• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23853
+
-

برنامه‌های شهرداری برای کاهش ترافیک

پایانه اتوبوس شهری از مرکز شهر جمع‌آوری و به سه راه امجدیه، میدان ارتش و بلوار آزادی منتقل می‌شود

گزارش
برنامه‌های شهرداری برای کاهش ترافیک

 زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:


در سال جاری پیاده‌راهی در وسط شهر در زنجان یعنی از چهارراه انقلاب تا سبزه میدان ایجاد شد که ترافیک شدیدی در خیابان‌های اطراف آن  ایجاد کرد.رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان معتقد است: این ترافیک کوتاه مدت بوده، زیرا شهروندان به طرح الگوی جدید عادت نداشته و در مواجه با آن دچار سردر گمی می‌شوند که با گذشت زمان قاعده تردد را یاد جا می‌افتد.«حمیدرضا حمیدی» اظهار می‌کند: ترافیک سنگینی که در مرکز شهر بود در ایام خاصی از سال افزایش می‌یافت و لازم بود آن منطقه را از احاطه خودرو‌ها پس بگیریم و به پیاده‌راه تبدیل کنیم، چرا که امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مرکز شهر، حضور انسان‌ها پررنگ‌تر از خودروهاست و بر این اساس پیاده‌راهی برای تعاملات اجتماعی در نظر گرفته شده است.


مزایای اجرای این طرح

حمیدی وجود پیاده‌راه را در مرکز شهر ضروری می‌داند و می‌گوید: این پروژه مزایای زیادی برای شهر خواهد داشت، به طوری‌که با اجرای آن، ساختمان‌ها و اماکن تاریخی که بیشتر آن‌ها در مرکز شهر هستند بهتر دیده می‌شوند و علاوه بر آن عوامل زیست‌محیطی است که با این کارآلودگی در این منطقه کاهش می‌یابد و به دنبال آن سلامتی جسمی و روانی را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد.
وی تصریح می‌کند: پیاده‌راه، راهی برای آرام‌سازی مرکز شهر است که از 15 سال گذشته در کشورهای توسعه یافته اجرا می‌شود و در ایران نیز تاکنون در شهرهای رشت، تبریز، قم، همدان و تهران اجرا شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان نیز با بیان این‌که بخش عمده بافت شهری زنجان بر اساس ساختار سنتی شکل گرفته است، می‌گوید: رویکرد اصلی ایجاد پیاده‌راه در زنجان کاهش تردد خودرو و افزایش تعاملات شهری است که قطعا استفاده از حمل و نقل عمومی در این منطقه نیز افزایش خواهد یافت.

«سمانه شاددل» در ادامه با بیان این‌که تجربه نشان می‌دهد که اجرای این طرح در کشورهای توسعه یافته موفقیت آمیز بوده است، تاکید می‌کند: در کشورهای دیگر مشاهده می‌شود در زمان اجرای پیاده‌راه در مرکز شهر مردم به جای استفاده از حمل و نقل شخصی به حمل و نقل عمومی گرایش پیدا می‌کنند.این مسئول در ادامه با تاکید بر این‌که پیاده‌راه‌ها می‌توانند جامعیت‌پذیری مطلوبی را در شهرها به نمایش گذارند، اظهار می‌کند: بازار و مراکز خرید که در این نقطه از شهر هستند با تردد خودروها از دیدگان محو بود و مسیری برای توقف در اطراف آن وجود نداشت، ولی اکنون شهروندان می‌توانند بدونه دغدغه با آرامش خاطر با پیاده‌روی از این مراکز دیدن و خرید کنند.


راه‌های کاهش ترافیک

اکنون با ایجاد پیاده‌راه در مرکز شهر ترافیک سنگینی در خیابان‌های سعدی جنوبی( زرگرها) و توحید ایجاد شده که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اعتقاد داردکه این ترافیک کوتاه مدت خواهد بود و برای کاهش ترافیک در این خیابان‌ها پیشنهادهایی ارائه شده که به زودی عملیاتی می‌شود.
«حمیدرضا حمیدی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر خیابان ضلع غربی سبزه میدان یک طرفه است که می‌توان با دو طرفه کردن آن از میزان ترافیک کاست؛ علاوه در آن نظر داریم، از خیابان چهارراه انقلاب تا خیام از شمال به جنوب و خیابان صدر جهان تا خیابان امام(ره) به سمت شمال ادامه یابد.


مدیریت تقاضا

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری زنجان اظهار می‌کند: اکنون ایجاد خیابان جدید یا 2 طبقه برای کاهش ترافیک در سراسر دنیا مردود است، به همین دلیل مدیریت تقاضا می‌تواند در آن موثر باشد.
شاددل ادامه می‌دهد: مدیریت تقاضا طرحی برای کاهش ترافیک در شهر است که شهروندان برای تردد در مرکز شهر با خودروهای شخصی هزینه می‌کنند و این سبب می‌شود استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یابد.


رفع اشکالات

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک عمومی و خدمات شهری زنجان نیز با بیان این‌که پیاده‌راه حد فاصل چهارراه انقلاب تا سبزه میدان اشکالات زیادی دارد، می‌افزاید: این طرح موجب ترافیک زیادی در خیابان‌های اطراف مرکز شهر شده که در حال بررسی و تعیین راهکارکاهش آن هستیم.
«کاظم افشارچی» در ادامه با بیان این‌که موافق این طرح نبوده است، اظهار می‌کند: برای تداوم اجرای این طرح لازم است شهروندان تحمل داشته باشند تا راهکارهایی برای کاهش ترافیک در این منطقه عملیاتی شود.وی می‌گوید: سعی داریم مسیرهایی را برای اتوبوس‌های داخل شهری در خیابان امام (ره) طراحی کنیم و با استفاده از طرح‌هایی، بار سنگین ترافیک خیابان‌های توحید و چهارراه انقلاب تا خیام را کاهش دهیم. 


2000 خودرو در هر ساعت 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر با تاکید بر این‌که بیش‌ترین مطب‌های پزشکان در مرکز شهر قرار دارد، بیان می‌کند: ساعت 16 تا 20 که پزشکان فعالیت دارند به طور متوسط در هر ساعت 2 هزار خودرو برای مراجعه به مطب پزشکان در مرکز شهر تردد می‌کنند که به یکی از عوامل بسیار مهمی در افزایش ترافیک در این منطقه تبدیل شده است.وی ادامه می‌دهد: لازم است مطب‌های پزشکان از مرکز شهر به حاشیه شهر انتقال یابند تا از بار ترافیک در مرکز شهر کاسته شود.


توسعه حمل و نقل عمومی 

در حال حاضر 164 اتوبوس داخل شهری در زنجان تردد می‌کنند که به یک پایانه ختم می‌شوند و به یکی از عوامل تشدید ترافیک در مرکز شهر تبدیل شده است. 
حمیدی خاطرنشان می‌کند: الگوی جدیدی برای ساماندهی حمل و نقل عمومی در شهر طراحی شده که از تردد اتوبوس‌ها در شهر کاسته می‌شود.وی با اشاره به جزییات این الگو می‌گوید: در این طرح، پایانه اتوبوسرانی از مرکز شهر حذف می‌شود و به حاشیه شهر انتقال می‌یابد که براساس آن تصمیم داریم به 3 پایانه در سه راه امجدیه، میدان ارتش و بلوار آزادی منتقل شود.


   کاهش تردد وسایل حمل و نقل عمومی در شهر

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی زنجان اظهار می‌کند: برای کاهش تردد وسایل حمل و نقل عمومی در شهر، اتوبوس‌هایی که مسیرهای مشترک دارند در یک منطقه یکی شده و تنها یکی از آن‌ها به پایانه می‌رود. برای مثال اتوبوس‌های آزادگان یا کوی قائم که هر دوی آن‌ها از سعدی شمالی یک مسیر را طی می‌کنند، تنها یکی از این اتوبوس‌ها به پایانه خواهد رفت.
«حمیدرضا حمیدی» می‌گوید: اکنون اقدامات مطالعاتی طرح کاهش اتوبوس‌ها به پایانه انجام شده که این طرح قبل از مهر امسال‌ در زنجان اجرا خواهد شد تا زمان شروع مدارس شهروندان با آن آشنایی کامل داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید