• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24152
+
-

خاموشی در ساعات گرم

معاون شرکت برق قم: قطع ممتد برق در قم ارتباطی به بار مصرفی پایتخت ندارد

گزارش
خاموشی در ساعات گرم

رضا عبدیایی| قم- خبرنگار:

 خاموشی تابستانی مهمان قمی‌ها شد. تابستان به خودی خود برای شهروندان قم داغ است ولی با خاموشی مکرر وسایل سرمایشی، تابستان داغ‌تر شده است. برق که قطع می‌شود، بالا و پایین شهر و فقیر و غنی ندارد. یک محله خاموش می‌شود. ضررش برای همه است. بچه‌ها و خانواد‌ه از گرمای زیاد کلافه می‌شوند. کارگران بیکار می‌شوند. کاسبان هم با فکر فاسد شدن جنس‌ها وقت می‌گذرانند. 


بی‌نظمی در قطع برق

یکی از کاسبان قم به همشهری می‌گوید: کاسبان نمی‌دانند با بی‌نظمی شرکت برق در قطع برق چه کنند. کسب و کار بسیاری از مردم به خطر افتاده است. انتظار این است که شرکت برق به فهرست زمان‌بندی قطع برق پایبند باشد چون مردم طبق این فهرست برنامه‌ریزی می‌کنند. تاکنون حجم زیادی از کالاهای یخچالی کاسبان فاسد و دور ریختنی شده است. 
یکی از اهالی منطقه پیام نور به همشهری می‌گوید: طبق جدول قطع برق که شرکت برق اطلاع‌رسانی می‌کند برق مشترکان این منطقه به جای یک بار در طول روز، 2 بار و در برخی موارد 3 بار قطع می‌شود. زمان‌بندی قطع برق هم رعایت نمی‌شود. 
وی اظهار می‌کند: دمای هوا بالاست و نوزادان و کودکان دچار گرمازدگی می‌شوند. اگر خاموشی‌ها طبق برنامه باشد، خانواده‌ها برای جلوگیری از آسیب‌پذیری فرزندان چاره‌اندیشی می‌کنند. 

شهروند دیگری به همشهری می‌گوید: برق مشترکان محدوده شهرک امام حسن(ع) و 24 متری مطهری شمالی در برخی روزها 2 بار و به مدت چند ساعت قطع می‌شود، در حالی که طبق جدول زمان‌بندی، برق این منطقه باید یک‌بار و 2 ساعت قطع شود. 
شهروند دیگری از منطقه نیروگاه می‌افزاید: مسئولان شرکت برق اعلام کردند برق قم از تهران قطع می‌شود. اگر این طور است چرا در یک کوچه، برق چند مشترک قطع نمی‌شود ولی برق بقیه خانه‌ها چندین ساعت قطع می‌شود؟ 
وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد برق قم برای جلوگیری از قطع برق مشترکان پایتخت قطع می‌شود. 


کلید قطع برق در تهران

اظهارات برخی شهروندان در مورد ارتباط قطعی‌های ممتد برق در روزهای اخیر به علت بار مصرفی زیاد پایتخت و جلوگیری از قطع برق در تهران، در حالی است که معاون بهره‌برداری شرکت توزیع برق استان قم در پاسخ به پرسش همشهری این شایعه را رد می‌کند. 
 «رضا مداحی» اظهار می‌کند: خاموشی‌ها ارتباطی با ظرفیت یک استان ندارد و به شکل منطقه‌ای است. 

وی با اشاره به سیر تولید برق از نیروگاه تا شبکه انتقال تاکید می‌کند: اگر برق مردم قم قطع شود در تهران استفاده نمی‌شود. مصرف برق در قم حدود 8 درصد مصرف برق تهران است. 
معاون شرکت توزیع برق استان با اشاره به وجود 547 هزار مشترک برق در استان، مصرف برق این مشترکان را حدود 570 مگابایت اعلام می‌کند و می‌گوید: رشد مصرف برق از 6 درصد به 10 درصد رسیده است. 
وی در ادامه به مقایسه مشترکان خانگی و تجاری صنعتی برق قم در دو حیطه تعداد و مصرف می‌پردازد و می‌گوید: 80 درصد از کل مشترکان قم خانگی، 1/14 درصد صنعتی و حدود 6 درصد مشترکان بخش‌های دیگر مثل کشاورزی و... هستند. از نظر مصرف برق اما مشترکان خانگی و صنعتی یکسان هستند و هر یک به میزان 33 درصد مصرف برق دارند. 34 درصد باقی‌مانده مربوط به بخش‌های دیگر است. 


دلیل قطعی‌های ممتد

معاون شرکت برق قم دمای بالا و مصرف زیاد را علت اصلی قطع‌های ممتد برق در مناطق مختلف استان ذکر می‌کند که سبب گلایه زیاد شهروندان شده است. 
وی می‌افزاید: پیک شبکه برق 750 مگاوات است که مصرف بیشتر از آن می‌تواند منجر به خاموشی شود. 
به گفته مداحی خاموشی‌ها ارتباط مستقیمی با میزان تولید و مصرف برق دارد و تا روزی که میزان مصرف بیشتر از تولید باشد قطعی ادامه خواهد داشت. کارشناسان افزایش دمای هوا را تا هفته دیگر ادامه‌دار دانسته‌اند و احتمال می‌دهند این وضعیت ادامه داشته باشد. 

وی درباره سیاست‌های تشویقی توانیر درباره جایگزینی پنل‌های خورشیدی، اظهار می‌کند: افرادی که از پنل‌های خورشیدی 20 کیلوبایت استفاده کنند برق تولیدی آن‌ها با مبلغ خوبی خریداری می‌شود، به نحوی که در 3 سال سرمایه آن‌ها باز خواهد 
گشت. 
مداحی در پاسخ به پرسش‌های زیاد شهروندان درباره دلایل مهم‌تر قطع‌ برق می‌گوید: عواملی دیگر مثل صادرات برق، فرسودگی شبکه و کمبود امکانات و حتی هدفمندی یارانه‌ها نیز می‌تواند بر قطعی‌ها تاثیر داشته باشند ولی علت اصلی نیستند. 
معاون بهره‌برداری شرکت برق قم با بیان این که 120 گروه در سطح شهر مشغول رفع خاموشی‌ها به شکل ویژه هستند، توصیه‌هایی نیز به شهروندان دارد: از شهروندان درخواست داریم در زمان قطع برق تا وصل مجدد، همه وسایل برقی را از مدار خارج کنند. آسانسورها باید مجهز به سامانه بلاکوت و توقف اضطراری باشند. 


اطلاع‌رسانی قطع برق

معاون بهره‌برداری شرکت برق قم در پاسخ به پرسشی درباره این که چرا قطعی‌ها بدون اطلاع‌رسانی درست و طبق جدول برنامه قطعی‌های روی سایت انجام نمی‌شود، اظهار می‌کند: ممکن است جدول‌ها به‌روز نباشند و در حال به روزرسانی باشند، ولی قطعی‌هایی که مربوط به مدیریت باشند قطعا طبق جدول عمل می‌شود. 
 «رضا مداحی» درباره علت قطعی‌های ناهمگون چند واحد در یک منطقه می‌افزاید: قطعی‌های شبکه برق بلوک بلوک انجام می‌شود و به احتمال قوی این نوع قطعی‌ها موردی بوده و ارتباطی به شبکه سراسری نداشته‌اند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید