پرچهرهترین مستند سال در سینما حقیقت
نمایش ویژه برای مستند «گیلهمرد»
فیلم مستند «گیلهمرد» به کارگردانی علی رستگار و تهیهکنندگی میلاد باقری در هجدهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درمیآید. به گزارش همشهری، این مستند که در سینما حقیقت امسال نمایش ویژهای خواهد داشت یکی از پرستارهترین مستندهای سالهای اخیر سینمای ایران است و در آن چهرههایی چون علی مصفا، کیانوش عیاری و سروش صحت حضور یافتهاند و مقابل دوربین در مورد اردشیر کاظمی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران که سوژه این فیلم است، سخن گفتهاند.
زمانی میگفتند که کاظمی پیرترین بازیگر سینمای ایران است و ۱۰۲سال دارد اما خودش در جواب این شایعه در مصاحبهای گفت: «باور کنید من مسنترین بازیگر نیستم. من متولد ۲۹ آبان ۱۳۱۷ هستم. نمیدانم چرا به اشتباه تاریخ تولدم اینگونه در همهجا عنوان شده است. نمیدانم میشود اصلاح کرد یا خیر. همه به من میگویند پیرترین بازیگر اما من پیر نیستم.» با این حساب او ۸۵سال دارد. جالب است که کاظمی در سریال «پژمان» نقش پدر هوشنگ حریرچیان را بازی میکرد که متولد ۱۳۱۱ و ۷سالی از کاظمی بزرگتر بود و ۲۹ مرداد امسال درگذشت
از علی مصفا تا سروش صحت
برخی از کارگردانانی که با اردشیر کاظمی کار کردهاند در مستند «گیلهمرد» از همکاری با او گفتهاند. سروش صحت از همکاری دلپذیرش با اردشیر کاظمی در فیلم تلویزیونی «بازی» و سریالهای «پژمان»، «لیسانسهها»، «لیسانسهها۲» و «مگه تموم عمر چند تا بهاره؟» گفت. کیانوش عیاری هم که جلوی دوربین این مستند رفته، درباره تجربه همکاری با کاظمی در فیلم «خانه پدری» در نقش طبیب صحبت کرد. به جز کیانوش عیاری و سروش صحت، تاکنون چهرههای دیگری چون علی مصفا، همایون اسعدیان، امیرشهاب رضویان، بهاره رهنما و میلاد کیایی، جلوی دوربین گیلهمرد رفتهاند؛ فیلمی که قرار است در سینما حقیقت امسال به نمایش درآید.
سینماحقیقت؛ چشمانداز خوب سینمای مستند
علی رستگار، کارگردان«گیله مرد» درباره تأثیر جشنواره سینماحقیقت در جذب مخاطبان میگوید: «در این سالها جشنواره سینماحقیقت باعث شده میدان رقابتی ثابت برای فیلمهای مستند شکل بگیرد و خیلی از مخاطبانی که با سینمای مستند آشنایی نداشتهاند، جذب سینمای مستند شوند. گاهی اوقات مستندهایی در این جشنواره اکران میشوند که شاید بیشتر از جشنواره فجر سر و صدا کرده و تأثیرگذاری داشته است. هر سال هیأت انتخاب بهترین آثار را انتخاب میکند و ممکن است بعضیها اصلا درخواست نداده باشند و ممکن است بعضی آثار هم به جشنواره راه پیدا نکرده باشند اما جشنواره سینماحقیقت چشمانداز و مجموعه خوبی از سینمای مستند هر سال را نشان میدهد و استمرارش هم باعث موفقیت بیشتر آن شده است.
به واسطه جشنواره سینماحقیقت هم شناخت مخاطبان و هم انگیزه مستندسازان بیشتر شده است. بالاخره بحث جایزه و رقابت هم مطرح است و فضای متمرکزی برای دیده شدن وجود دارد و این جشنواره تنها جایی است که مستندها زیر سایه سینمای داستانی نیستند.»