• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23745
+
-

بازگشت پینوکیو

«امیر شیخ‌جبلی»، کارگردان اصفهانی، روایت پینوکیو را در تئاتر جدید خود به روز رسانی کرده است

هنر
بازگشت پینوکیو

امیر امین‌الرعایایی| اصفهان- خبرنگار:

کمتر کسی است که داستان «پینوکیو» را نشنیده باشد. عروسک چوبی‌ای که با دستان «ژپتوی پیر» ساخته شد تا او را از تنهایی بیرون بیاورد؛ هنگامی که دروغ می‌گوید بینی‌اش شروع به رشد کردن می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود. به همین دلیل «فرشته مهربان» هم به او قول می‌دهد اگر «پینوکیو» بتواند همیشه خوبی کند، او را به یک پسر بچه واقعی تبدیل کند. اما این بار «امیر شیخ‌جبلی» سعی کرده است این داستان را به گونه‌ای دیگر روایت کند. 


دنیای جدید هیجان و تخیل

شیخ‌جبلی از هنرمندان دهه شصتی اصفهان است که در عرصه‌های مختلف هنرهای نمایشی همچون، نویسندگی، کارگردانی، طراحی صحنه و... فعالیت کرده و از دوران کودکی با هنر تئاتر آشنا بوده است. او با حضور در تئاترهای دانش‌آموزی و سپس در سال‌های بعد با عضویت در انجمن هنرهای نمایشی اصفهان فعالیت خود را به شکل حرفه‌ای ادامه داده است. اولین تجربه حرفه‌ای شیخ‌جبلی در مقام کارگردانی تئاتر در سال 1378با تئاتر «خورشید شب» در همایش فصلی انجمن نمایش اصفهان بوده است. 
این تئاتردرمانگر معتقد است: تئاتر کودکان قالب هنری جداگانه‌ای است که از حیث کیفیت کاملاً با تئاتر بزرگسالان متفاوت است. برای تولید تئاتر برای کودکان باید دنیای جدیدی از هیجان و تخیل را برای آن‌ها ساخت و کودکان باید تئاتر ویژه خود را داشته باشند. 

وی در ادامه با تأکید بر این که هیچ قصه و داستانی بدون پیشینه نیست و هر آنچه امروز ما در اختیار داریم، به گذشته برمی‌گردد، می‌گوید: برای بازآفرینی آثار کهن باید اصولی را مد نظر داشت. تئاتر کودک همان گره‌افکنی، تحول شخصیت و گره‌گشایی درام را دارد؛ ولی تفاوت عمده‌اش در جامعه هدف است و باید دانست برای چه کسانی و چگونه دست به آفرینش می‌زنیم. 


به روز رسانی داستان پینوکیو

شیخ‌جبلی می‌گوید: در روایت جدید، روباه مکار و گربه نره یک نسخه از داستان «پینوکیو» اثر «کارلو کلودی» نویسنده ایتالیایی، را در دست داشته و سعی دارند مسیر قصه را منحرف کنند و البته در این روایت هم پینوکیو از روی سادگی و خوش‌قلبی گول این دو شخصیت منفی داستان را می‌خورد. 

وی ادامه می‌دهد: نوستالوژی پدران و مادران امروز که کودکان دیروز بودند، امروزی‌تر شده و با حفظ اصول امانت‌داری و وفادار ماندن به متن اصلی به روز ‌رسانی شده است. 
این کارگردان تئاتر بیان می‌کند: این نمایش یک اثر اخلاقی – تربیتی است. البته نه از آن‌گونه نمایش‌های خشک اخلاقی که کودکان را خسته می‌کند بلکه سعی داشته به مفاهیم گسترده و عمیق اجتماعی نظیر انسان‌دوستی، همدردی با مردم و صلح با زبانی فانتزی بپردازد و کینه، انتقام، ظلم و دروغ را از صفات ناپسندیده‌ای نشان دهد که انسان‌ها را دچار مشکلات زیادی در زندگی شخصی و روابط بین فردی کرده است. 


قالب طنز و موزیکال

از نکات جالب توجه این نمایش استفاده از بازیگران در طیف‌های سنی مختلف از کودک 3 ساله تا نوجوان به همراه 6 بازیگر حرفه‌ای بزرگسال، اصلاحات و لغات پرکاربردی در قالبی طنز و موزیکال است که روزانه هزاران بار در بین افراد جامعه رد و بدل شده و همین امر باعث می‌شود بزرگ‌ترهایی که به همراه کودکان خود به دیدن این نمایش آمده‌اند با آن همراه شوند و لحظات شیرین و به یاد ماندنی‌ای را تجربه کنند. 


سفر پینوکیو جذاب‌تر شده است

ساختارشکنی در روایت قصه و تلفیق عناصر جذاب، فانتزی، خلاق و کاربردی نمایش «پینوکیو» به همراه اتفاق‌های متفاوت در همه عناصر آن مثل طراحی صحنه، موسیقی و نور به خوبی شکل گرفته است و سفر ماجراجویانه پینوکیو برای انسان شدن را جذاب‌تر کرده است. وسوسه‌ها و مجازات‌های او همراه با کودکانی در این راه با او هستند، باور‌پذیر‌تر شده است. باید توجه داشت کودکان به تئاتر خودشان نیاز دارند؛ تئاتری که بتواند صریح، پرهیجان، مشارکتی و پویا باشد و علاوه بر بالا بردن استانداردهای هنری لازم برای تولید آن، دغدغه‌های گروه مخاطب خود را بشناسد. 
در نمایش «پینوکیو»، محمد قبادی‌نژاد، امیرحسین حسن‌پور، راضیه آذری، زهرا گرک‌یراقی، رزانا پورحبیب، آوا امامی‌کیا، علیرضا افشاری، اهورا دهقان، بردیا اوستا، شکیبا دهقان، فاطمه معقول‌کار، هلیا طالبی، مانلی ساعد، سایا نوروزی، رهام هندی، بهادر قربانی، آرین شفیعیون، آوین حیدری، فریماه سبقت‌الهی، مانلی امامی، مهرآسا ابن‌ابراهیم، باران لطیفی، رکسانا قدوسی، آوا اعتمادی، هیراد خیرالهی، آیلار قبادی‌نژاد و امیر شیخ‌جبلی به ایفای نقش پرداخته و پویان فرهنگ‌پژوه برای آن آهنگ‌سازی 
کرده است. 


درخشش در جشنواره‌های مختلف

نمایش پینوکیو به همت گروه تئاتر نگار سبز زنده‌رود و با همکاری دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پس از 2 دوره اجرای عمومی موفق در اصفهان، در بخش مسابقه تئاتر ایران، بیست‌وچهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان و بخش استانی سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر در سال 96 شرکت کرده و با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است. در همین زمینه برای سومین بار از دهم تا بیست‌ونهم تیر در مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان اصفهان نیز روی صحنه رفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید