• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 1 مرداد 1397
کد مطلب : 24045
+
-

دلایل مهاجرت روستاییان

کمیل میلادی| خبرنگار:


روستا‌ها دارای ظرفیت‌های طبیعی و خاصی هستند که می‌توان از آنها برای توسعه و آبادانی این مناطق بهره برد. این در حالی است که شاهد مهاجرت روستاییان به دلیل نبود امکانات کافی به شهرها هستیم. بنابراین در این زمینه به شناسایی نقاط مستعد روستایی، جذب سرمایه‌گذار و حمایت دستگاه‌های متولی نیاز است. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با «وحید غفاری» کارشناس توسعه و عمران روستایی در این زمینه می‌خوانید.

چه عواملی موجب مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود؟

بیشتر روستاهایی که آمار فراوانی در زمینه مهاجرت دارند در چند کیلومتری شهرها قرار گرفته‌اند و اهالی این روستاها برای دستیابی به امکانات بیشتر، شغل مناسب و درآمد پایدار به شهرها مهاجرت می‌کنند. همچنین نبود امکانات رفاهی و عمرانی مانند فضای ورزشی مناسب، پارک و جاده مناسب و همچنین نوسازی نشدن بافت روستایی موجب کاهش جمعیت در چند سال اخیر در برخی روستاهای کامیاران شده است. ادامه این رویه موجب خالی شدن برخی روستاها از جمعیت جوان و نیروی کار می‌شود و بیشتر منابع طبیعی و اراضی کشاورزی و باغی بدون استفاده رها خواهد شد. در نتیجه شاهد کمبودهایی در زمینه تولید محصولات روستایی در زمان کوتاهی خواهیم بود.

چه راهکاری برای توسعه روستاها بر اساس ظرفیت‌های موجود در آنها وجود دارد؟

بسیاری از روستاها دارای ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری هستند که در صورت شناسایی آنها، جذب سرمایه‌گذار و حمایت دستگاهای متولی می‌توان به توسعه پایدار روستایی کمک کرد. همچنین بسیاری از روستاهای کامیاران مانند الک دارای پیشینه تاریخی چندهزارساله هستند که شواهد آنها در غارهای طبیعی و زیر خاک دفن شده است. اما به دلیل انجام نشدن کاوش‌های باستان‌شناسی، افراد سودجو این منابع را به یغما می‌برند و در خارج از کشور به فروش می‌رسانند. ضرورت دارد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به این ظرفیت‌ها توجه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید