• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 23 مهر 1403
کد مطلب : 237504
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwJ4r
+
-

بودجه 13میلیاردی برای جشنواره فیلم کوتاه تهران

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تأکید کرد که این جشنواره از نظر سیاسی نگاهی باز دارد

بودجه 13میلیاردی برای جشنواره فیلم کوتاه تهران

مهدی آذرپندار، دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در نشست خبری این جشنواره گفت: در ماجرای۱۴۰۱ مسئله مربوط به ممیزی نبود؛ بلکه مسئله به حضور در جشنواره و این تصور مربوط بود که جشنواره در جهت عادی‌سازی عمل می‌کند. امسال هم فیلم‌های سیاسی در جشنواره حضور دارند. در این جشنواره فضا برای فیلم‌های سیاسی بازتر و برعکس، برای فیلم‌هایی که از نظر اخلاقی می‌خواهند تابوشکنی کنند، بسته‌تر است. سال گذشته هم درباره ماجرای۱۴۰۱ فیلمی داشتیم؛ چراکه در جشنواره ما نگاه بازتری حاکم‌ است.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره ادامه داد: بعد از یک دوره فترت در برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای، تأکید داشتیم که حتما این جشنواره‌ها برگزار شوند و نخستین جشنواره در مشکین‌شهر برپا شد. قرار بود 2جشنواره دیگر در مشهد و قزوین برگزار شوند که به‌دلیل شهادت آقای رئیسی با تأخیر برگزار شدند. درمجموع ۱۴فیلم جشنواره از جشنواره‌های منطقه‌ای به جشنواره چهل‌ویکم فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده‌اند.  او با ابراز خشنودی از ثابت‌شدن تقویم جشنواره در ۴دوره اخیر، این موضوع را امتیازی مهم برای یک جشنواره بین‌المللی برشمرد. آذرپندار تنوع ژانر را یکی از اولویت‌های چند دوره اخیر جشنواره فیلم کوتاه دانست و عنوان کرد که شعار جشنواره امسال این است که پذیرای دنیای خیال‌انگیز باشیم؛ چراکه متأسفانه در بعد سینمای خیال‌انگیز و علمی‌تخیلی ضعف داریم.  مدیر انجمن سینمای جوان افزود: وقتی بحث از خیال‌انگیزی می‌کنیم، بُعد تکنولوژی اهمیت پیدا می‌کند و به همین دلیل برای نخستین‌بار بخش هوش مصنوعی را به جشنواره اضافه کردیم. خوشبختانه تعدادی از فیلم‌های این بخش ایرانی هستند که جای خوشحالی دارد؛ به‌طوری‌که در این بخش ۱۱فیلم پذیرفته شده که 3عنوان آنها ایرانی است؛ همچنان‌که در بخش «وی آر» ۸فیلم پذیرفته شده که یکی از آنها ایرانی است.
او با ابراز خرسندی از تقاضای کشورهای مختلف برای شرکت در بخش بین‌الملل جشنواره افزود: علت این استقبال آن است که همکاران ما در بخش بین‌الملل سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشورهای گوناگون را پیدا کنند که باعث شد با رشد چشمگیر تقاضاها روبه‌رو شویم؛ به‌طوری که امسال چین و هند بالای 1500فیلم فرستاده‌اند و آثار متعددی هم از کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و... داشته‌ایم.   آذرپندار درباره حمایت جشنواره از فیلم‌های مستقل اضافه کرد: ۳۰درصد فیلم‌های شرکت‌کننده تولیدات انجمن است. تعداد زیادی از فیلم‌ها کاملا مستقل‌اند و برای هیأت انتخاب فرقی نمی‌کند که فیلم از سوی چه‌کسی حمایت شود. ضمن اینکه حمایت انجمن، فقط بخشی از هزینه‌های ساخت هر فیلم را تامین کرده است.  آذرپندار درباره سهم سینمای مقاومت در جشنواره و نیز سینمای جوان توضیح داد: بخش ویژه «شاخه زیتون» را خواهیم داشت که سال گذشته هم برگزار شد و خیلی نزدیک بود به زمان وقوع طوفان‌الاقصی. بخش «شاخه زیتون» فقط شامل فیلم‌های ارگانی نیست و فیلم‌های خارجی خوبی هم در این بخش شرکت دارند. دنیا درباره فلسطین فیلم‌ می‌سازد و متأسفانه کیفیت فیلم‌های ما کمتر از فیلم‌های دنیاست. 2فیلم در بخش ملی درباره مقاومت حضور دارند. در بخش داستانی هم فیلم‌هایی داریم درباره حاج‌قاسم و شهید فخری‌زاده و میرزاکوچک‌خان و شهید لاجوردی و... جز اینها 2فیلم درباره فروغ فرخزاد و عباس کیارستمی هم به‌عنوان مفاخر کشور داریم. ۷فیلم درباره دفاع‌مقدس داریم. در بخش شاخه زیتون ۱۷فیلم داریم که از این میان، ۹فیلم ایرانی است و یکی، فیلم هوش مصنوعی است.  آذرپندار درباره بودجه این دوره از جشنواره گفت: فکر می‌کنم امسال سازمان سینمایی حدود ۱۲، ۱۳میلیارد تومان‌برای این جشنواره درنظر گرفته است. البته حامیان دیگری هم داریم. به‌دلیل جابه‌جایی دولت‌ها سال مالی سختی داشتیم؛ ولی تلاش می‌کنیم که به ویترین جشنواره ضربه نخورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید