• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23906
+
-

مسکن ارزان در شهر گران

۵ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت در حاشیه شهر مشهد ساخته می‌شود

اقتصاد
مسکن ارزان در شهر گران

 نجمه موسوی| خراسان رضوی-خبرنگار:


تصمیم به ساخت 10 هزار مسکن ارزان‌قیمت دارد. پروژه‌هایی که با همکاری شورای شهر، پروانه‌های رایگان و زمین دریافت می‌کند و با همت خیران با مبلغی کمتر از نیم‌بهای واقعی، در اختیار نیازمندان قرار 
می‌گیرد. 
عملیات اجرایی پروژه ۱۸۰ واحدی علویه نیز با حضور محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، جبیب‌الله آسوده مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی، حجت‌الاسلام ناصر نقویان عضو هیات مدیره موسسه خیریه مسکن‌سازان اهل بیت (ع)، رضا خواجه‌نائینی معاون اقتصادی شهردار مشهد و جمعی از مسئولان شهری و استانی در منطقه پنجتن مشهد در روز سه شنبه 26 تیر آغاز شد. 


 به‌اندازه تمام دوره‌های قبل مسکن می‌سازیم

به گفته معاون اقتصادی شهردار مشهد در دوره‌های قبل، قرارداد احداث ۴ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت در مناطق حاشیه شهر بسته شده بود که ۲ هزار واحد تحویل داده شده و ۲ هزار واحد هم در این دوره مدیریت شهری به بهره‌برداری می‌رسد. 
 «رضا خواجه‌نایینی» با اشاره به برنامه احداث ۵ هزار واحد مسکونی در این دوره مدیریت شهری بیان می‌کند: شهردار مشهد در ابتدای فعالیت خود درخواست ساخت 10 هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت را برای افراد نیازمند داشت که ما با در نظر گرفتن توان اقتصادی خود، حدود 5 هزار واحد را در فاز اول پذیرفتیم. خواجه نایینی معتقد است که کمترین مشارکت از سوی سرمایه‌گذاران، در پروژه‌های مسکونی مشاهده می‌شود ولی این امر باعث نمی‌شود که توجه ویژه‌ای به بحث مسکن‌های ارزان‌قیمت نداشته باشیم. 
وی می‌افزاید: ما در این دوره بیشتر از تمام دوره‌های قبل به احداث مسکن برای خانواده‌های نیازمند تحت پوشش سازمان‌ها پرداخته‌ایم تا بتوانیم علاوه بر وظایف اقتصادی و کسب درآمد برای توسعه شهر، در هدف‌های اجتماعی نیز 
سهیم شویم. 


سهم 9 میلیارد تومانی شهرداری

وی سهم مشارکت شهرداری را در پروژه ۱۸۰ واحدی علویه را ۹ میلیارد تومان اعلام می‌کند که در قالب ۴ میلیارد تومان هزینه صدور پروانه و ۵ میلیارد تومان هزینه زمین واگذار شده است. 
 معاون اقتصادی شهردار، مدت زمان احداث این پروژه را ۳ سال اعلام کرده و اضافه می‌کند: در آینده نزدیک یک پروژه هزار واحدی را در منطقه خواجه‌ربیع مشهد کلید می‌خورد و با کمک خیریه‌ها در مناطق حاشیه شهر و سکونت‌گاه‌های غیررسمی، پروانه‌های لازم را با همکاری شورای شهر به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهیم. 
خواجه‌نایینی با اعلام نظارت مستمر بر این پروژه می‌گوید: شهرداری در تمام مراحل ساخت پروژه به عنوان ناظر عمل خواهد کرد تا مسائل ایمنی و استانداردسازی انجام شود.  
 وی اهداف این طرح را علاوه بر ساخت مسکن ارزان، ایجاد الگوی سکونت مطلوب‌ در مناطق حاشیه‌ای می‌داند و بیان می‌کند: با انبوه‌سازی مناسب و اصلاح الگوی ساختاری در مناطق حاشیه شهر، می‌توانیم شکل مناسب شهری را پیاده‌سازی 
کنیم. 
وی به پروژه‌های هزار و 300 واحدی یاس، 2 هزار واحدی رسالت و 132 واحدی محمدیه اشاره می‌کند و می‌افزاید: با رایزنی‌های صورت گرفته، وام‌های کم‌بهره‌ای را برای انبوه‌سازی مناسب و استاندارد از دولت دریافت خواهیم کرد تا بافت مناطق حاشیه‌ای را از ریزدانه خارج کرده و ایمن‌سازی کنیم. 


مناسب‌سازی برای معلولان انجام می‌شود

 «محمد روحانی» مدیرعامل موسسه خیریه مسکن‌سازان اهل بیت (ع) با تاکید بر اینکه اگر همت مسئولان نبود پروژه‌های این موسسه به مقصد نمی‌رسید، گفت: با توجه به پیچیدگی ضوابط اداری، خیریه‌ها به تنهایی نمی‌توانند امور را پیش ببرند و به گفته «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مجلس شورای اسلامی لازم است گروه‌هایی ایجاد شود و کارهای اولیه را انجام دهند تا ساخت و راه‌اندازی این پروژه‌‌ها آسان‌‌تر شود. روحانی با اعلام 33 میلیارد تومان هزینه ساخت این پروژه عنوان می‌کند: اولین پروژه این موسسه با نام محمدیه 2 سال قبل با ظرفیت ۱۳۲ واحد برای نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و خیریه‌های معتبر ساخته و تحویل داده شد. 

 به گفته وی عملیات اجرایی پروژه علویه با ۱۸۰ واحد مسکونی در سه طبقه، یک درمانگاه ۴ طبقه‌ای و یک کتابخانه در حالی آغاز می‌شود که با توجه به تورم روزافزون، باید هر چه سریع‌تر انجام شود تا با قیمت تمام شده مناسب‌تری در اختیار نیازمندان قرار گیرد. 
روحانی با اشاره به اینکه این مجموعه در بلوک‌های 6 واحدی ساخته می‌شود، تاکید می‌کند که تمام موارد استانداردسازی برای ساخت این پروژه در نظر گرفته می‌شود زیرا طبقات همکف این مجتمع در اختیار معلولان و سالمندان ناتوان قرار خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید