اجرای اپرای عروسکی «مولوی» بعد از 5سال
بهروز غریبپور قصد دارد بعد از 5سال اپرای مولوی را با تغییراتی در بازیدهندگان و بدون تغییر در آواگران از ۲۲ آبان در تالار فردوسی اجرا کند؛ تالاری که غریبپور آن را برای اجرای اپراهای عروسکی بازسازی کرد.
نام غریبپور با آبادی و آبادانی گره خورده؛ هنرمندی که بیشتر از هنری که دارد مدیر است. غریبپور سالهای دور فرهنگسرای بهمن را ایجاد کرد و بعدها با حل کردن مشکلات خانه هنرمندان به این مکان فرهنگی سروسامان داد. او در اوایل دهه80 تالار فردوسی را برای اجرای اپراهای عروسکی ساخت و سال83 اپرای «رستم و سهراب» را با گروه آران روی صحنه برد، نمایشی که لوریس چکناواریان آهنگسازش بود.
دومین اثر از اپرای عروسکی، اپرای «مکبث» به آهنگسازی جوزپه وردی، براساس تراژدی مکبث نوشته ویلیام شکسپیر را در سال ۱۳۸۶ در همین تالار اجرا کرد.
سومین تجربه اپرای عروسکی گروه تئاتر عروسکی آران، اپرای عاشورا بود؛ اپرایی که بهزاد عبدی آهنگسازش بود. غریبپور چندین اپرای عروسکی روی صحنه برد.
«حافظ»، «لیلی و مجنون»، «سعدی»و«خیام» از دیگر اپراهای عروسکیای بودند که غریبپور آنها را اجرا کرد تا دِینش به ادبیات ایران را در قالب اپراهای ماندگار ادا کند.
آخرین اجرای بهروز غریبپور اپرای عروسکی «عشق شیخ صنعان و دختر پارسا» بود که براساس منطقالطیر عطار نیشابوری نوشته و اجرا شد.
این کارگردان 74ساله در دهه80 اپرای عروسکی «مولوی» را اجرا کرد و بعدها رپرتواری از اجراهای خود داشت. حالا او قرار است بعد از 5سال بار دیگر این نمایش را اجرا کند. از تولد اپرای «مولوی» 15سال میگذرد و در این سالها این اپرا علاوه بر تهران در شیراز و رم و دوبی اجرا شده است.
غریبپور درباره اجرای دوباره این اپرا میگوید: بعد ازمدتی که گروه تئاتر آران بهدلیل کووید تعطیل بود و پیامدی بر گروه گذاشته بود که برخی از اعضای گروه مهاجرت کردند، به شهرستان رفتند یا شغلشان را تغییر دادند، با مذاکراتی که با مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی داشتم، تصمیم گرفتم که گروه را دوباره احیا کنم و خوشحالم که بهزودی میزبان مخاطبان گروه تئاتر عروسکی آران خواهیم بود.
اپرای عروسکی مولوی، براساس اشعار مولوی و شمس است و موسیقی آن براساس موسیقی کلاسیک ایرانی، دستگاهها و ردیفهای آوازی با آهنگسازی بهزاد عبدی است.
همایون شجریان، آواگر نقش شمس و محمد معتمدی، آواگر نقش مولوی است. غریبپور درباره پلی بک بودن اجرا توضیح میدهد: اگر شما پلی بک نکنید و قرار باشد در یک سالن مدام اجرای زنده داشته باشید، نیاز به ارکستر، گروه کر و خوانندههای مختلف دارید، چنانکه در اپرای زنده این امر امکانپذیر است، نه در سالنیکه گنجایش ۱۲۰ نوازنده و۴۰ نفر گروه کر را ندارد.
در اجرای جدید اپرای مولوی تغییری در آواگران وجود ندارد اما تغییر در بازیدهندگان وجود دارد.