• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23742
+
-

پاکداشت طبیعت باید عادت ملی باشد

فردین حکیمی| مدیر کل محیط ‌زیست استان البرز:

چندی پیش، طرح پاکداشت طبیعت با همراهی مردم و مسئولان اجرا شد و جمعی از دلسوزان در آن حضور یافتند. از اینکه هنوز کسانی هستند که قلبشان برای حفاظت از محیط‌ زیست می‌تپد همه خرسند بودند. اجرای این طرح‌ها گرچه بسیار نیکوست، برای برون‌رفت از شرایط موجود، کارهای مقطعی کافی نیست.

برای زنده نگه داشتن روند سلامت محیط ‌زیست استان، باید همه مردم شهرهای البرز دست به کار شوند. با تمام آثار مثبتی که برگزاری طرح پاکداشت طبیعت دارد برگزاری آن به صورت سالی یک بار کافی نیست و بهتر است این اقدامات در قالب‌های متفاوت اجرا شود. در کنار برگزاری چنین طرح‌هایی نیازمند برنامه‌ریزی مناسب برای نهادینه کردن عادت به حفاظت از محیط ‌زیست هستیم و نهادینه کردن جز با آموزش و تمرین مداوم حاصل نخواهد شد. برای اینکه چنین حرکتی ملی شود و به عنوان هنجار عمومی مطرح شود، باید وظایف به صورت گروهی تفکیک شود و هر بخش مأموریت خود را اجرا کند. پس از اطلاع‌رسانی گسترده و جامع از این رویداد اجتماعی- فرهنگی برای پاکداشت محیط ‌زیست در سال‌های گذشته بازخورد خوبی در افکار عمومی کشور داشت و امسال نیز همه شهروندان، ارگان‌ها، نهادها، اصحاب رسانه و سمن‌های مردمی نقش موثری در اجرای این برنامه داشتند.

مردم امیدوارند این روند به گونه‌ای پیش برود که به محیط ‌زیست خود افتخار کنیم و فضا را به شکلی فراهم آوریم که گردشگران و طبیعت‌گردان برای استفاده از آن رغبت داشته باشند و زمینه حضور گردشگران بیشتری را فراهم کنیم. می‌دانیم جمع‌آوری زباله‌ها تمام نشده و این فقط حرکتی نمادین برای پاکداشت طبیعت بود. ولی باید برای ادامه این حرکت تلاش کنیم و نقشی در حذف آلودگی محیط ‌زیست ناشی از زباله داشته باشیم. در کنار برگزاری این طرح، آموزش‌هایی در زمینۀ اقدامات زیست‌محیطی نیز به داوطلبان شرکت‌کننده داده می‌شود و عاملی که چون یک ابزار می‌تواند کمک کند آموزش و ایجاد عادت در مردم است و این ابزار فقط با مشارکت کل جامعه در این اقدام زیست‌محیطی به دست خواهد آمد.

باید ادارات و موسسات را طوری مدیریت ‌کنیم که تمامی دستگاه‌ها به جای موازی هم قرار گرفتن، همسو حرکت کنند و موجب مضاعف شدن و اثرگذار بودن نتایج شوند. همچنین جریان‌سازی اجتماعی در عرصه‌های فرهنگی و ورزشی موجب ضمانت اجرایی و تحقق برنامه‌ها می‌شود. لذا می‌خواهیم یک نهضت اجتماعی برای حفظ محیط ‌زیست و پاکسازی آن در استان البرز شکل بگیرد و برای این مهم نیاز به مشارکت صنایع استان، دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها داریم. تاکنون حجم زیاد پلاستیک در دریاها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها نگرانی‌هایی را به‌ همراه داشته است. رها کردن پلاستیک در طبیعت علاوه بر اینکه چهره زیبای طبیعت را زشت می‌کند آثار تخریبی فراوانی هم برای محیط ‌زیست دارد. در این زمینه به مشارکت تمام اقشار به‌خصوص دلسوزان واقعی محیط‌ زیست نیاز داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید