• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 6 دی 1396
کد مطلب : 2422
+
-

نوسازی بافت‌ فرسوده در543 شهر

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری در گفت‌وگو با همشهری از برنامه 5ساله بازآفرینی شهرها رونمایی کرد

 بازآفرینی پایدار بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که رئیس‌جمهور نیز در مراسم رأی اعتماد وزرا آن را مؤکدا جزو مأموریت‌های وزیر راه و شهرسازی برشمرد، پا به دوره جدیدی گذاشته است. هوشنگ عشایری، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: تاکنون بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری با دیدگاه انتفاعی انجام می‌شد که همین مسئله باعث شده عملاً توفیقی در این کار به‌دست نیاید؛ اما اکنون در برنامه پیشنهادی شرکت عمران و بهسازی شهری، تحت عنوان برنامه ملی بازآفرینی پایدار شهری در افق 1400، تمهیداتی اندیشیده شده که در عمل نیز قابل‌دستیابی هستند.

عشایری می‌افزاید: براساس این برنامه در طول برنامه ششم بازآفرینی بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و حاشیه‌ای شهری در 543شهر و 1334محله با ضمانت اجرایی بالا در اولویت اولیه بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد که این میزان عملاً 66هزار هکتار از مجموع 141هزار هکتار بافت فرسوده، ناکارآمد و حاشیه‌ای شهری و حدود 10میلیون نفر از 19میلیون نفر سکنه این بافت‌ها را شامل می‌شود.  سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران می‌افزاید: براساس مطالعات انجام شده، منابع مورد نیاز برای اجرای این برنامه در طول 5سال، حدود 123هزار میلیارد تومان برآورد شده است که بیشترین بخش آن بالغ‌بر حدود 48هزار میلیارد تومان به بهسازی، مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اختصاص خواهد یافت. به‌گفته عشایری، 40هزار میلیارد و 400میلیون تومان نیز به توسعه امکانات و خدمات روبنایی در مقیاس شهری و محله‌ای تخصیص می‌یابد.

دیروز 2عضو کابینه دولت دوازدهم نیز از 2تدبیر دولت برای نجات کلانشهرها ازجمله تهران در مواجهه با چالش بافت‌های فرسوده و انفجار جمعیت خبر دادند. دیروز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به استانداران سراسر ایران با تشریح محورهای اصلی سیاست بازآفرینی شهری از آنها خواست تا سند ملی راهبری، احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و نارکارآمد شهری را اجرا کنند. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم اعلام کرد که بخشی از درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده صرف نوسازی بافت‌های فرسوده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در نامه‌اش خطاب به استانداران کشور گفته هم‌اکنون براساس گزارش شهرداری تهران تعداد واحدهای مسکونی که برای دریافت عوارض نوسازی شناسایی شده‌اند ۳.۴ میلیون واحد است. وی یادآور شد: با احتساب بعد خانوار براساس آمار ۹۵ که ۳.۳ نفر است حداقل ظرفیت جمعیت‌پذیری شهر تهران را ۱۱.۲۲ میلیون نفر نشان می‌دهد. وی افزود: چنانچه براساس طرح جامع مصوب تهران عمل می‌شد ظرفیت جمعی

ت‌پذیری تهران به ۱۰.۸ میلیون نفر و چنانچه براساس طرح تفصیلی اقدام می‌شد این ظرفیت به ۱۲ میلیون نفر می‌رسید. و اگر قرار باشد شهرداری همچنان به عرضه‌ تراکم ادامه دهد، میزان ظرفیت بستگی به میزان تخلف آن دارد.  به گفته آخوندی جمعیت تهران براساس آخرین سرشماری صورت گرفته 8.7میلیون نفر برآورد شده است. آخوندی تقاضا برای گسترش محدوده در اکثر شهرهای ایران را ناشی از تقاضا برای سوداگری زمین دانسته و تأکید کرده است: تراکم نفر در هکتار اکثریت غالب شهر‌های ایران کمتر از ۶۵ نفر است که ظرفیت موجودشان پاسخگوی رشد جمعیتی آتی آنهاست و یا آنکه با تغییر مختصری امکان پاسخگویی فراهم می‌آید.

 

وزیر راه و شهرسازی هشدار داده درصورتی که هزینه خدمات از طریق عوارض از مردم اخذ شود، با توجه به سطح درآمد سرانه بار نسبتا سنگینی بر هزینه خانوار تحمیل خواهد کرد و اگر قرار باشد از محل منابع دولت پرداخت شود که دولت برای هزینه‌های مستقیم خود دارای کسری جدی است. به گفته آخوندی ادامه روند فعلی باعث کسری منابع شهرداری‌ها و کاهش کیفیت خدمات به شهروندان می‌شود. خبر دیگر اینکه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز اعلام کرد: بخشی ازدرآمد ناشی از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی را برای بافت‌های فرسوده درنظر گرفته‌ایم و قصد داریم این بافت‌ها را بازسازی کنیم. وی از نوسازی بافت‌های فرسوده به‌صورت طرح محله به محله خبر داد و افزود: درنظر داریم در آن تمامی امکاناتی که یک محله به آن نیاز دارد را احداث کنیم که همین امر خود فرصت‌های شغلی تازه‌ای را به‌وجود می‌آورد و در عین حال شهر هم در برابر زلزله ایمن می‌شود و نیز طبق برآوردها تا 240هزار فرصت شغلی هم ایجاد خواهد‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید