دکتر مؤمن زاده، مسئول مدارس طرح آرمان:
با طرح آرمان دانشآموزانی کنشگر خواهیم داشت
ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت معاونت مدارس ستاد طرح شهید آرمان از تابستان 1402طرحریزی شد و اکنون در قالب برنامههای متنوع علمی، عبادی، اخلاقی و مهارتی تحت حمایت مدارس منتخب این ستاد قرار دارند.دکتر مومنزاده مسئول مدارس طرح آرمان در گزارش پیشرو از تقویت روحیه کنشگری در دانشآموزانی میگوید که در این دو سال پای ثابت برنامههای متعدد این رویداد بودهاند.
ساحتهای مختلف تربیتی
«معاونت مدارس ستاد طرح شهید آرمان از آغاز فعالیت خود در تابستان 1402تا به امروز که چهارمین مرحله از طرح عملیاتی آرمان 4در حال اجراست آمار قابل توجهی از مدارس دولتی شهر تهران را تحت پوشش برنامههای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خود قرار داده است.»
دکتر مومنزاده با بیان این مطلب ادامه میدهد:«این برنامهها با نگاه به وظایف تعریف شده شهرداری تهران در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی و بهویژه مقابله با آسیبهای اجتماعی و پیشگیری از آن در حوزههای شهروندی و تکیه ویژه بر نوجوانان و بانوان طراحی و اجرا شده است.» در تدوین این برنامهها ساحتهای مختلف تربیتی طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهعنوان مهمترین عنصر در ایجاد و شکلگیری محله و شهر اسلامی مورد تأکید است. دکتر مومنزاده همافزایی نهادهای تربیتی و مذهبی را از مهمترین رکنهای موفقیت طرح آرمان میداند:«تعامل سازنده با سایر ارکان تربیتی شهر تهران مانند آموزش و پرورش در قالب فعالیتهای مسجدمحور و مربیمحور و پشتیبانی مساجد شهر تهران از مدارس تحت پوشش طرح شهید آرمان از مهمترین ویژگی این طرح است.در برنامه عملیاتی آرمان مدارس از 40برنامه دانشآموزی در مدارس و محلههای شهر تهران بهعنوان قالبهای فعالیتهای مشترک تربیتی مسجد و مدرسهمحور حمایت میشود.»
ایجاد نشاط و پویایي میان شهروندان و خانوادهها
برنامههای اجرا شده در ستاد طرح شهید آرمان باب سلیقه بسیاری از دانشآموزان بوده است؛چرا که در طرحریزی برای این سرفصلهای آموزشی نگاه یک بعدی حاکم نبوده است.دکتر مومنزاده بر این باور است که خروجی نگاه تکبعدی دانشآموزان و نوجوانان منفعل خواهد بود این در حالی است که یکی از اهداف طرح ستاد شهید آرمان تربیت نوجوانانی با روحیه حقطلبی و کنشگری است:«این برنامهها در ابعاد مختلف علمی، اعتقادی، عبادی، اخلاقی و آموزشی، هنری، مهارتی و ورزشی طراحی و تدوین شده است.اردوهای یک روزه موضوعی و راهیان پیشرفت، اردوهای برونشهری مشهد مقدس قم و جمکران، مسابقات کتابخوانی و ایجاد کتابخوانان مدرسه با هدف ترویج و نهادینه ساختن فرهنگ کتاب و کتابخوانی، یادوارههای شهدا، برپایی نماز جماعت در مدرسه، جشن تکلیف و عبادت، جلسات مشاوره خانواده هیاتهای دانشآموزی، انواع برنامههای علمی پژوهشی و فناورانه، ارزیابی جامع علمی برای دانشآموزان در مدارس و فعالیتهای متنوعی ناظر به مربیان، معلمان و خانوادهها در حال اجراست.» مسئول مدارس منتخب طرح شهید آرمان میگوید برنامههای این ستاد با تعامل خوب و سازنده میان مساجد و مدارس محلهها با مولفه اصلی مربی محوری اجرا میشود:« آمار در حال افزایش بیش از 700مدرسه در منطق 22گانه شهر تهران و بیش از 300هزار دانشآموز و قریب به هزار و 400مربی در قالب 40برنامه تحت پوشش این طرح هستند.تعالی روحی و معنوی شهر، ایجاد نشاط و پویایي میان شهروندان و خانوادهها از مسیر مدرسه و برنامههای دانشآموزی، پیشگیری از انواع آسیبهای اجتماعی و مقابله با آن از ویژگیهای مهم این طرح است.»
مشارکتی بودن فضای آرمانیها
دکتر مومنزاده به مشارکتی بودن فضای حاکم بر ستاد طرح شهید آرمان اشاره میکند و آن را نقطهقوت برنامههای اجرا شده در سطح مدارس، مساجد، محلههای و گروههای مردمی میداند:«تمامی این برنامهها بهصورت کاملا مشارکتی از منابع شهرداری تهران، خیران و مشارکتهای مردمی تداوم داشته است.مردم محوری و تبدیل دانشآموزان، مربیان و خانوادهها به کنشگرانی فعال در اجرای برنامهها و مراسم و کنشهای اجتماعی از ویژگیهای این طرح است. توسعه و افزایش مدارسی که این برنامهها در آنها اجرایی شوند در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم هر سال با توفیقات روزافزون بتوانیم شاهد هر چه پویاتر شدن این طرح جامع در مدارس و مساجد محلههای شهر تهران شویم.»
ساختار مسجد در تراز انقلاب
یکی از دغدغههای مهم رهبر فرزانه انقلاب تحقق آرمانهای اسلامی در جامعه است. از منظر ایشان این آرمانها زمانی محقق میشوند که در مرحله اول نخبگان و فرهیختگان خودشان نقطه شروع و محور حرکت بهسوی آرمانها باشند. ایشان در این رابطه میفرمایند: «چیزی که برای ما لازم است این است که خود ما در نقطه تحقق آرمانهای اسلامی قرار گیریم. آن کار و آن تعلیم با آن نیت، با آن احساس و آن غیرت انجام گیرد.»
از منظری دیگر وقتی خداوند بخواهد مسیر هدایت جامعه اسلامی را مشخص کند، حجتهای خود در روی زمین را مشعل راهنمای حرکت بهسوی قلههای تعلیم و تربیت آرمانی و شکوفایی معنوی استعدادهای الهی انسانهای مستعد قرار میدهد. این مشعلهای فروزان انقلاب اسلامی، آرمانسازان و هدایتگران دلها بهسوی کمال بندگی عزتمندانه در جامعه هستند. آن عاملی که موجب میشود این آرمانسازان با نگاه بصیرتبین، در عرصههای فرهنگی و تمدنی انقلاب اسلامی نقشآفرین باشند، روحیه ولایتپذیری است. آرمانسازانی همچون آرمان علیوردی، شهید محسن حججی و... ازجمله این ولایتپذیران هستند. ولایتپذیری در اندیشه این آرمانسازان، شناخت صحنه مبارزه فرهنگی و آمادگی برای نقشآفرینی تمدنی و اطاعت از راهبردهای فرهنگی ولیفقیه در گام دوم انقلاب اسلامی است؛ لذا در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی نخبگان باید در مسیر آرمانسازی پیشقدم و هدایتگر افکار عمومی جامعه به سمت آرمانهای انقلاب اسلامی باشند. مساجد آرمانیشو ارتباط مستمر خود با مدارس، بوستانها، مهدکودکها و مراکز تعالی بانوان را با اجرای برنامههایی در قالب مسابقات، نمایشگاه، برنامههای ورزشی، قرآنی حفظ کرده همچنین با برگزاری جشنوارهها، تورهای گردشگری و دورههای مشاوره فردی و جمعی، گام در راستای همین اهداف نهاده و این روند برای هرچه پویاتر شدن برنامههای جانبی مساجد ادامه خواهد داشت.
برگزاری راهپیمایی روز قدس با حضور 16 هزار دانشآموز
در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان امسال 16 هزار نفر از نوجوانان آرمانی در میدان انقلاب حضور پیدا کردند.این نوجوانان لشکر قدس در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کردند. این برنامه با حمایت و همکاری 500 مسجد طرح آرمان اجرایی شد.نوجوانان شرکت کننده در این راهپیمایی پرچم های فلسطین و حزب الله لبنان و حماس را در دست داشتند و با شعار و سربند های «من لشکر قدسی ام » این راهپیمایی با شکوه را رقم زدند و در آن حمایت خود را از محور مقاومت و عملیات طوفان الاقصی اعلام کردند.