• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24160
+
-

هارمونی‌ «رشد» اقتصادی

کارشناسان می‌گویند گلستان در مسیر توسعه صادرات قرار دارد به شرط آنکه ساختارهای اقتصادی آن گسترش یابد

اقتصاد
هارمونی‌ «رشد» اقتصادی

فاطمه میرزایی|  گرگان ـ خبرنگار :

رشد 41 درصدی صادرات استان در 3 ماه نخست سال جاری براساس آماری که سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اعلام کرده از جمله اعداد قابل توجه حوزه اقتصاد گلستان است که نشان‌دهنده بهبود ساختاری، زیرساختی و به نتیجه رسیدن طرح‌هایی است که به ویژه طی 5 سال گذشته در استان برنامه‌ریزی شده است. 


بیشترین افزایش مربوط به افغانستان است 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در مورد رشد 41 درصدی صادرات از گمرکات استان می‌گوید: میزان صادرات از گمرکات استان از 8/45 میلیون دلار سال گذشته به 7/64 میلیون دلار در 3 ماه نخست امسال افزایش یافت. 
«حسینقلی قوانلو» بیان می‌کند: در این مدت صادرات به کشور عراق 10 درصد، به ترکمنستان 37 درصد، به افغانستان 114 درصد و به قزاقستان 107 درصد رشد داشته است. 
او همچنین در مورد ارقام صادراتی استان می‌گوید: پنیر و فراورده‌های لبنی به ارزش 8/11 میلیون دلار، میلگرد به ارزش 6/7 میلیون دلار و قطعات سوله به ارزش بیش از 3 میلیون دلار عمده‌ترین اقلام صادراتی استان در 3 ماه گذشته بود. همچنین از ابتدای این طرح تاکنون 16 هزار و 800 انبار شناسایی شده و در سامانه به ثبت رسیده که در حال حاضر ویژه کالاهای اساسی است. 


یک واحد هم تعطیل نشد 

قوانلو ادامه می‌دهد: از ابتدای امسال تاکنون گزارشی مبنی بر تعطیلی واحدهای تولیدی در استان نداشتیم، بلکه چند کارخانه بزرگ با حداقل اشتغال ۳۰۰ نفر تولید محصولات خود را از سر گرفتند. او با اشاره به اینکه دشمنان با حربه سیاسی، جنگ اقتصادی را آغاز کرده‌اند، می‌گوید: در چنین شرایطی نیازمند مدیریت اقتصادی صحیح در بخش‌های مختلف هستیم تا این گذر مهم تاریخی را هم پشت سر بگذاریم. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در مورد اهمیت گسترش صادرات در استان‌های مرزی مانند گلستان توضیح می‌دهد: تلاش دشمن برای تحقق نیافتن درآمدهای ارزی است که سبب بروز مشکل در تأمین کالاهای اساسی می‌شود. این اتفاق می‌تواند زمینه افزایش قیمت برخی کالاها و البته نارضایتی‌ عمومی را هم فراهم کند. کاهش منابع ارزی بر بخش تولید هم اثرات سوئی خواهد داشت. مشکل در تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید و همچنین بازسازی نشدن واحدهای صنعتی است. 
وی ادامه می‌دهد: کاهش تولید، کاهش اشتغال و افزایش بیکاری، کاهش رشد اقتصادی، افزایش تورم و در نتیجه نارضایتی‌های اجتماعی از اهداف دشمن در جنگ اقتصادی است. 


رصد مستمر بازار در دستور کار 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در مورد مشکلات این حوزه می‌گوید: کنترل و رصد مستمر بازار و توجه ویژه به مقوله تولید و اشتغال از جمله موضوعاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. باید پاسخ حملات دشمن را محکم و قاطعانه داد. 
در این شرایط اجازه نخواهیم داد هیچ واحد تولیدی تعطیل شود یا نیروهای کارگری خود را کاهش دهد.
 از ابتدای امسال تاکنون گزارشی مبنی بر تعطیلی واحدهای تولیدی در استان نداشتیم، بلکه در همین مدت چند کارخانه بزرگ با حداقل اشتغال 300 نفر، تولید محصولات خود را از سر
 گرفتند. کارخانه فولاد محمدی گلستان امروز با 3 شیفت فعالیت می‌کند و تولیداتش را به عراق و افغانستان صادر می‌کند. همچنین کارخانه فولاد معراج بندر گز نیز که سال‌ها تعطیل بود در چند ماهه اخیر با ظرفیت بالایی آغاز به کار کرده است. 


باید آسیب‌پذیری را کاهش داد

اما برخی از کارشناسان استان می‌گویند دولت نمی‌تواند در راه توسعه صادرات به‌تنهایی قدم بردارد. «علی عبدلی» یکی از این کارشناسان بیان می‌کند: آنچه در سال 97 در حوزه صادرات استان رخ داده است، نتیجه طرح‌های حداقل 4 ساله دولت است که خوشبختانه با تزریق اعتبارات به بخش تولید هم شدت بیشتری گرفته است. 

او ادامه می‌دهد: نبود ثبات سیاسی در کشورهایی مانند ترکمنستان و عراق یکی از مهم‌ترین مشکلات صادرات استان است که صادرکننده‌ها باید خود را در برابر آن ایمن‌ کنند. برای مثال صادرات در قالب شرکت‌های تجمیع‌شده و هولدینگ‌ها یکی از این راه‌هاست که از آسیب‌پذیری آنها کم می‌کند و امکان فراهم کردن تضمین‌ها را هم افزایش می‌دهد. 


زیرساخت‌های ناقص

عبدلی می‌گوید: گسترش کریدورهای صادراتی استان یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی بود که دولت یازدهم در استان انجام داد. همچنین خوشبختانه دولت یازدهم زیرساخت‌ها را به گونه‌ای فراهم آورده است که امروز دولت دوازدهم به خوبی از آن برداشت می‌کند. بنابراین بسیاری از مشکلات بزرگی که در دوره گذشته سر راه استان بود، امروز وجود ندارد. یکی دیگر از طرح‌هایی که امروز استان برای تحقق آن ممارست می‌کند، تکمیل بندر خشک است. دی سال گذشته را به خاطر بیاوریم که چگونه محموله‌های صادراتی استان در مرز مانده بود. اتفاقی که خسارت‌های زیادی به صادرکننده‌ها وارد کرد.
 
عبدلی می‌افزاید: منطقه شرایط مساعدی ندارد و گلستان هم چاره‌ای جز صادرات به همین کشورهای بی‌ثبات منطقه ندارد. با این همه توانسته‌ایم بازار مناسبی فراهم آوریم. تاکید بر ایجاد هولدینگ‌ها به این دلیل است که بدون شک در ماه‌های آینده، شرایط کمی متغیر خواهد شد. هنوز معلم نیست که روسیه در شرایط جدید سیاسی می‌خواهد چه معامله‌ای با ایران کند. روس‌ها قراردادهای تجاری و اقتصادی زیادی با کشور دارند که نمونه آن در گلستان برقی کردن ریل مسیر گرمسار است. علاوه بر اینها، افغانستان و عراق هم بسیار بی‌ثبات هستند. فعلا نمی‌توان بر بازار این کشورها تکیه محکمی کرد زیرا مدام تحت تاثیر تحولات داخلی خود هستند. شرکت‌های صادرکننده گلستانی باید میزان آسیب‌پذیری خود را تا حدود زیادی کاهش دهند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید