• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
چهار شنبه 11 مهر 1403
کد مطلب : 236447
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lOGRr
+
-

بارش باران و ایجاد سیلاب جان 15نفر را گرفت

غافلگیری مرگبار

گزارش
غافلگیری مرگبار

گروه حوادث

بچه‌ها در رودخانه مشغول بازی بودند که باران شروع به باریدن کرد، اما دقایقی بعد ناگهان سیلاب به راه افتاد و همه را با خود برد. این لحظات وحشتناکی است که عصر دوشنبه در جیرفت اتفاق افتاد و باعث شد 15نفر جان خود را از دست بدهند و خانواده‌های‌شان عزادار شوند. به گزارش همشهری، عصر دوشنبه نهم مهرماه، بر اثر بارندگی در منطقه سرگز بخش اسفندقه در بالادست هلیل‌رود در شهرستان جیرفت سیلاب بخش‌هایی از منطقه را فراگرفت. در روستای عنایت‌آباد اعضای چندین خانواده در رودخانه مشغول بازی و تفریح بودند. همه آنها افغان و از کارگران یک باغ در آن حوالی بودند. بارش باران باعث شد که در یک چشم‌به‌هم زدن سطح آب رودخانه و شدت جریان آن بیشتر شود؛ اتفاقی که باعث شد آب 15نفر را با خود ببرد. حادثه‌دیدگان اغلب کودک بودند و توانایی نجات خود را نداشتند. در این شرایط بود که چند نفر از شاهدان ازجمله صاحب یکی از باغ‌های روستا تلاش کردند تا آنها را نجات دهند اما قدرت سیلاب از آنها بیشتر بود. در این شرایط بود که 15نفر شامل 14نفر از اتباع افغانستان و مردی ایرانی مفقود شدند.

عملیات امداد و نجات
هرچند دقایقی بعد گروه‌های امداد و نجات خود را به منطقه رسانده و تلاش کردند تا افراد مفقود شده را نجات دهند اما هیچ  اثری از آنها وجود نداشت و سیلاب آنها را با خود برده بود. احمد بلندنظر، فرماندار جیرفت در این‌باره گفت:‌ با حضور ۱۶ تیم هلال احمر و نیروهای بسیج، مردم و شهرداری جست‌وجوهای مداوم برای یافتن ۱۵ فرد مفقود شده در هلیل‌رود جیرفت تا صبح سه‌شنبه ادامه پیدا کرد تا اینکه در نهایت پیکر بی‌جان همه مفقودشدگان کشف شد. به‌گفته او به غیر از یک نفر، همه قربانیان از اتباع افغانستان هستند. آنها به‌صورت خانوادگی در باغ کار می‌کردند و کودکان آنها برای آب‌تنی به داخل رودخانه رفته بودند که بر اثر بارندگی در بالادست رودخانه، سیلاب ایجاد شد و این اتفاق رخ داد.

تشکیل پرونده قضایی
اهمیت حادثه مرگبار در جیرفت به حدی بود که دادستان عمومی و انقلاب این شهر از تشکیل پرونده قضایی در این‌باره خبر داد.   افشین صالحی‌نژاد در حاشیه بازدید میدانی از محل وقوع سیل، گفت:‌ درصورت احراز هرگونه تخلف از ناحیه هر اداره یا سازمانی که موجب بروز یا تشدید حادثه شده باشد با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد شد. بلافاصله پس از اعلام وقوع سیلاب در جیرفت رسیدگی به موضوع در دستور کار دادستانی قرار گرفت و اینجانب به همراه قضات رسیدگی‌کننده در محل حادثه حضور یافتیم. در بحران سیلاب جیرفت قصور ادارات متولی ازجمله اداره کل هواشناسی استان بررسی می‌شود. براساس اعلام مراجع رسمی، اداره کل هواشناسی استان هیچ‌ نوع هشداری درخصوص وضعیت آب‌وهوا و رعد‌وبرق و ایجاد سیل‌های ناگهانی به جیرفت اعلام نکرده بود. بررسی می‌شود آیا از مراجع رسمی کشور و اداره هواشناسی هشدار اعلام شده است یا خیر و چنانچه اعلام نشده علت آن چه بوده است؟

مکث
فداکاری تا پای جان


یکی از قربانیان این حادثه علی سیستانی از باغداران منطقه بود. وقتی سیلاب به راه افتاد و کودکان را با خود برد والدین آنها و علی سیستانی برای نجات کودکان اقدام کردند. صاحب باغ ٢ نفر را هم نجات داد و هنگام نجات سومین نفر، خودش هم دچار حادثه شد و جانش را از دست داد. سیستانی یکی از آزادگان جنگ‌ تحمیلی بود که ۶ سال رنج زندان‌های بعثی را تحمل کرده بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید