• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24151
+
-

تلخ و شیرین چند‌قلو زایی

2 هزار و 402 چندقلو در آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی هستند که به اعتقاد خانواده‌ها حمایت‌ها کافی نیست

جامعه
تلخ و شیرین چند‌قلو زایی

مهسا رمضانی| تبریز – خبرنگار:

آذربایجان شرقی جزو استان‌های دارای جمعیت بالای چندقلوزایی در کشور است. تولد چند نوزاد با هم شاید برای افرادی غیر از والدین نوزدان جالب و جذاب باشد، اما رسیدگی و مراقبت از چند نوزاد کاری طاقت‌فرساست که بیشتر خانواده‌های دارای چند قل از آن گلایه دارند. آن هم در حالی که بسیاری از این خانواده‌ها جزو طبقه متوسط جامعه هستند و در برنامه زادآوری با توجه به اقتصاد خانوار برای یک فرزند برنامه‌ریزی می‌کنند، اما با تولد فرزندان بیشتر به یکباره دچار مشکلات متعددی برای تامین معیشت و نگهداری از آن‌ها می‌شوند. 


هزینه‌های بالای نگهداری چندقلوها

یکی از شهروندان که در منطقه باغ معروف ساکن است می‌گوید: چهارقلو دارم و به همراه همسرم خانواده‌ای شش نفره هستیم. هزینه‌های زندگی بسیار زیاد است و با توجه به شغل کارگری همسرم و حقوق کم به سختی از پس هزینه‌ها برمی‌آییم. هرچند بهزیستی کمک‌هزینه نقدی برای چندقلوها می‌دهد ولی باز نمی‌شود با این درآمد کم شیرخشک و هزینه‌های لباس بچه‌ها را تامین کرد.

«هانیه صولتی» ادامه می‌دهد: خرید مواد غذایی مکمل و پوشاک برای بچه‌ها هر ماه به طور متوسط تا 500 هزار تومان خرج دارد. البته اگر پوشاک ارزان قیمت و مکمل‌ها را از کمک‌های دولتی تهیه نکنیم، در غیر اینصورت هزینه‌ها به مراتب بالاتر می‌رود.
وی بیان می‌کند: معمولا در خانواده‌ها فرزند کوچک‌تر لباس فرزند بزرگ‌تر را می‌پوشد و به این وسیله صرفه‌جویی می‌شود. اما در این شرایط ما باید برای فرزندانمان لباس هم‌اندازه بخریم و لباس‌های قبلی را که دیگر اندازه نیست، دور بیندازیم. البته اگر ارتباطی میان خانواده‌های چندقلوها به ویژه در مناطق محروم وجود داشت، می‌توانستیم لباس‌های فرزندانمان را که کهنه نیستند به آن‌ها بدهیم تا مشکلات خانواده‌هایی مثل ما لااقل در تهیه لباس کمتر شود. 


خانواده‌های دارای چندقلو حمایت نمی‌شوند

شهروند دیگری که سه‌قلو دارد می‌گوید: معلول هستم و ناتوانی جسمانی باعث شده است که نتوانم کاری پیدا کنم. از نظر مالی بسیار در مضیقه و نیازمند کمک مالی هستم. هر چند بهزیستی وام می‌دهد ولی نمی‌توانم ضامن پیدا کنم و از این وام استفاده کنم. هزینه‌های نگهداری و مراقبت از فرزندانم زیاد است و زندگی‌مان به سختی می‌گذرد.
«محمد‌رضا اصلانی» که کارگر یک شرکت آجرپزی در غرب تبریز است، ادامه می‌دهد: خیران کمک‌های موردی انجام می‌دهند، اما کمک‌ها منظم و ادامه‌دار نیست و تشکل و سازمانی هم نداریم تا مشکلاتمان را به گوش مسئولان برساند. 

وی عنوان می‌کند: البته ناشکر نیستیم اما خانواده‌های متمول هم برای نگهداری از چند فرزند به صورت همزمان مشکلاتی دارند که این مشکلات برای خانواده‌های محروم بیشتر است. کاش خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو گرد هم بیایند و با همدیگر ارتباط داشته باشند که مشکلاتشان را به صورت جمعی مطرح کنند. خیران و سازمان‌های حمایتی هم با این شرایط راحت‌تر می‌توانند از این خانواده‌ها حمایت کنند. 


حمایت بهزیستی از خانواده‌های چندقلوها

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی می‌گوید: در حال حاضر 2 هزار و 402 چندقلو در آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد هزار و 794 نفر دوقلو، 576 نفر سه‌قلو و 32 نفر چهارقلو هستند. تعداد قل‌های بیشتر از 4 نفر هم چندان زیاد نیست و شاید یکی دو مورد وجود داشته باشد یا خانواده‌های معدودی باشند که نیاز به بهره‌مندی از خدمات بهزیستی ندارند.
«محسن ارشدزاده» می‌افزاید: بهزیستی برای حمایت از کودکان چندقلو اقدام به تامین شیرخشک آن‌ها به مدت 2 سال، ارائه بسته‌های حمایتی غذایی به صورت غیرنقدی و همچنین کمک‌هزینه نقدی به صورت موردی می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت توانمندسازی خانواده‌های چندقلوها بیان می‌کند: افزایش درآمد و رفاه خانواده‌های دارای فرزند چندقلو، کمک به تامین مسکن این خانواده‌ها و وام اشتغال خدماتی است که ارائه می‌شود. تاکنون به 125 خانوار چندقلو وام اشتغال داده شده و به 15 خانوار در زمینه تهیه مسکن کمک شده است. امیدواریم با خدماتی که بهزیستی ارائه می‌کند به رشد کودکان و سلامت چندقلوها کمک شود.

این مسئول با بیان این‌که در سال‌های اخیر چندقلوزایی افزایش پیدا کرده است، به شش‌قلوهایی که اخیرا در تبریز متولد شدند اشاره می‌کند و می‌گوید: ما با حضور در بیمارستان از وضعیت این چندقلوها اطلاع پیدا کردیم، 2 نفر از این نوزادان در همان روزهای اول تولد فوت شدند و برای 4 قل‌ باقیمانده کمک‌های لازم ارائه می‌شود. پدر خانواده دارای شغل پایدار نیست و همچنین این خانواده مسکن ندارد که امید است با خدماتی که بهزیستی ارائه می‌کند بخشی از مشکلات آن‌ها رفع شود.

ارشدزاده درباره این‌که آیا در آذربایجان شرقی انجمن یا تشکل مردمی برای چندقلوها وجود دارد، اظهار می‌کند: در حال حاضر به طور رسمی چنین تشکلی وجود ندارد، اما عده‌ای با مراجعاتی که داشته‌اند درصدد ایجاد انجمن و تشکل هستند. البته تشکیل چنین انجمن‌هایی نیازمند طی مراحل خاصی است که با توجه به جمعیت بالای چندقلوها در استان، تشکیل این انجمن می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات را حل و فصل کند و از کارهای موقتی و جزیره‌ای در این زمینه جلوگیری شود.


دستمزد‌هایی که پاسخگوی نیاز چندقلوها نیست 

تولد هر نوزاد، شادی و شور در خانواده ایجاد می‌کند و خانواده با توجه به سطح توان مالی و امکاناتی که در اختیار دارد، برای پذیرایی از فرزند آماده می‌شود اما گاهی تعداد فرزندان بیشتر از برنامه‌ریزی و توان خانواده است و به نوعی خانواده را غافلگیر می‌کند. تهیه پوشک، شیرخشک، مکمل‌های غذایی و دارو، پوشاک و فضای مناسب برای نگهداری کودک از نیازهای اولیه و اساسی بدو تولد نوزادان است و با حساب سرانگشتی می‌توان برآورد کرد که قیمت ماهانه تهیه این اقلام برای کودک در ماه‌های بدو تولد به طور متوسط 300 تا 400 هزار تومان است آن هم بدون برآورد هزینه‌های درمانی یا شهریه‌ مهدکودک پس از پایان مرخصی زایمان مادران شاغل. با این حساب، اگر خانواده‌ای دارای سه‌قلو شود، مبلغی بیشتر از 900 هزار تومان هزینه به آن خانواده اضافه می‌شود،‌ در حالی که حداقل میزان دستمزد کارگران در سال 97 معادل یک میلیون و 111 هزار و 267 تومان است. حال در صورتی که خانواده‌ای با مشکلات مالی مواجه باشد و با تولد سه یا تعداد بیشتری فرزند مواجه شود و در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم از خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب هم زندگی کند، مشکلات آن خانواده چندین برابر می‌شود که همین موضوع ضرورت‌ حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو از سوی نهادهای حمایتی و خیران را افزایش می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید