• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23810
+
-

صادرات برق نداریم

احتمال تداوم خاموشی‌ها تا نیمه مرداد

گزارش
صادرات برق نداریم

افزایش مصرف برق در تابستان هر سال به دلیل افزایش دمای هوا رخ می‌دهد. به گزارش همشهری، امسال دولت برای کاهش مصرف غیر از قطع برق در ساعاتی از روز، برنامه تغییر ساعت شروع کاری ادارات را هم در بیشتر استان‌های کشور اجرا کرد. طرحی که تاثیر آن بیش از کاهش برق در کاهش ترافیک به ویژه در پایتخت نمایان شد. 


انتقادهای شهروندان کرمانشاهی

خاموشی های اخیر اما در استان انتقاد های زیادی را از سوی شهروندان برانگیخت. شهروندان زلزله زده که هم به دلیل گرمسیری بودن منطقه و بالا رفتن دمای هوا تا حدود 45 درجه و سختی های فراوانی که ساکنان کانکس متحمل می شدند و نیز  به دلیل ایجاد وقفه در ساخت و سازهایشان بسیار گلایه‌مند بودند که بالاخره با دستور استاندار مشکل برطرف شد و مقرر شد که در این مناطق قطعی برق
 نداشته باشیم.
 از سوی دیگر قطعی بیش از 2 ساعته برق در برخی مناطق شهر کرمانشاه موجب شکایت شهروندان مناطزق حاشیه ای شهر شد. آن‌ها معتقد بودند که برق در شهرک‌ها و مناطق حاشیه شهر کرمانشاه بیش از 2 ساعت قطع شده و گاه تا 6 ساعت این قطعی طول می کشد.

 موضوعی که ظاهرا پس از رسانه ای شدن آن برطرف شده و در روزهای اخیر گلایه های در این زمینه به اطلاع ما نرسیده است. 
همچنین اعلام نشدن زمان بندی قطعی ها موجب انتقادهای بازاریان شد، چرا که مشکل قطعی ناگهانی باعث شده بود نتوانند مغازه های خود را که کرکره برقی داشت  بگشایند. مشکلی که با اعلام برنامه قطعی ها تا حدودی برطرف شد. اما در همین روزها شایعاتی دیگر هم در این زمینه منتشر شد که انتقاد هایی را برانگیخت.  مواردی مانند مانند صادرات برق از استان به عراق. موضوعی که مدیرعامل شرکت توزیع برق استان آن را تکذیب و تاکید کرد که در شرایط کنونی هیچ صادرات برقی نداریم.


افزایش قابل توجه مصرف برق

«علیمراد مرادی» همچنین با اشاره به افزایش قابل توجه مصرف برق در استان ، ادامه داد: سال‌ گذشته پیک مصرف برق در تیرماه 609 مگاوات بود که تیرماه امسال تاکنون به 725 رسیده و رشد قابل توجه حدود 17 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‎دهد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان این میزان افزایش را بی‌سابقه دانست و اظهار کرد: میزان افزایش پیک مصرف برق در سال‌های گذشته حداکثر پنج تا شش درصد بوده است.
مرادی مجد ادامه داد: سال گذشته پیک مصرف برق در استان را مرداد ماه داشتیم که به 722 مگاوات رسید. وی گفت: این افزایش مصرف بی‌سابقه هم در کرمانشاه و هم در کل کشور باعث شده خاموشی‌هایی داشته باشیم که فقط مختص به کرمانشاه نیست. 


درباره تداوم قطعی‌ برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان درباره تداوم قطعی‌ برق نیز اظهار کرد: اگرچه این قطعی‌ها سراسری است اما سوابق نشان می‌دهد در سال‌های گذشته تا نیمه اول مرداد ماه افزایش بار داشتیم و احتمال اینکه قطعی‌ها تا همین زمان ادامه داشته باشد وجود دارد. 
مرادی مجد در ادامه با بیان اینکه در مناطق زلزله زده استان قطعی برق نداشته ایم، افزود: اینکه گفته می‌شود سهیه قطعی برق مناطق زلزله زده استان به قطعی شهر کرمانشاه اضافه شده به هیچ عنوان صحت ندارد. این مسئول افزود: موضوع دیگری که مطرح می‌شود درباره صادرات برق در این شرایط کمبود است که باید گفت اکنون هیچگونه صادرات برقی از استان انجام نمی‌شود.


صادرات نداریم

مرادی مجد ادامه داد: از ششم تیرماه تاکنون صادرات برق قطع شده و هیچ صادراتی نداریم. وی درباره گلایه‌های بازاریان از قطعی برق نیز اظهار کرد: تلاش کردیم برای مناطقی که تجمع واحدهای تجاری وجود دارد خاموشی مشترکین را از ساعت 12 تا 15 اعمال کنیم تا متناسب با وضعیت آن‌ها باشد و کمترین آسیب را وارد کند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان اینکه تلاش شده در مراکز حساسی مانند ایستگاه‌های پمپاژ آب خاموشی رخ ندهد، افزود: برای مناطقی مانند بیمارستان‌ها و صنایع نیز هماهنگی‌های لازم را از قبل با آن‌ها انجام می‌دهیم تا آسیبی به سیستم‌ها و تجهیزات آن‌ها وارد نشود. 

مرادی مجد گفت: به هر حال قطعی برق در یک منطقه که رخ می‌دهد، مراکز و بخش‌های مختلفی در آن منطقه وجود دارد که قطعی برق آن‌ها اجتناب ناپذیر است.


تاثیر مثبت تغییر ساعت کاری ادارات

این مسئول سپس به تغییر ساعت کاری ادارات و دستگاه‌ها به منظور کاهش مصرف برق هم اشاره کرد و گفت: این تغییر ساعت باعث
کاهش حدود 30 تا 40 مگاواتی مصرف برق شده است. 


افزایش 3 برابری محبوس شدن در آسانسور

مدیرعامل آتش‌نشانی کرمانشاه از افزایش 3 برابری آمار عملیات نجات افراد محبوس شده در آسانسور به دنبال قطعی برق از ابتدای تیرماه تاکنون خبر داد. آتشپاد «غلامرضا رضایی» با اشاره به خاموشی های برنامه ریزی شده شرکت توزیع برق، گفت: متاسفانه این امر موجب افزایش 2 تا 3 برابری عملیات نجات محبوس شدگان در آسانسور شده است.  وی افزود: در 3 ماهه ابتدایی امسال 222  مورد نجات یافته داشته ایم که عمده آن ها افراد محبوس شده در آسانسور بودند. 

رضایی تصریح کرد: در دو سه هفته اخیر هم که با خاموشی های برنامه ریزی شده مواجه شدیم آمار این افراد بالا رفته و ماموریت نجات محبوس شدگان آسانسور عملا دو تا سه برابر شده است.  وی افزود: از ابتدای تیر‌ که خاموشی‌ها عملا شروع شد 96 مورد عملیات نجات محبوس شدگان در آسانسور را داشتیم که در این عملیات ها 179 نفر نجات یافتند. مدیرعامل آتش‌نشانی کرمانشاه توصیه کرد، افراد و به‌ویژه جوان ترها حتی المقدور در این روزها که خاموشی های برنامه ریزی شده وجود دارد، از پله به جای آسانسور استفاده کنند. در غیراین‌صورت و نداشتن توان کافی توصیه می شود افراد برنامه خاموشی‌های شرکت توزیع برق را داشته باشند و مواقعی که خاموشی در محله ای قرار است اتفاق بیافتد، از آسانسور استفاده نکنند.   وی همچنین توصیه کرد، افراد در صورت حبس شدن در آسانسور خونسردی خود را حفظ کرده و تنها با شماره 125 آتش‌نشانی تماس بگیرند و اطمینان داشته باشند نیروهای آتش‌نشانی در کوتاهترین زمان آن‌ها را نجات خواهند داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید