• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 مرداد 1397
کد مطلب : 24315
+
-

روزی برای کهن‌تاریخ اردبیل

سرپرست میراث فرهنگی استان: از فرصت روز اردبیل برای معرفی توانمندی‌ها و جذب سرمایه گذار استفاده کنیم

مناسبت
روزی برای کهن‌تاریخ اردبیل

 لیلا ساریخانی| اردبیل- خبرنگار:

چهارم مرداد در تاریخ ایران با دو مناسبت مهم گره خورده است؛ تولد شاه اسماعیل خطائی و استقرار سلسله صفویه در اردبیل. بنا به اهمیت این دو مناسبت، این روز به نام روز اردبیل نام‌گذاری شده است. با وجود اهمیت و تأثیری که این روز تاریخی در فرهنگ تشیع داشته است، اما هنوز جای خالی آن در تقویم ملی کشورمان احساس می‌شود، به طوری که برخی از چهره های برجسته استان نسبت به این مسأله واکنش نشان داده اند. 

آیت الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه می‌گوید: شاه اسماعیل خطائی دو خدمت بسیار گرانمایه برای سرزمین ایران انجام داده است که اولی تشکیل یک حکومت شایسته بر پایه تفکر و آرمان‌های اهل بیت(ع) است و دیگری یکپارچه‌ سازی و حفظ تمامیت ارضی ایران در زمانی که اوضاع این کشور آشفته و کشورمان به 18 قسمت مختلف تقسیم شده بود. اکنون تمام بزرگان نظام اسلامی بر این موضوع اذعان دارند که این نظام براساس تفکر صفویه که همانا تشکیل حکومت برپایه تفکر اهل بیت (ع) است تشکیل شده است.
انتقاد نماینده ولی فقیه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مبنی بر ثبت روز اردبیل در تقویم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت  و در افکار عمومی نسبت به موضوع روز اردبیل حساسیت ایجاد شد. به طوری که ثبت ملی روز اردبیل کم کم به مطالبه مردمی تبدیل شده است. 


فرصتی برای معرفی توانمندی و جذب سرمایه گذار

 سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: روز اردبیل از آنجا قابل ارزش‌گذاری و اهمیت است که همواره سعی می‌شود برجستگی‌های دیار اردبیل و سبلان با حال و هوایی معنوی و دارای فرهنگ پربار به آیندگان انتقال پیدا کند اما همچنان در این جهت‌گیری، ضعف‌ها و نواقصی را مشاهده می‌کنیم.

نادر فلاحی ادامه می‌دهد : ما باید از این فرصت در معرفی ابعاد قابل توسعه استان اردبیل، جذب و جلب سرمایه‌گذاران، شناساندن توانمندی‌ها و رفع برخی از موانع موجود همتی مضاعف داشته باشیم تا روز اردبیل به روز فخر و شرف هر شهروند اردبیلی تبدیل شود. وی می‌افزاید: ما برای اینکه بتوانیم پیشینه تاریخی این خطه و کارهای تاثیرگذار دلسوزان و چهره‌های شناخته شده این سرزمین را که همواره مایه افتخار و عزتمندی بودند به خوبی و با هدفگذاری درست بشناسانیم، باید یک حرکت فرادستگاهی انجام دهیم تا این اتفاق به شایستگی بیفتد.

فلاحی با اشاره به مشکلات و معضلات استان اردبیل با وجود همه این توانمندی‌ها می‌گوید: امروز جایگاه اقتصادی، فرهنگ و تمدنی ما هیچ مناسبتی با تاریخ کهن اردبیل ندارد و در حالی که این استان همواره علما و دانشمندان بیشماری را تحویل جامعه اسلامی داده است، امروز در نقطه تحولی خوبی قرار ندارد. باید همه سعی کنیم تا از این بن بست و تنگنا خارج شویم.


شاه اسماعیل نقطه عطف تاریخ باشکوه ایران

«علی حسن زاده» فعال فرهنگی و هنری در اردبیل معتقد است: در جغرافیای ایران، اردبیل با همه شهرستان‌ها و روستاها و کوه و دشتش کمتر از یک درصد کشور است و در جغرافیای سیاسی و توسعه آن، جایی است در حد هیچ. 
 حسن زاده در گفت وگو با همشهری می افزاید: از زمان ورود اسلام به این سرزمین تا ظهور شاه اسماعیل مملکتی به نام ایران نداشتیم. از همان ابتدا تا به سلطنت رسیدن شاه اسماعیل ، آنچه به نام اسلام حاکم بود عاری از حضور اهل بیت بود و دین بی اهل بیت در زمان عباسی و اموی در کشور وجود داشت. 

وی می‌افزاید: این شاه اسماعیل بود که نقطه عطف تاریخ ایران بود. در میانه مصیبت آن دوران، اسماعیل به‌ پا خاست و در ۱۳ سالگی کشوری فراهم آورد که تا به امروز پا برجاست و مذهبی را شکوفا کرد که هنوز حاکم بر دل‌هاست. اینگونه است که اسماعیل نقطه عطف تاریخ ایران ما است. بماند که نبرد چالدرانش شاه‌جنگ ایرانیان و سلسله پادشاهی‌‌اش شکوه تاریخ شیعیان و ایرانیان است. 

حسن‌زاده ادامه می دهد: چنین بزرگ بی همتایی را نه مکتبی غیر  مکتب شیخ‌صفی پرورده و نه شهری غیر شهر اردبیل به بار آورده است، که هیچ سرزمینی از غربی‌ترین نقطه غرب تا شرقی‌ترین خطه شرق به خود ندیده است مگر در افسانه‌ها و اسطوره‌های خیالی. اسماعیل اسطوره‌ای است که اگر چه در خیال نمی‌گنجد اما در حقیقت تاریخ بوده است و تا به امروز بی بدیل مانده است. 
نویسنده نمایشنامه «شاه اسماعیل» می‌گوید: حق است که روز اردبیل، روز شیخ صفی و روز شاه اسماعیل، پر فروغ‌تر گرامی داشته شود که این حق اگر ادا نشود، ظلمی است در حق همه بزرگانی که حقی بر این سرزمین داشته و دارند. بدتر آنگاه خواهد بود که دیگران مالک او شوند کما اینکه مالک مولوی و رودکی شدند.


اردبیل؛ خاستگاه نگرش صلح آمیز

«توحید دلاور قوام» دبیر ستاد بزرگداشت روز اردبیل در گفت وگو با همشهری با اشاره به اهمیت 4 مرداد سالروز استقرار سلسله صفویه در ایران، گفت: با استقرار سلسله صفویه، مذهب تشیع و حکومت اسلامی در ایران شکل گرفت بنابراین بزرگداشت این روز تاریخی و تبیین هویت صفویه در شناساندن جایگاه اردبیل در دنیا بسیار تاثیرگذار است.
 وی با بیان اینکه به دنبال استقرار دولت صفویه، هویت ملی در ایران با استحکام مرزهای کشور همراه شد، می افزاید: دولت صفوی وضعیت بغرنج جغرافیای سیاسی را ساماندهی کرد. استقرار مذهب تشیع و قرائت معرفتی تحت تأثیر اندیشه های شیخ صفی‌الدین اردبیلی دنیا را به صلح و آرامش تحت تعالیم اسلام و تشیع دعوت کرده است. 
دلاور قوام با اشاره به اینکه امروزه هدف از تشکیل گروه‌های تروریستی مبارزه با این تفکر است، تصریح می‌کند: اردبیل خاستگاه نگرش صلح آمیز است که تحت تعالیم اهل بیت علیهم السلام یک قرائت انسان ساز، توحیدی و صلح آمیز به دنیا ارائه می دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید