• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23808
+
-

سفر به بهشت جنوب‌ ایران

نرگس‌زارها مهم‌ترین جاذبه‌ طبیعی و محوطه ارجان مهم‌ترین جاذبه‌ تاریخی شهرستان بهبهان هستند

تماشا
سفر به بهشت جنوب‌ ایران

 پیمان نیازی| بهبهان- خبرنگار:

بهبهان را به نام جالبی می‌خوانند: بهشت جنوب ‌غرب ایران. و اغراق هم نکرده‌اند. چشم‌انداز زیبای چشمه خائیز تا راسته بازار و کاروانسرای خیرآباد و ده‌ها نقطه دیدنی تاریخی و طبیعی این شهرستان هر سال در همه فصل‌ها خیل عظیمی از گردشگران را به خود جلب می‌کند.بهبهان امروز یا همان ارجان دیروز با وسعتی معادل 3 هزار و 195 کیلومتر مربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد. 
این شهرستان از سه بخش تشکیل شده‎ است. بخش مرکزی متشکل از شهر بهبهان و حومه و دهستان‌های دودانگه و تشان با وسعت 2 هزار و 86 کیلومتر مربع، بخش زیدون به مرکزیت شهر سردشت شامل دهستان‌های سردشت، درونک با وسعت ۹۹۰ کیلومترمربع و بخش آغاجاری با وسعت ۱۱۹ کیلومتر مربع است.

شهرستان بهبهان از طرف شمال به استان کهگیلویه‎ و بویراحمد (دهدشت و لیکک)، از شرق به شهرستان گچساران (در استان کهگیلویه‎ و بویراحمد)، از جنوب به بخش زیدون در خوزستان و از غرب به آغاجاری و شهرستان امیدیه‎ (در خوزستان) محدود می‏‌شود.
تنگ ‎تکاب، تنگ ‎بن، تنگ خوئیز، تنگ سروک، دره گرمابه، امامزاده شیرعلی و باغ بهو از جمله اماکن دیدنی طبیعی و منحصربه‌فردی است که هر سال باعث جذب گردشگران زیادی به این شهرستان می‌شود.
پارک جنگلی سلمان ‎فارسی (جاده اهواز)، پارک جنگلی ارجان (جاده سیمان ـ نرگس‏زار)، اردوگاه شهید رجایی (جاده اهواز)، پارک ساحلی خارستان (جاده اهواز) و سد مخزنی مارون از جمله مراکز تفریحی غیرطبیعی هستند که در سال‌های اخیر در این شهرستان احداث شده‌اند.


نرگس‌زارهای زیبا

بهبهان یکی از شهرهای زیبای استان خوزستان در ۲۰۵ کیلومتری جنوب ‌شرقی اهواز است که پیشینه تاریخی ۱۰هزار ساله دارد. این شهر دیدنی‌های زیادی دارد که هر کدام جایگاه خود را داشته و ارزش دیدن دارند. یکی از جاذبه‌های کم‌نظیر بهبهان مزارع وسیع نرگس‌زار است.
جالب است بدانید که قدیمی‌ترین نرگس‌زار ایران و زادگاه اصلی آن به بهبهان تعلق دارد. گفته می‌شود که رنگ طلایی گل نرگس و عطرش به قدری زیاد است که از دور دیده می‌شود و عطر آن به مشام هر رهگذری می‌رسد.
مساحت نرگس‌زارهای بهبهان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار است و از میدان بید بلند کنونی تا منطقه تکاب و حتی کردستان بهبهان کشیده می‌شود.سالانه گردشگران زیادی از سراسر کشور در زمان برداشت گل نرگس به بهبهان سفر می‌کنند تا از نزدیک زیبایی های بهشتی مزارع نرگس را ببینند. از شهرهای خوزستان هم تعداد زیادی از مردم با خودروهای شخصی به بهبهان می‌روند تا شامه خود را با عطر نرگس‌ها معطر کنند.


محوطه باستانی ارجان

محوطه باستانی ارجان جنب رودخانه مارون در ۱۲ کیلومتری شمال‌ شرقی بهبهان قرار گرفته است. وسعت این محوطه حدود ۵۰۰ هکتار است و قدمت آن به دوران ساسانیان نسبت داده می‌شود.
وسعت این محوطه باستانی حدود 500 هکتار است. در اولین مطالعات در مورد شهر قدیم ارجان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان (224- 652 میلادی) نسبت داده شده، ولی در سال 1316 خورشیدی در نزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد و به دوره عیلامی کشف شد که باب جدیدی در باستان‌شناسی این محوطه تاریخی گشود. 
ویژگی این آرامگاه استفاده از ملات قیر و اندود گچ به لحاظ جلوگیری از نفوذ رطوبت همجواری با رودخانه مارون بود.
یکی از کشفیات مهم در این محوطه تاریخی جام طلایی ارجان بود. شکل حلقه طلایی ارجان شبیه به یک نیلوفر آبی است که حامل پیام‌های اساطیری زیادی است. گفته می‌شود که قدمت این حلقه به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد.


تنگ تکاب

تنگ تکاب گذرگاه کوهستانی جاده قدیمی بین‌النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به استان فارس بود. طول این تنگه ۵ کیلومتر است و رودخانه مارون از میان آن جریان دارد.
این تنگه دو ورودی دارد. ورودی شرقی آن را سد مارون اشغال کرده و عملا تنگه را مسدود کرده است. در سمت شمال تنگه ارتفاعات کوه بدیل قرار دارد و در سمت جنوب آن ارتفاعات خائیز گسترده شده است.
تنگ تکاب از لحاظ تاریخی اهمیت زیادی دارد. در تاریخ آمده که نبرد سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن و سپاه اسکندر مقدونی در این تنگه اتفاق افتاده است.


قلعه گلاب

قلعه گلاب نیز یکی از بناهای تاریخی استان خوزستان است که در روستای چم ‌بوستان بهبهان در جوار ساحل جنوبی رودخانه زهره جای گرفته است. این قلعه یادگاری از دوره ساسانیان است که در دوران اسلامی نیز مورد استفاده بوده است.


سد دریاچه چاه‌ماری

سد دریاچه چاه‌ماری با ۱۰ متر ارتفاع توانایی ذخیره 700 هزار متر مکعب آب را دارد و به منظور جلوگیری از بروز سیل، فرسایش، رسوب و ذخیره آب مصارف کشاورزی احداث شده است.
در اطراف این سد گونه‌های گیاهی متنوع از جمله اکالیپتوس، کنار و کهور رشد می‌کند که فضای پیرامون سد را زیباتر می‌کند.


پل بکان

پل بکان پلی به‌جامانده از دوران حکومت ساسانیان است که در شهر زیبای بهبهان روی رودخانه مارون قرار دارد. این پل از جمله اولین آثار ثبت‌شده در شهر بهبهان است و در حال تخریب است.


حمام تاریخی بکان

حمام تاریخی بکان در شهر قدیمی ارجان قرار دارد و از دوران حکومت ساسانیان در کنار رودخانه کارون و در نزدیکی روستای امام ‌رضا (ع) به جا مانده است.معماری این حمام به‌ صورت چهارایوانی است و اکنون پلان آن به‌ خاطر اینکه کف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقف‌ها و سنگ‌های کناره دره پر شده است، خوب دیده نمی‌شود.


موزه بهبهان

موزه بهبهان از آذر ماه سال ۱۳۸۲ با جمع‌آوری اشیا برای قسمت مردم‌شناسی شروع به کار کرد. پس از گذشت 5 ماه از افتتاح این موزه، اشیای متنوعی نظیر وسایل زینتی، ابزار کشاورزی، پوشاک سنتی و ظروف با کمک مردم شهر بهبهان و مردم روستاهای اطراف در این موزه گردآوری شد.موزه بهبهان به‌ طور رسمی در سال ۱۳۸۴ در دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی افتتاح شد و آغاز به کار کرد.


امامزاده اباذر (ع)

امامزاده اباذر (ع) در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر بهبهان جای گرفته است. نقاشی‌ها، مشبک‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های این بنا شبیه به کار استادان شیرازی در روزگار زندیه و اوایل قاجاریه است.


ویلاهای مارون

از ویژگی‌های ممتاز بهبهان وجود پلاژهای تفریحی در حاشیه سد مارون است که به ویلاهای مارون معروف هستند. «میلاد شکری‌نسب» فعال حوزه گردشگری به همشهری می‌گوید: مجموعه تفریحی، ورزشی و گردشگری پلاژ سد مارون با وسعت حدود ۱۳ هکتار در ۲۴ کیلومتری شهرستان بهبهان کنار دریاچه زیبای سد مارون واقع شده است.وی می‌گوید: اگر تصاویر این ویلاها را ببینید، شاید باورتان نشود که چنین جایی در دل خوزستان قرار دارد. خیلی‌ها با دیدن تصاویر این پلاژها و ویلاها تصور می‌کنند جایی در اروپاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید