• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23910
+
-

مشکلاتی به وسعت دریاچه فدک

نبود بازارچه ثابت، پارکینگ و تجمع زباله در خیابان‌ها و کوچه‌ها از مشکلات محله فاطمی بروجرد است

جامعه
مشکلاتی به وسعت دریاچه فدک

زهره سلامت|  بروجرد- خبرنگار:


یکی از محله های نسبتا قدیمی بروجرد که سال های زیادی را پشت سر گذاشته و از محله های جدید شهر به حساب می‌آید، محله فاطمی است.
محله فاطمی از خروجی میدان شهدا شروع و شکل گرفته است وتا انتهای خیابان دکتر فاطمی که به تپه چغا وابتدای گلدشت فعلی می‌رسد ادامه دارد. این محله که سابق براین به خیابان ششم بهمن معروف بود در سال 1343 خیابان کشی شده است، طول این خیابان 900 و عرض آن 13 متر است.
روزگاری مردم از روستاهای شیخ میری و فیال و نظام آباد با پای پیاده، برای عرضه ماست و یا لبنیات به شهر می‌آمدند و از این خیابان خوش آب وهوا و با صفا عبور و مرور می کردند.


بوستانی در دل محله فاطمی

«فاطمه احمدی» یکی از ساکنان محله فاطمی به همشهری می‌گوید: محله فاطمی با اینکه یکی از محله های نسبتا خوب و پر رفت وآمد شهر مخصوصا در روزهای تعطیل به شمار می‌رود اما فاقد امکانات لازم است و متاسفانه چنان که باید به این محله توجه نشده و از امکانات رفاهی خوبی برخوردار نیست و رونق خوبی مانند دیگر محله های شهر ندارد. 
وی ادامه می‌دهد: از جمله مشکلات محله فاطمی نبود دستگاه های خودپرداز یا همان عابر بانک است. این محله به خاطر داشتن مجموعه تفریحی و گردشگری وهمچنین بوستان فدک و رفت وآمد مسافران نیازمند امکانات رفاهی بیشتری است که متاسفانه تا به حال اقدامی از طرف مسئولان انجام نشده است.


از شادی و فراغت تا ریخت وپاش زباله

ترابی از ساکنان محل می‌گوید: سر وصدای زیاد و پارک کردن ماشین‌ها در کوچه‌های همجوار پارکینگ مانع از عبور ومرور مردم ساکن این محله می‌شود. هرچند مردم این منطقه با کشیدن فنس و جدا سازی کوچه از پارک قدری از مشکلات را کم کرده اند، اما هنوز تمام کوچه های محله مملو از ماشین‌هایی است که حاضر نیستند خودروی خود را در پارکینگ پارک کنند وتا دیر وقت با سرو صدای ناشی از این خودروها و موتورسیکلت‌ها آسایش و امنیت مردم محله فاطمی سلب شده است.


تجمع زباله در محله

«علی محمدی» از ساکنان قدیمی محله فاطمی می‌گوید: با احداث وساخت مجموعه تفریحی باغ فدک در این منطقه فکر می‌کردیم باعث رونق و بهتر شدن این محله شود، ولی تا به حال باعث بروز مشکلاتی شده است.
وی بیان می‌کند: کاش فقط سروصدا وشلوغی بود. چهره این محله به خاطر وجود زباله های انباشته شده مردم ومسافران بسیار زشت و ناجور شده است. ریختن زباله در محوطه باغ وکوچه‌های اطراف برای ساکنین محل مشکلاتی را ایجادکرده. ما باید بوی بد زباله‌ها را که مردم زیر دست وپا می‌اندازند تحمل کنیم. کاش سطل‌های زباله بیشتری در مسیر گذاشته شود تا پاسخگوی این همه جمعیت باشد.

محمدی ادامه می‌دهد: متاسفانه چند وقت پیش دیر وقت همسرم دچار حمله قلبی شد؛ وقتی می‌خواستیم اورا به بیمارستان منتقل کنیم به خاطر وجود ماشین های پارک شده در کوچه ومحله نتوانستیم اقدامی انجام دهیم واز پرسنل اورژانس تقاضا کردیم تا برای درمان به محله ما بیایند. هرچند جای پارک برای آمبولانس هم پیدا نکردند، اما خدا را شکر به موقع آمدند ومشکل رفع شد. این ساکن محله اظهار می‌کند: کاش فضای پارکینگ بزرگتر بود و یا مردم این فرهنگ را داشتند و رعایت می‌کردند که به خاطر مبلغ کم تعرفه برای پارکینگ مزاحم ساکنان محله نمی‌شدند.


احوال ناخوش باغ و دریاچه فدک

یکی دیگر از ساکنان محله عنوان می‌کند: بیشتر اوقات وقتی حوصله ام در خانه سر می‌رود به همراه خانواده به پارک می‌رویم ولی در سالهای اخیرمتاسفانه از جذابیت این محله وبوستان فدک کم شده ورونق گذشته را ندارد.
«یاسمین گودرزی» می‌افزاید: بچه‌ها عادت داشتند ساعاتی را برای درس ومطالعه در پارک سپری کنند ولی وضعیت بد فضای سبز این بوستان وچمن های آن که خشک شده وچهره باغ را زشت کرده چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: این فضای دیدنی که بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی در غرب کشور است روزهای بد ونابه سامانی را پشت سر می‌گذارد و متاسفانه از ظرفیت های آن استفاده بهینه نمی‌شود.
گودرزی می‌گوید: نبود ایمنی درمحوطه بازی وتفریحی دریاچه باغ فدک سبب نگرانی خانواده‌ها شده است. ما چند مورد مرگ وغرق شدن کودک ونوجوان را دراین دریاچه داشته‌ایم. متاسفانه مسئولین فکری برای امنیت بچه‌ها که در این پارک بازی می‌کنند نکرده اند.


چالش های باغ پرندگان 

محمدی تاکید می‌کند: این روزها باغ پرندگان حال خوشی ندارد.بوی تعفن محیط این حیوانات زیبا وبی‌گناه فضای پارک را پر کرده است؛طوری که از چند صد متری می‌شود این بو را حس کرد واصلا نمی شودبه سمت محوطه آنها رفت.ازگونه های مختلف پرندگان در این باغ خبری نیست ودیگر زیبایی وتمیزی سابق را ندارد.از گلها وسرسبزی باغ هم خبری نیست واصلا به محوطه رسیدگی نمی کنند ومردم از مسئولین انتظار دارند که در بهبود وساماندهی شهر بکوشند واین مستلزم همکاری مسئولان وصد البته مردم شهر است.


نظم وامنیت در محله

فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان بروجرد درباره مشکلاتی که محله فاطمی وساکنان محله با آن مواجه هستند، می‌گوید: با وجود امکانات مناسب برای این محله ومجموعه تفریحی که در دل آن قرار دارد، اما متاسفانه قشری از مردم با رعایت نکردن حریم دیگران باعث بروزمشکلاتی می‌شوند. سرهنگ «مهدی پورغلامحسین» در گفت و گو با همشهری می‌افزاید: پارک کردن خودرو مقابل در منازل مسکونی و تجاوز به حریم شخصی شهروندان، شکایت وگله مندی ساکنان را به دنبال داشته است. 
وی ادامه می‌دهد: ازسوی دیگر، توقف کردن خودروی بازدید کنندگان و مسافران از محله در کوچه های اطراف مجموعه تفریحی برای خود ما هم مشکلاتی ایجاد کرده است.زیرا مشخص نمی‌شود که این ماشین پارک شده جلوی در منزل مسکونی مربوط چه کسی است و نمی‌توان جریمه‌ای برای آن صادر کرد.

این مسئول اظهار می‌کند: مگر اینکه با نیروی انتظامی تماس گرفته و گزارش شود. در این صورت نیازبه پیگیری دارد. این مساله نیازمند همکاری شهروندان و فرهنگ سازی در این زمینه است.
پورغلامحسین بیان می‌کند: در مورد ویراژ رفتن موتورها و ماشین‌ها و ایجاد مزاحمت برای ساکنان محله فاطمی هم همیشه نظارت داشته ایم ونیروی انتظامی اقدامات لازم را انجام داده است ولی باز هم بر حسب وظیفه و برای آرامش بیشتر ورضایت مردم شهر ومحله فاطمی پیگیری وبا متخلفان به صورت قانونی برخورد خواهیم کرد. 


نبود بازارچه ثابت در محله

یکی از ساکنان محله فاطمی با اشاره به مشکلات این محل اظهار می‌کند: برای خرید میوه و تره بار باید مسیر زیادی طی شود تا بتوانیم مایحتاج خانواده را تامین کنیم؛ این مشکل، یکی از چالش های اهالی محله فاطمی است. در این محله بازارچه های هفتگی داریم، اما این بازارچه‌ها نیازهای ما را برآورده نمی‌کنند، چون ثابت نیستند و مجبوریم برای هر خرید به مرکز شهر برویم که زمان زیادی باید در ترافیک بمانیم وهزینه زیادی را هم پرداخت کنیم.

«محمد ترابی» می‌افزاید: از دیگر مشکلات عمده این محله که با شروع فصل تابستان وتعطیلات نوروزی اتفاق می‌افتد شلوغی و ازدحام و سر و صدای مردم بومی ومسافران است.
وی ادامه می‌دهد: مردم بومی و مسافران شب های خنک تابستان را در بوستان فدک سپری می‌کنند ولی متاسفانه به خاطر کمبود جای پارک برای اهالی محل مشکلاتی ایجاد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید