• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 22 مهر 1403
کد مطلب : 237377
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4jK5
+
-

اصل ماجرای خانه طالقانی چیست؟

اصل ماجرا
اصل ماجرای خانه طالقانی چیست؟

چند روزی است که خانه آیت‌الله طالقانی در صدر خبرهای شبکه‌های اجتماعی و برخی از رسانه‌های منتقد مدیریت شهر ششم قرار گرفته است. یک روز عرضه کتاب‌ها توسط شهرداری تهران در بازار کتاب‌فروشان و روز دیگر تخریب خانه را مطرح کردند. همین موارد بهانه‌ای شد تا بازهم منتقدان وارد میدان هجمه شوند و عزم خود را برای نشان‌دادن بی‌کفایتی مدیریت شهری جزم کنند. اما با پاسخگویی درست و بموقع مدیران شهری تیرشان به سنگ خورد. موضوع را علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا پیگیر شدیم و او اینطور روایت کرده است.

سرقت و فروش کتاب‌ها
ابتدا فروش کتاب‌های آیت‌الله طالقانی در بازار کتاب‌فروشان مطرح شد و منتقدان نوک پیکان را به‌سوی شهرداری تهران گرفتند و نوشتند که مدیریت شهری کتاب‌های کتابخانه آیت‌الله طالقانی را در بازار عرضه کرده است. مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اصل ماجرا یعنی عرضه کتاب‌ها در بازار کهنه‌فروشان را پذیرفتند و در پاسخ گفتند که خانه نیاز به مرمت دارد و ازاین‌رو برای آغاز عملیات بازسازی باید کتابخانه تخلیه می‌شد. نبود فضای کافی برای انتقال یکجای کتاب‌ها، باعث شد آنها به جاهای مختلف منتقل و صیانت شوند. متأسفانه در یکی از مکان‌ها، تعدادي کتاب سرقت شد. پرونده قضایی برای این موضوع باز شده و مقصران هم شناسایی شده‌اند. البته که باید در نگهداشت کتاب‌ها دقت بیشتری می‌شد؛ اما اینکه شهرداری عمدا کتاب‌ها را در بازار عرضه کرده، صحت ندارد.

این خانه تخریب نمی‌شود
پس از شفاف‌سازی در زمینه سرقت و فروش کتاب‌های کتابخانه آیت‌الله طالقانی، بلافاصله سناریوی دیگری مبنی بر تخریب خانه آیت‌الله طالقانی مطرح شد. با این عنوان که خانه دچار تخریب اساسی شده و شهرداری قصد تغییر وضعیت این خانه‌موزه را دارد. این موضوع هم درست نیست. چراکه شهرداری تهران درصدد مرمت و بازسازی آن است. این خانه قدیمی بر اثر فرونشست دچار آسیب‌ها و تخریب‌های جدی شده و ازاین‌رو سازمان فرهنگی -هنری شهرداری تهران برای مرمت و بازسازی خانه آن را در اختیار پیمانکار قرار داده است. پس از بازسازی، این خانه با عنوان خانه‌موزه آیت‌الله طالقانی بهره‌برداری و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید