• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23854
+
-

افزایش تولید آبزیان در خشکسالی

ارزش محصولات تولیدی استان در این حوزه سالانه بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان است

آبزی‌پروری
افزایش تولید آبزیان در خشکسالی

آذر خسروانیان| شیراز - خبرنگار:

طبق نظر کارشناسان، افزایش مصرف سرانه آبزیان به معنای بالا بردن ضریب امنیت غذایی کشور است. با بروز خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات آسمانی و منابع آب شیرین و زیرزمینی در فارس، استفاده از منابع غذایی دریایی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به ظرفیت‌های موجود، آبزی پروری در استان می‌تواند از صنایع سودآور باشد و از نظر اشتغال زایی و ارزآوری نیز سهم قابل ملاحظه‌ای را به خود اختصاص دهد.


توسعه آبزی‌پروری

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی فارس در خصوص پرورش آبزیان و توسعه آن در استان می‌گوید: فارس، رتبه ۶ پرورش آبزیان را در کشور دارد و تولیدات آن به صورت سردآبی، گرمابی و استخری است.
مهندس «علی فلاحی» با بیان اینکه تولید خاویار در استان به صورت سرد‌آبی است، می‌افزاید: گونه‌های آبزی که در مزارع پرورش داده می‌شوند قزل‌آلا، کپور، خاویار و میگو را شامل می‌شود.
وی اضافه می‌کند: در سال‌های اخیر علی رغم خشکسالی‌ها و کمبود بارش و نزولات آسمانی به دلیل توسعه تکنولوژی‌ها در این استان با کاهش تولیدات آبزیان مواجه نشده و حتی شاهد افزایش تولید نیز بوده‌ایم.

فلاحی به مجموع تولیدات آبی سال‌۹۶ اشاره می‌کند و می‌گوید: فارس با تولید بالغ بر ۹/5 تن از انواع آبزیان در سال رتبه قابل قبولی در کشور دارد. با تولید 275‌کیلوگرم خاویار در مزارع انفرادی و بیش از 10 میلیون قطعه ماهی زینتی، همچنین تکثیر ۲6‌میلیون قطعه ماهیان سردابی در سال‌۹۶ نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای را شاهد بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه ارزش محصولات تولیدی این حوزه در استان سالانه بالغ بر ۱۳۵ میلیارد تومان است، می‌افزاید: با مدیریت خشکسالی و استفاده از تکنولوژی و نرم افزارهای طراحی شده می‌توان سطح تولیدات را بالا برد و به صادرات بیش از پیش توجه کرد.


حمایت‌های دولتی

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی از کامل بودن زنجیره تولید در پرورش آبزیان خبر می‌دهد و می‌گوید: زنجیره‌های تولید شامل کارخانه تولید خوراک آبزیان، مزارع تکثیرماهی قزل آلا، کارخانه‌های عمل آوری و فرآوری آبزیان و تولید بچه ماهی است.
فلاحی اضافه می‌کند: فارس در این صنعت ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی دارد و دولت برای مناطقی که صعب العبور بوده و منابع آبی آن بیش از ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن است، تاسیسات زیربنایی را به صورت صد درصد فراهم می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: بعد از آماده سازی برای احداث مزارع پرورش آبزیان به بخش خصوصی یا اشخاص حقیقی یا حقوقی انتقال داده می‌شود که ۲۰ درصد خصوصی و ۸۰ درصد آن دولتی به شمار می‌آید و تملک دارایی مختص دولت است.


صادرات آبزیان

این مقام مسئول به وضعیت صادرات آبزیان اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشترین محصولات تولیدی در کشور مصرف می‌شود و بخشی از آن که شامل خاویار استحصالی، ماهیان زینتی، قزل‌آلا و میگو است به خارج از کشور صادر می‌شود.
 فلاحی می‌افزاید: با تمهیدات انجام شده در نظر داریم روی ماهیان صادراتی بیشتر سرمایه گذاری کنیم. البته بازاریابی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت شیلات و امور آبزیان است و در صورت وجود بازارهای مطمئن، قطعاً انگیزه سرمایه‌گذاری نیز افزایش پیدا می‌کند.
وی اضافه می‌کند: در همین راستا بخش بهبود و کیفیت فراوری توسعه بازار آبزیان در این مدیریت با هدف استانداردسازی تولید، بهبود کیفیت و بازارپسندی برای دریافت استانداردهای جهانی برای صادرات و ایجاد ارزش افزوده کوشش کرده است.

فلاحی با اشاره به اینکه شهرستان سپیدان بیشترین تولید آبزیان را دارد، ادامه می‌دهد: شهرستان‌های اقلید، ممسنی و آباده در پرورش آبزیان فعالیت مناسبی دارند.


راهکارهای مقابله با بحران خشکسالی

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی با اشاره به خشکسالی‌ها و تاثیرات آن بر تولید آبزیان می‌گوید: با اجرای طرح‌های ارتقای بهره وری از آب در مزارع، تأمین اعتبار لازم و مکانیزه کردن مزارع، امکان افزایش تولید با شرایط موجود وجود داشته است. فلاحی از حضور مدرس خارجی برای افزایش تولیدات خبر می‌دهد و می‌افزاید: به منظور مقابله با خشکسالی و بالابردن ظرفیت‌های تولید از تکنولوژی و آموزش‌های روز دنیا استفاده و برای آموزش در یک مزرعه الگو، مدرس خارجی استخدام کرده‌ایم تا به صورت کامل این مزرعه راه اندازی شود.
وی ادامه می‌دهد: تأمین بچه ماهی‌های سالم با رشد سریع در برنامه‌های فوری شیلات استان قرار دارد که با اجرای عملیات به گزینی مولدین در مزارع تکثیر به این مهم دست خواهیم یافت.


ویژگی‌های آبزی‌پروری در فارس

یک پرورش دهنده آبزی با ۱۹‌سال سابقه فعالیت نیز در خصوص مشکلات مربوط به حفظ تولیدات می‌گوید: با بروز خشکسالی مشکلات فراوانی برای پرورش دهندگان به وجود آمده که با استفاده از تجهیزات جدید مانند اکسیژن ساز، اسپلش و پدل ویل قابل رفع است.
«محمود امینازاده» می‌افزاید: مزارعی که مکانیزاسیون شده‌اند با خشکسالی مقابله و میزان تولیدات خود را حفظ کرده‌اند.
وی اضافه می‌کند: این صنعت از اشتغالزایی خوبی برخوردار است، زیرا به دلیل اینکه پاییز زمان تکثیر ماهیان است در آن هم از کارگر دائم و هم کارگر فصلی استفاده می‌شود.

امینازاده با بیان اینکه فارس تمام زنجیره تولید آبزیان را دارد، ادامه می‌دهد: قیمت بالای نهاده‌ها باعث شده است که خوراک ماهیان برخی از مزارع از استان‌های دیگر تهیه شود، زیرا قیمت در این استان‌ها مناسب‌تر است و سررسید چک‌های آنها زمان طولانی‌تری دارد.
وی به وضعیت بیمه مزارع آبزیان اشاره می‌کند و می‌گوید: استقبال خوبی از بیمه نمی‌شود زیرا بیمه‌ها تعهدات خود را به صورت کامل انجام نمی‌دهند.
امینازاده به صنایع فرآوری و بسته بندی آبزیان در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در ۱۲‌یا‌۱۳‌سال پیش این امکانات در فارس موجود نبود و دلالان سودهای کلان می‌بردند، اما هم اکنون با احداث و ایجاد این صنایع تولید کنندگان از سود مناسبی برخوردار می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید