چگونه ابزارفروش محلی شویم؟
راهاندازی کسبوکار در صنف ابزارفروشان
ابزارفروشی ازجمله کسبوکارهایی است که در هر محلهای نیاز به آن احساس میشود در نتیجه میتوان به ابزارفروشی بهعنوان یک شغل با درآمد نسبتاً منطقی فکر کرد.در گذشته بسیاری ترجیح میدادند برای خرید هر ابزاری به راستههای اصلی فروش ابزار نظیر حسنآباد مراجعه کنند اما با توجه به گسترش شهر و افزایش حجم ترافیک، تاسیس فروشگاههای ابزار و همچنین لوازم ساختمانی در هر محلهای توجیه اقتصادی پیدا کرد.
مغازه ابزارفروشی چقدر سود دارد؟
طبیعتا هر فروشگاه ابزارآلات و لوازم ساختمانی با توجه به تنوع اجناس و همچنین محلهای که در آن مستقر است، سوددهی متفاوتی خواهد داشت. ضمن اینکه سود ابزارآلات مختلف با یکدیگر متفاوت است. مثلا فروش لوازم سنگین و برقی مثل دریل که قیمت بالایی دارند، حدود ۱۰ درصد سود دارد اما ابزار کوچک و سبک مثل پیچ و مهره شاید تا ۱۰۰ درصد سود داشته باشد یا فروش دستکش کار حدود ۳۰ درصد سود دارد. اما بهطور کلی سود شما از ایجاد یک کسبوکار در حوزه فروش ابزارآلات عموما به جوری جنس و محل استقرار مغازه مرتبط است.
پروانه کسب برای راهاندازی ابزارفروشی
برای راهاندازی ابزارفروشی باید پروانه کسب دریافت کنید. برای این کار میتوانید به درگاه ملی مجوزهای کسبوکار به نشانی اینترنتی https://mojavez.ir/ مراجعه کنید. ضمن اینکه اتحادیه ابزارفروشان تهران در خیابان امام خمینی روبهروی مسجد مقدس مجد واقع شده است.
نقش دکوراسیون در جلب مشتری
ابزار و یراقآلات ازجمله وسایلی هستند که خرید آنها برای بسیاری، حتی آنهایی که خیلی هم دست به آچار نیستند، جذاب است، حتما در میان اطرافیانتان به این قبیل افراد برخورد کردهاید. در نتیجه اگر برای دکوراسیون ابزارفروشی وقت بگذارید و ابزارآلات را به شکلی جذاب بچینید، حتما اثر آن را در فروش خود مشاهده خواهید کرد. البته منظور این نیست که برای نصب دکور خود را به خرج بیندازید بلکه کافیاست کمی خلاق باشید.
چگونه قفسهها را پر کنیم؟
در ابتدای کار تاسیس مغازه فروش ابزارآلات و یراقآلات ترجیحا فقط اجناس ضروری را برای پرکردن قفسههایتان تامین کنید؛ مثلا لوازمی مثل دریل، فرز و... کمتری بخرید و در عوض روی مواد مصرفی ضروری که فروش بالاتر و قیمت کمتری دارند، متمرکز شوید. بعدها اگر کارتان گرفت و تقاضا زیاد بود میتوانید طیف ابزارهای موجود در مغازه را متنوعتر کنید.
گامهای اول در باز کردن مغازه ابزارفروشی
برای موفقیت در راهاندازی یک مغازه فروش ابزارآلات و یراقآلات محلی باید به موضوع تبلیغات و بازاریابی در محله و فضای مجازی، نصب دکوراسیون مناسب و همچنین خرید درست اجناس و جوری جنس توجه ویژهای داشته باشید.
اما شاید مهمترین موضوع در این زمینه انتخاب مکان مناسب برای مغازه ابزارفروشی است. برای راهاندازی مغازه ابزارفروشی محلی باید میزان جمعیت و شلوغی محل، تعداد ابزارفروشان فعال در محل، میزان اجارهبهای مغازه، اندازه و مساحت مغازه و فاصله مغازه تا محل زندگی خودتان را مدنظر قرار دهید. با توجه به این ۴ مولفه میتوانید مغازهای مناسب را انتخاب کنید که هم پاخور خوبی داشته باشد و هم ابزارفروشان زیادی در آنجا مستقر نباشند که فضای رقابتی شدیدی را برای شما بهوجود
آورد.
چگونه ابزارفروشی را سودده کنیم؟
یک مغازه ابزارفروشی عموما با صاحبان مشاغل متعددی مرتبط است. مثلا لولهکشها، برقکارها، تکنسین تاسیسات، رنگکارها، نقاشها و... با ابزارفروشها ارتباط دارند. پس اگر میخواهید کسبوکار موفقی داشته باشید با این نوع افراد ارتباط خوبی برقرار کنید.چون بسیاری از خریداران ابزار و یراق علاوه بر خرید آچار، میخ، پیچ، واشر و... به خدمات مرتبط با این اجناس هم نیاز دارند در نتیجه اگر چند متخصص منصف در این حوزهها را در دست و بال خود نداشته باشید، ممکن است بهتدریج مشتریانتان کم شوند.ضمن اینکه در ارتباط خود با صاحبان این مشاغل آنها نیز بهتدریج خریداران اجناس را به سمت شما سوق خواهند داد، در نتیجه اگر با چند برقکار و تکنسین تاسیسات، لولهکش و جوشکار منصف و متبحر ارتباط داشته باشید احتمالا وقت سر خاراندن هم نخواهید داشت.
ضرورت خرید اجناس با قیمت مناسب از عمدهفروشها
برای تامین اجناس مغازه ابزارفروشی خود باید عمدهفروشان منصف و نمایندگیهای فعال در این عرصه را شناسایی کنید. بهدلیل تنوع اجناس موجود در هر ابزارفروشی برای شناسایی سود بیشتر باید اجناس متنوع مغازه خود را از بازارهای عمدهفروشی مختلف تهیه کنید زیرا در بازار عمدهفروشان هر راسته یا فروشگاهی بر عرضه عمده چند محصول خاص متمرکز است. حتی میتوانید برخی اجناس را مستقیم از کارخانهها و کارگاههای تولیدی تامین کنید و حاشیه سود خود را بالاتر ببرید.
مزایا و معایب ابزارفروشی در یک نگاه
مزایای ابزارفروشی
نیاز بالای مردم
بدون تاریخ بودن اغلب اجناس و فسادناپذیر بودن اغلب آنها
کم بودن رقبا در بعضی محلهها
حاشیه سود به نسبت مناسب بهویژه در فروش اجناس مصرفی کوچک
معایب ابزارفروشی
نیاز به تامین یک مغازه با مساحت نسبتاً بزرگ
لزوم تامین محصولات متنوع
نیاز به تامین سرمایه اولیه نسبتاً بالا
لزوم کار بدون وقفه در طول هر روز هفته
نکته
جوری جنس در مغازه ابزارفروشی
ابزارفروشی ازجمله مشاغلی است که تنوع اجناس در آن بسیار بالاست. بسیاری ابزارفروشی را بهدلیل تنوع اجناس قابل عرضه در آن گاه با سوپرمارکت مقایسه میکنند. فهرست اجناس قابل تامین در ابزارفروشی گاه از هزارمورد هم فراتر میرود اما فهرست اصلیترین اجناس مورد نیاز در مغازه ابزارفروشی شامل موارد زیر است: پیچ و مهره و رول پلاک در سایزهای مختلف، میخ، رول بولت، شیرآلات و اتصالات مختلف (ساده، اهرمی، گازی، پلاستیکی)، کفشور و شیلنگ، واشر و مغزی شیرهای مختلف، انواع بست، لوله بخاری، آبگرمکن و اتصالات، دستکش کار، انبردست، سیمچین، دمباریک، انواع آچار مثل رینگی، فرانسه، انبرقفلی، وسایل نقاشی مانند فرچه، رنگ، سنباده، بتونه، تینر، وسایل تاسیسات ساختمانی مانند انواع لوله سرد و گرم و اتصالات، وسایل برقی مانند سیم و چسب برق، ابزار کشاورزی مانند بیل، ابزار ساختمانی مانند استانبولی، فرغون، تراز، متر، ابزار برقی مانند دریل، هویه، سشوار صنعتی، تراز لیزری ، جاروی دستهدار و تی، لولههای فاضلاب و پولیکا، انواع قفل در، انواع پوشال و ایزوگام و... .
علاوه بر موارد ذکرشده، در یک ابزارفروشی کامل، معمولاً اقلام دیگری مانند چسبهای مختلف (چسب چوب، چسب حرارتی، چسب کاشی، چسب برق)، سمبادههای برقی، دستگاه جوش کوچک، ارههای دستی و برقی، چکشهای مختلف، متههای متنوع، انواع پیچگوشتی، ابزار اندازهگیری (خطکش، شاقول، پرگار)، ابزار باغبانی و لوازم ایمنی مانند دستکش، عینک و ماسک نیز یافت میشود.
تنوع محصولات در یک ابزارفروشی به عوامل مختلفی ازجمله موقعیت جغرافیایی مغازه، نیازهای مشتریان محلی و سیاستهای فروشنده بستگی دارد. برخی از ابزارفروشیها روی ابزارهای برقی و صنعتی تمرکز میکنند، درحالیکه برخی دیگر بیشتر به ابزارهای دستی و لوازم مصرفی میپردازند. همچنین با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ابزارآلات جدید و هوشمند بهطور مداوم به بازار عرضه میشوند که میتواند بر تنوع محصولات یک ابزارفروشی تأثیر بگذارد.
هزینه ایجاد یک مغازه ابزارفروشی چقدر است؟
ابزارفروشی جزو مشاغلی است که نمیتوان هزینه راهاندازی ثابتی را برای آن درنظر گرفت اما در حداقلیترین میزان ممکن، سرمایه لازم برای راهاندازی یک مغازه ابزارفروشی محلی، بدون احتساب هزینه اجاره مغازه، دستکم 500میلیون تا یک میلیارد تومان است که بخش کمتری از آن میبایست صرف خرید میز و قفسه و کارتخوان و اخذ پروانه کسب و نصب تابلو شود، بقیه سرمایه اولیه هم باید صرف تأمین اجناس مورد نیاز شود. علاوه بر این، هزینههای اولیه دیگری مانند تبلیغات برای معرفی کسبوکار، استخدام نیروی کار (درصورت نیاز) و خرید نرمافزارهای مدیریت انبار نیز باید درنظر گرفته شود. همچنین با توجه به نوسانات بازار و تنوع ابزارآلات، این مبلغ میتواند بهطور قابلتوجهی تغییر کند. برای یک برآورد دقیقتر، بهتر است با تامینکنندگان مختلف ابزارآلات مشورت کنید و یک برنامهریزی مالی دقیق انجام دهید.