• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23797
+
-

« تکاپو» در بازار پوشاک

کارگزار طرح تکاپوی لرستان: پوشاک یکی از رسته های اصلی طرح تکاپو در شهرستان محروم نورآباد است

گزارش
« تکاپو» در بازار پوشاک

نسرین صفربیرانوند| نورآباد- خبرنگار:

راه اندازی مشاغل خرد و خانگی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند منجر به تولید اشتغال و به تبع آن رونق اقتصادی شود.دلفان یکی از شهرستان های محروم لرستان است که با موجی از بیکاری روبه رواست. دراین میان اشتغال زایی می‌تواند علاوه بر کاهش بیکاری به رونق اقتصادی این شهرستان هم بینجامد. قرار بود در قالب طرح تکاپو کارگاه های تولید پوشاک در نورآباد ایجاد شود. اتفاقی که در صورت تحقق بدون شک نقش مهمی در کاهش بیکاری منطقه داشت. 


راه اندازی نشدن کارگاه های تولید پوشاک

فرماندار نورآباد درخصوص راه اندازی کارگاه تولید پوشاک درشهرستان می‌گوید: طی سفری که معاون وزیر کار به شهرستان داشتند محوریت ظرفیت‌های شهرستان مورد بررسی قرار گرفت و یکی از این ظرفیت‌ها بحث تولید پوشاک بود، دراین جلسه مطرح شد کارگاه های تولید پوشاک درقالب طرح تکاپو به منظور اشتغال زایی ایجاد شود.
«جعفر طولابی »عنوان می‌کند: مقررشد ظرفیت سنجی توسط وزارتخانه صورت بگیرد و درشهرستان کار علمی براساس مطالعات انجام دهند. براین اساس قرار بود پس از بخش مقدماتی یعنی راه اندازی کارگاه های آموزشی مرحله بعد یعنی راه اندازی کارگاه های کوچک تولید پوشاک به صورت خانگی و یا درقالب تعاونی انجام شود که این امر محقق نشد.
وی ادامه می‌دهد: با وجود قول و قرار‌ها تاکنون مطلبی که مورد نظر وهدف بود محقق نشد. اداره کار در بحث آموزش ورود پیدا کرد اما تسهیلات و فعالیتی درقالب طرح تکاپو تاکنون در شهرستان صورت نگرفته است، این درحالی است که زمینه و بستر هم به لحاظ نیروی انسانی و هم مهارت برای این امر مهیاست ودر حال حاضر شاهد فعالیت چند کارگاه تولید پوشاک درنورآباد هستیم که محصول خود را به استان و خارج از استان ارسال می‌کنند.
طولابی تاکید می‌کند: یکی از ظرفیت های اشتغال‌زایی هم در بحث اشتغال افراد جویای کار و هم رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی و درآمد مردم منطقه ایجاد چنین صنایع کوچکی است.


آموزش های مبتنی بربازار کار

کارگزار توسعه کسب و کار و اشتغال استان با اشاره به این که طرح تکاپو در 3 حوزه تسهیلات، آموزش و بازاریابی فعالیت می‌کند، می‌گوید: افرادی که درقالب طرح تکاپو تسهیلاتی دریافت کنند که منجر به اشتغال زایی شود یارانه‌ای به آنها پرداخت می‌شود.
«امین نورکرمی» عنوان می‌کند: در زمینه آموزش پوشاک 4 دوره برگزار شده است اما نکته قابل توجه در بحث آموزش‌ها تفاوتی است که با آموزش های فنی حرفه‌ای است، آموزش های طرح تکاپو مبتنی بر بازار کار است.
وی ادامه می‌دهد: درخصوص تولید پوشاک 20 چرخ صنعتی درجه یک مطابق با استاندارد روز دنیا در استان مستقر کرده ایم که دوره‌ها را با این چرخ‌ها برگزار می‌کنیم.

کارگزار طرح تکاپوی استان با بیان اینکه تسهیلات طرح تکاپوهم بخشی وهم شهرستانی تقسیم شده است، توضیح می‌دهد: میزان تسهیلات براساس جمعیت، نرخ بیکاری و درصد محرومیت شهرستان‌ها را به تهران ارسال کردیم که از طریق نرم افزار سهم هر شهرستان را مشخص می‌کنند.طرح‌ها درسامانه ثبت نام شدند واینطور نیست که سهم شهرستان را به جایی دیگر 
پرداخت کنیم.
نورکر می‌می افزاید: همه افرادی که طرح داشته اند ما در حد بضاعت به آنها تسهیلات پرداخت کرده ایم به ترتیب طرح ها، اما اقتصاد، اقتصاد آزادی است یعنی نمی‌توان یک نفر را مجبور کرد که کارآفرین باشد. سامانه شکل گرفته وتبلیغات هم صورت گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: اگر به عنوان نمونه در زمینه پوشاک ثبت نام نمی‌کند مشکل دستگاه اجرایی نیست بلکه باید خود متقاضی تمایل داشته باشد.
نورکرمی تاکید می‌کند: اگر آقای فرماندار فردی را سراغ دارد که ثبت نام کرده درسامانه و به هردلیلی طرحش رد شده آنها را معرفی کند تا کار آنها را انجام بدهیم.اما هرکس ثبت نام کرده قطعا در کمیته مطرح شده است.


 پوشاک، رسته اصلی معرفی شده درطرح تکاپو

 کارگزار طرح تکاپو لرستان با بیان این که پوشاک یکی از رسته های اصلی معرفی شده درطرح تکاپو است، می‌گوید: مطالعاتی در خصوص تولید پوشاک صورت گرفته و تمایل داریم کار انجام شود برهمین اساس به دنبال راه اندازی نهاد بازار در خرم آباد هستیم تا تولید کننده را به بازار وصل کنیم.
نورکرمی می‌گوید: مطالعات را مجددا انجام داده ایم و پوشاک را برای نورآباد گذاشته ایم؛ زیرا نورآباد از مناطقی است که واقعا به لحاظ اقتصادی ضعیف است واز طرفی به دنبال این هستیم که رویکرد اشتغال را در استان تغییر دهیم؛ یعنی از حالت کشاورزی صرف آن را به سمت دیگر بخش‌ها هدایت کنیم.
وی اضافه می‌کند: دربخش صنعت تمایل داریم تولید را به سمت پوشاک هدایت کنیم؛ زیرا ظرفیت‌های خوبی در این زمینه داریم و اگر بتوانیم موفق شویم کاربزرگی انجام داده ایم.


وعده‌ای که محقق نشد

« رحمن قلاوند » مدیر کل آموزش فنی حرفه‌ای استان هم می‌گوید: اداره آموزش وفنی حرفه‌ای استان به طور طبیعی آموزش تولید پوشاک را در نقاط مختلف در دستور کار خود قرار دارد اما موضوع نورآباد جداست. زیرا درقالب طرح تکاپو مجری آموزش، اداره کل کارتعاون و رفاه اجتماعی است؛ یعنی آموزش‌ها را هم خودشان انجام می‌دهند مگر اینکه بخواهند فضایی را دراختیارشان قرار دهیم.


تسهیلات معرفی شده به بانک ها

کارگزار طرح تکاپو لرستان در خصوص تسهیلات اعطایی می‌گوید: در بخش تسهیلات فراگیربه افرادی که ایجاد اشتغال می‌کنند یارانه‌ای پرداخت می‌شود که به نورآباد بیشترین یارانه یعنی 5 درصد تعلق می‌گیرد. سهم استان در تسهیلات فراگیر 463 میلیارد و 300 میلیون تومان بود که سهم نور آباد 46 میلیارد و 654 میلیون تومان است.ازاین سهم کامل سهم شان را به بانک فرستاده ایم.
«امین نورکرمی» عنوان می‌کند: در بخش روستایی هم سهم لرستان 126 میلیارد و 800 میلیون تومان است که سهم نورآباد 10 میلیارد و 140 میلیون بوده اما به دلیل اینکه ممکن است طرحی عودت داده شود ما طرح بیشتری تصویب کردیم یعنی 11میلیارد و 125 میلیون تومان به بانک‌ها فرستاده ایم.
وی ادامه می‌دهد: در بخش روستایی برنامه‌ای از تهران تعیین کردند که طبق آن صنایع دستی و فرش 10 درصد طرح، کشاورزی 45 درصد، خدمات فنی واطلاعات فن آوری 15 درصد، صنایع کوچک و معادن 10 درصد و سرمایه در گردش 10 از طرح را به خود اختصاص دهند که پوشاک جزو صنایع کوچک است.
نورکرمی در پایان صحبت های خود تاکید می‌کند: هم در بخش فراگیر و هم روستایی سهم شهرستان دلفان را به بانک معرفی کرده ایم اما اینکه چه تعداد متقاضی بتوانند ضمانت تهیه کنند این دیگر در حوزه اختیارات ما نیست بلکه به متقاضی و بانک بستگی دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید