• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
سه شنبه 2 مرداد 1397
کد مطلب : 24144
+
-

زلزله رفت، ترس ماند

زلزله تا زمان تنظیم این گزارش بیش از 165 پس لرزه داشته است

گزارش
زلزله رفت، ترس ماند

فرحناز چراغی| کرمانشاه- خبرنگار:

زلزله باز هم آمد، اما این بار تازه‌آباد ثلاث باباجانی را لرزاند. زلزله ای که قدرت آن 9/5 دهم در مقیاس ریشتر بود. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در اکثر مناطق استان احساس شد. مردم در اکثر نقاط استان خانه و کاشانه خود را رها کردند و به کوچه و خیابان آمدند. این زلزله در ساعت ۱۴ و ۳۷ دقیقه یکشنبه رخ داد و در مناطق وسیعی از استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان نیز احساس شد. زلزله در ثلاث، جوانرود، پاوه، روانسر، سرپل‌ذهاب وکوزان بیشترین آسیب و خسارت را برجا گذاشت‌ و طبق اعلام استانداری به 43 روستا و یک شهر خسارت زد. بر اثر زلزله ظهر یکشنبه آب و برق چند روستا و شهر قطع شد و با ریزش کوه جاده جوانرود به طرف ثلاث باباجانی بسته شد. خسارات ساختمان‌ها به‌ویژه در مناطق فرسوده و روستایی در ثلاث باباجانی بیشتر بود.

براساس تازه‌ترین آمار در فرمانداران این زلزله‌156 نفر در ثلاث، 115 نفر در جوانرود، ۶ نفر در پاوه، ۱۴ نفر در روانسر، ۱۱ نفر در سرپل‌ذهاب، 7 نفر در کوزران و یک نفر نیز در گیلان‌غرب مصدوم شدند. 
بر این اساس در مجموع 310 نفر مصدوم شده اند که با دیگر آمار اعلام شده  از سوی استاندار و دانشگاه علوم پزشکی متناقض است. موضوعی که خود باید جداگانه بررسی و اصلاح شود تا مسئولان بتوانند برنامه ریزی و رسیدگی دقیق تری داشته باشند.
ناگفته نماند شب بعد از زلزله شمار زیادی از خانواده‌های زلزله‌زده استان از وحشت زلزله شب تا صبح را در کوچه و خیابان و بوستان‌ها گذراندند. این زلزله تا زمان درج این خبر بیش از 160 پس لرزه در پی داشته است. مردم در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، جوانرود که شدت زلزله و پس‌لرزه‌های آن بالا بوده کماکان در خیابان‌ها چادر زده و هنوز به منازل خود برنگشته‌اند. 


ارزیابی خسارت در منطقه کوزران

«فضل الله رنجبر» فرماندار کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که 7 تن از اهالی روستاهای بخش کوزران از توابع شهرستان کرمانشاه در زلزله تازه آباد مصدوم شدند، افزود: تعدادی از منازل این بخش آسیب‌های سطحی در حد ترک خوردگی دیوار دیده‌اند که کرده ارزیابی خسارت در منطقه مستقر شده است.
فرماندارجوانرود نیز به همشهری گفت: این زمین لرزه  95نفر مصدوم به جای گذاشت که از این تعداد 12 نفر اعزامی به مرکز استان و تعداد 22 نفر هم در بیمارستان جوانرود تحت درمان هستند. این زلزله در جوانرود تلفات جانی نداشت. 
«آرش لهونی» با اشاره به این‌که مردم جوانرود از زمان زلزله تاکنون اوقات خود را در کوچه و خیابان و بوستان‌ها گذرانده‌اند، افزود: این زلزله تلفات جانی در جوانرود نداشت و از مصدومان در بیمارستان جوانرود همگی جز یک نفر ترخیص شدند.
فرماندار جوانرود ادامه داد: زمین لرزه5.9 ریشتری خسارتی به واحدهای مسکونی شهری وروستایی این شهرستان وارد کرده که توسط 6 تیم ارزیاب در دست بررسی است. 

این مسئول با بیان این‌که آب، برق و گاز شهرستان وصل است، افزود: در حال حاضر نیز مشکل خاصی در شهرستان وجود ندارد. «صادق خدادی» فرماندار ثلاث باباجانی هم در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان این‌که در این زلزله 290 مصدوم داشته‌ایم، اظهار کرد: 120 واحد روستایی و یک واحد شهری به طور کامل و صددرصدی تخریب شده‌ است. 
وی با اشاره به پس‌لرزهای این زلزله افزود: مردم شهرستان دیشب را در کوچه و خیابان و بوستان‌ها گذراندند. خدادادی اضافه کرد: تمام امکانات زیرساختی چون آب، برق، گاز و مخابرات مهیاست و دیگر مشکلی در این رابطه وجود ندارد و زندگی مردم به روال عادی برگشته است. این مسئول بیان کرد: مشکل برق 15 روستا نیز خیلی سریع حل شد و آب 2 روستا نیز که کدر شده بود با تلاش دستگاه‌های مربوطه طبیعی و قابل شرب شد. طبق دستور استاندار، هلال احمر موظف به توزیع آب معدنی در میان زلزله‌زدگان شد و آب و فاضلاب روستایی نیز مشکل کدورت آب این 2 روستا را حل کرد.


آمار متفاوت دانشگاه علوم پزشکی

اما آمار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کمی متفاوت است. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که این زلزله در مجموع 248 نفر مصدوم ترما و غیرترومایی داشته است، افزود: در ثلاث 123 مصدوم وجود داشت که 91 نفر ترومایی و 32 نفر آن‌ها غیر‌تروامایی بودند، در جوانرود نیز 78 نفر مصدوم داشتیم که از این تعداد 61 نفر ترومایی و بقیه غیر ترومایی بودند. «مهدی محمدی» در ادامه افزود: روانسر با 15 مصدوم، سرپل‌ذهاب 11 مصدوم، کوزران 2 مصدوم، اسلام آباد 11 مصدوم، دالاهو 2 مصدوم، پاوه 6 مصدوم داشته است که در مجموع این زلزله 248 نفر مصدوم ترومایی و غیر ترومایی داشته است. 188 نفر ترمایی و 60 نفر غیر تروامایی مداوا شدند. وی تعداد بستری در بیمارستان را 21 نفر برشمرد و افزود: در حال حاضر 2 نفر در بیمارستان طالقانی کرمانشاه و یک‌نفر در بیمارستان امام اسلام آباد غرب بستری هستند. بقیه مصدمان هم مرخص شده اند. 


هیچ واحد نوسازی آسیب ندیده است

«رضا محمودیان» مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه همچنین خبر آسیب دیدگی واحدهای نوساز در مناطق زلزله‌ زده استان را نادرست دانست و گفت: در این واحدها حتی ترک خوردگی هم نداشته ایم و تنها آن دسته از ساختمان های قدیمی دچار تخریب یا آسیب شده اند که عملیات مقاوم سازی را انجام نداده اند. برخی گروه ها و کانال های خبری در شبکه های اجتماعی مدعی شده اند که واحدهای مسکونی نوسازی که پس از زلزله آبان 96 ساخته شده اند، در زلزله دیروز تخریب شده یا دچار خسارت شده اند. محمودیان گفت که اکنون همه دستگاه های مربوطه در مناطق زلزله زده مستقر و در حال ارائه خدمات هستند.


تخریب واحد‌های مسکونی

استاندار در گفت‌وگویی با بیان این‌که 951 واحد مسکونی روستایی و شهری در اثر زلزله تازه آباد تخریب و یا دچار خسارت شده اند، گفته است: در زلزله تازه آباد 101 واحد مسکونی روستایی صد درصد تخریب شد و 250 واحد دیگر نیز خسارت دیده که باید تعمیر شوند. 600 واحد مسکونی شهری نیز در اثر زلزله یکشنبه در شهرستان‌های غربی استان به‌ویژه شهرستان ثلاث باباجانی دچار خسارت شده است. «هوشنگ بازوند» در آخرین گفت وگوی خود آمار مصدومان زلزله یکشنبه را 287 نفر اعلام کرد و گفت: 8 نفر از مصدومان اکنون در مراکز درمانی بستری هستند و مابقی آن‌ها ترخیص شده اند. وی گفت: صاحبان واحدهای خسارت دیده تا زمان ساخت واحدهای خود کانکس به عنوان محل اسکان موقت دریافت خواهند کرد. استاندار با بیان این‌که آمار خسارت‌های زلزله یکشنبه به خسارت‌های زلزله آبان ماه کرمانشاه اضافه می‌شود، افزود: لیست جدیدی از میزان خسارت‌های اخیر به هیات دولت ارسال می‌شود و هفته آینده در سفر معاون اول رئیس جمهوری به کرمانشاه این موضوع مطرح خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید