• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23857
+
-

کارگران اصفهان زیر تیغ حوادث

سرپرست اداره بازرسی کار استان: دلیل اصلی 70درصد ازحوادث کاردر اصفهان، فقدان نظارت کارفرما برمحل کار است

گزارش
کارگران اصفهان زیر تیغ حوادث

نفیسه زمانی‌نژاد | اصفهان- خبرنگار:

بنا بر آمار موجود، سالانه در ایران 1600 نفر به علت حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند. قطعاً بخش قابل توجهی از این آمار، مربوط به استان پرجمعیتی چون اصفهان است که آمار نیز حکایت از رتبه دوم حوادث ناشی از کار در این استان دارند. 


سیرصعودی حوادث کاری

آن گونه که «علی مظفری» رئیس مرکز تحقیقات و بهداشت کار وزارت کار بیان می‌کند، در سال، حدود 340 میلیون حادثه‌کاری در جهان رخ می‌دهد که از این میزان 340 هزار مرگ ناشی از حوادث‌کاری و رقمی حدود2 میلیون نفر مرگ ناشی از بیماری‌های محیط کار است. در این میان درایران نیز سالانه 1600 نفر به علت حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند؛ حوادثی که در حوزه‌های مختلف رخ می‌دهد. این‌گونه که کارگران از بلندی سقوط می‌کنند زیر آوار می‌مانند و هزار اتفاق پیش‌بینی شده وپیش‌بینی نشده‌ای که درمشاغل گوناگون وجود دارد. اما براساس گفته مسئولان در بین همه مشاغل، کارگران ساختمانی بیشترین تلفات را می‌دهند. ‌طوری که سال گذشته،  2 هزار کارگر در کشور فوت‌شده‌اند که 1200 نفر آنها مربوط به کارگران ساختمانی بوده است. 
ارائه چنین آماری درحالی است که در یکی، دو سال اخیر، مسئولان مدام از کاهش تلفات حوادث کار می‌گویند، اما در واقعیت حوادث ناشی از کار در دهه 80 با سیر صعودی همراه بوده، ‌طوری‌که درسال 90، این آمار به 3 برابر رسیده بود. 
 

حادثه‌دیدگان‌کاری 2 ماه ابتدایی امسال

دراصفهان که از استان‌های صنعتی وپرجمعیت کشور است تا چه میزان حوادث ناشی از کار وجود دارد؟ 
به گفته «علی سلیمانی‌پور»، مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در 2 ماه ابتدایی امسال، شمار آسیب‌دیدگان حوادث کار دراین استان نسبت به سال گذشته افزایش 21‌درصدی داشته است. 
این مسئول با اشاره به تعداد ۴۶۰ نفری این آسیب‌دیدگان می‌گوید: مصدومان شامل 44 زن و 416مرد بوده‌اند که درمقایسه با سال قبل، افزایش 21‌درصدی داشته‌اند. وی تصریح می‌کند: از بین این تعداد آسیب دیده 17 نفر فوت شده‌اند. 

 همچنین «حبیب‌الله مقصودی» سرپرست اداره بازرسی کار استان با ارائه آماری متفاوت با سازمان پزشکی قانونی اصفهان بیان می‌کند: در 2ماه امسال، 5نفر بر اثر حوادث ناشی از کار در استان جان خود را از دست داده اند. وی در این‌باره توضیح می‌دهد: معمولاً آمار آسیب‌دیدگان وفوتی‌های ناشی از حوادث کار که توسط اداره کارارائه می‌شود متفاوت با آمار پزشکی قانونی است، طوری که آمار پزشکی قانونی بیشتر از اداره کار است؛ چون پزشکی قانونی مثلاً یک عابرپیاده که داخل چاه بیفتد را جزو حوادث کار محسوب می‌کند. ولی اداره کار فقط مصدومان که شامل قانون کار شوند وقرارداد‌کاری براساس قانون منعقد کرده باشند را جزو آسیب‌دیدگان حوادث‌کاری اعلام می‌کند. 
به گفته این مسئول، تا 2 سال قبل بیشترین حوادث ناشی از کار دربخش ساختمان‌سازی بود ولی در این مدت به دلیل کاهش ساخت‌وساز، از آمار مربوط به این بخش کاسته شده است.
 

پلمب واحدهای غیر‌ایمن

درادامه مقصودی با تأکید برکاهش آمار حادثه‌دیدگان‌کاری دراصفهان در سال گذشته بیان می‌کند: دلیل اصلی 70درصداز حوادث کاردر اصفهان، فقدان نظارت کارفرما برمحل کار است. این درحالی است که بسیاری براین باورند عامل بالا بودن آمار حوادث ناشی از کار دراصفهان به دلیل صنعتی بودن این استان است. درصورتی که چنین اظهاراتی فقط بهانه‌ای برای توجیه کم‌کاری کارفرمایان برای ایجاد یک محیط امن‌کاری است چراکه مسئولان باید اجازه کار را به کارگاه‌هایی دهند که به‌صورت مرتب ایمنی دستگاه‌ها و محیط را بررسی کرده و نظارت مستمر بر ایمنی کارگران خود داشته باشند. گفتنی است اگرکارفرما به استانداردهای محیط ‌کاری توجه کند و تمام این موارد رعایت شود حتی در صنعتی‌ترین استان کشورهم شاهد این میزان از حوادث کار نبودیم.

سرپرست اداره بازرسی کار می‌افزاید: پس ازنبود نظارت، مواردی چون بی‌احتیاطی حادثه‌دیده، وجود دستگاه‌های دارای نقص فنی یا بدون حفاظ، آموزش ندادن کارگران برای شغل مربوطه، تهیه نشدن وسایل حفاظت فردی ومهم‌تر از آن استفاده نکردن ازحفاظت فردی توسط کارگراز مهم‌ترین دلایل برای حوادث ناشی از کار هستند. وی با اشاره به رقم ۳۰‌درصدی فوتی ونقص عضو در حوادث‌ کاری می‌گوید: اگر شاهد رعایت نشدن ایمنی کار در یک محیط ‌کاری باشیم دروهله اول تذکر، سپس ارجاع به دستگاه قضایی و در مرحله آخر هم پلمب آن واحد صنفی و صنعتی در دستور کار قرار می‌گیرد. مقصودی یاد‌آور می‌شود: کارگاه‌هایی که درآنها حادثه‌ای منجر به فوت شود، پلمب می‌شوند مگر واحدهای تولیدی بزرگ ذوب‌آهن وفولاد مبارکه که دارای مسئول ایمنی هستند درصورت وقوع حادثه‌ای در این واحدها نخست فرصتی به آنها داده می‌شود که آن بخش غیر‌ایمن را ایمن‌سازی کنند، درغیر‌این صورت، همان بخش پلمب خواهد شد.


نظارت بر اجرای قوانین ایمنی

به عقیده یک کارشناس ایمنی کار، دلیل حوادث کار در محیط‌های صنعتی، فقدان نظارت بر اجرای قوانین کامل ایمنی در این محیط‌هاست.
«شهرام غریب» دراین باره اظهار می‌کند: تعیین محوطه خطر به وسیله نوار خطر یا تابلوهای هشدار دهنده یکی از ابتدایی‌ترین کارهای مسئولان ایمنی است. 

وی بابیان اینکه محدوده محوطه خطر به اندازه شعاع طول بوم جرثقیل به علاوه ۱۰ متر فاصله اضافی است، می‌گوید: مطابق اصول ایمنی به دلیل بالا بودن احتمال سقوط اجسام از جرثقیل حضور افراد در این محدوده ممنوع است. 
به گفته این کارشناس ایمنی کار، کنترل توانایی تحمل بار سیم‌های بکسل، کمربندها، تسمه‌های جرثقیل نیز بخش دیگری از وظایف کنترل مسئولان ایمنی است. 
وی اضافه می‌کند: در نهایت باید سیستم حمل و نقل ایمن در روند کارها جاری باشد تا شاهد حوادث نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید