• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 15 مهر 1403
کد مطلب : 236708
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjNM3
+
-

ویژه‌ها

زابل در میان گرم‌ترین‌های جهان
  شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان برای دومین روز متوالی در میان گرم‌ترین شهرهای جهان باقی ماند.
به ‌گزارش همشهری آنلاین، روز‌ جمعه  13مهر،‌۲شهر ایران یعنی زابل در استان سیستان و بلوچستان و کهنوج در استان کرمان به جمع فهرست ۱۵تایی گرم‌ترین شهرهای جهان بازگشتند. در این روز زابل با دمای ۴۲درجه سانتی‌گراد بالای صفر در جایگاه هفتم قرار گرفت و بعد از آن کهنوج با دمای ۴۱.۲درجه سانتی‌گراد جایگاه سیزدهم را به ‌خود اختصاص دارد.
حالا اگرچه کهنوج از این فهرست 15تایی خارج شده است، ‌ زابل روز شنبه، 14مهر با وجود کاهش نسبی دما همچنان در میان گرم‌ترین‌ها و در جایگاه دوازدهم باقی مانده است.

بزرگ‌ترین تاکستان طبیعی کشور
تالاب شیمبار یکی از بزرگ‌ترین تاکستان‌های طبیعی کشور را در دل خود جای داده و با گونه‌های مختلف گیاهی نقش مهمی در امرار معاش مردم خوزستان دارد.
به گزارش همشهری، انگورهای این منطقه به ‌صورت خودرو رشد می‌کند و برداشت آن برای همه آزاد و رایگان است، اما معمولا برداشت انگور شیمبار به‌عنوان یک محصول ارگانیک از اواخر ماه تیر از سوی جوامع محلی آغاز می‌شود و تا اوایل پاییز به طول می‌انجامد. انگور شیمبار از نوع یاقوتی و دارای کیفیت مطلوب و به‌دلیل صددرصد طبیعی بودن بسیار پرطرفدار است. وسعت تالاب شیمبار نزدیک به ۲هزار هکتار است که حدود ۷۰۰هکتار آن به تاکستان طبیعی اختصاص دارد.
دشت شیمبار به دشت شیرین‌بهار معروف است؛ جلگه‌ای سبز در شمال خوزستان که درست در مرز میان خوزستان و چهارمحال و بختیاری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید