مدرسه رفت. جنس شیء پیدا شده سفال و به شکل کتیبه بود. یک طرف آن نقش یا تصویری ندارد، ولی سمت دیگر آن احتمالا نوشتهای به خط میخی است. معلم روستا این توضیحات را میدهد و میگوید: «بهنظرم آمد که شیء با ارزشی است و به همین دلیل با مسئولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان در میان گذاشتم.» مراد احمدپور میافزاید: «مسئولان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان یکی دو ساعت بعد از تماس به مدرسه آمدند و کتیبه را با خود بردند. بعد از یک هفته مدیرکل میراث فرهنگی به کلاس ما در روستای دوآب زالی آمد و از امیررضا خانمحمدی، دانشآموز تقدیر کرد. از مسئولان خواستیم بعد از اینکه آزمایشهای روی کتیبه صورت گرفت و اطلاعاتی در مورد آن بهدست آمد، به ما هم اطلاع دهند.»
احساس مسئولیت دانشآموزان
وقتی این اتفاق افتاد، دانشآموزان دیگر هم در روستا گشت میزدند تا اثر تاریخی پیدا کنند. این صحبت معلم کلاس چهارم دبستان است. مراد احمدپور توضیح میدهد: «برخی از آنها هم چیزهایی پیدا کرده و به مدرسه آوردند که مثلا این شیء را هم ببینید، درحالیکه هیچیک اثر تاریخی نبودند. البته برای من این اتفاق جالب بود و نشان میداد که پیدا شدن یک شیء تاریخی چقدر روی بچهها تأثیر خوبی گذاشته و آنها هم نسبت به آثار تاریخی احساس مسئولیت میکنند.»او عنوان میکند: «در کلاس درباره میراث فرهنگی خیلی به بچهها توضیح میدهم؛ چون روستای ما دارای آثار باستانی است و فکر میکنم نیاز است که از این بابت اطلاعاتی را به دانشآموزان بدهم؛ حتی به دانشآموزان میگویم که در روستا اگر شیئی نظرتان را جلب کرد، شاید یک اثر تاریخی و متعلق به اجداد ما باشد و به همین دلیل بهتر است با خانواده یا من در میان بگذارید.»