• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 11 شهریور 1403
کد مطلب : 234214
+
-

ماجرای رنگ‌آمیزی دیوار برج طغرل چیست؟

کج‌سلیقگی در مرمت خانه‌های تاریخی یا شایعه جدید؟!

در روزهای اخیر با انتشار عکس‌هایی از 2بنا، یکی برج طغرل و دیگری ساختمان میرزا نبی‌خان در پایتخت، این‌بار هم انگشت اتهام مخالفان به سمت شهرداری نشانه رفت و در فضای مجازی نوشتند: «تخریب بنای تاریخی توسط شهرداری» و «شهرداری تهران، بخش دیگری از تاریخ ارزشمند ایران را تخریب کرد!» و... اما واقعیت‌ ماجرای مرمت برج طغرل و ساختمان میرزا نبی‌‌خان پامنار چیست؟

   استفاده از رنگ خاص برای جلوگیری از نابودی
  محل: برج طغرل

  مخالفان چه گفتند: «اقدام دور از انتظار شهرداری در جنوب تهران. شهرداری منطقه۲۰ تهران در اقدامی عجیب دیوار دور برج طغرل با قدمت دوران سلجوقی را در شهرری کاشی کرد.» این تنها تیتر و متن یکی از رسانه‌های مخالف درباره برج طغرل است که برخی از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی هم با بازنشرش در فضای مجازی به شایعات دامن زدند.
  واقعیت ماجرا چیست؟ حمیدرضا صارمی‌، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران دراین‌باره اعلام کرده که دیوار مجموعه برج طغرل رنگ‌آمیزی شده نه کاشی‌کاری. به‌دلیل نوشتن تبلیغات، یادگاری و... دیوار برج طغرل تخریب شده بود و شهرداری تصمیم گرفت از رنگ‌آمیزی خاصی در این مکان استفاده کند تا دیگر مطلبی روی این دیوار تاریخی نوشته نشود؛ ضمن اینکه ساختمان برج طغرل در اختیار میراث‌فرهنگی است و نماینده این سازمان در آنجا همواره حضور دارد؛ بنابراین اگر هنگام رنگ‌آمیزی مشکل فنی این بنای تاریخی را تهدید می‌کرد، حتما شهرداری با ممانعت میراث‌فرهنگی روبه‌رو می‌شد.

   ماست‌مالی در کار نبوده است
  محل: عمارت قاجاری میرزا نبی‌خان

  مخالفان چه گفتند: در فضای مجازی تصاویری از مخدوش کردن یا تغییر نمای جداره بیرونی عمارت قاجاری میرزا نبی‌خان در محله پامنار عودلاجان منتشر شد و نوشتند، ماست‌مالی عمارت قاجاری با سیمان.
  واقعیت ماجرا چیست؟ بررسی‌های شهرداری نشان می‌دهد این ملک کاملا شخصی است و رفع خطر و مرمت دیوار از طریق خیران و فعالان محلی و بدون مراجعه به شهرداری انجام شده است. همچنین پس از بازدید شهردار منطقه۱۲ مشخص شد که در مجاورت ملک چند ساختمان غیرمسکونی و اداری وجود دارد که مالکان این ساختمان‌ها دست به مرمت و رفع خطر احتمالی دیوار بیرونی زده‌اند. اجرای این کار به استناد بخشنامه شماره40683/11048/811 مورخ8/8/1370 حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران درباره تعمیرات غیراساسی، نیاز به مجوز ندارد. از طرفی این ساختمان به‌عنوان ملک دارای ارزش و میراثی ثبت نشده و سکوهای پیرنشین که در 2 طرف در ورودی قرار داشت، در مرمت‌های اوایل دهه ۹۰ از بین رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید