• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
دو شنبه 9 مهر 1403
کد مطلب : 236160
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Bg5lQ
+
-

عدد خبر/ ۸۰ درصد

از نیازهای مربوط به مراقبت شنوایی در جهان نادیده گرفته می‌شود یا کمتر در کانون توجه قرار می‌گیرد. کم‌توجهی و نادیده‌ گرفتن  نیازهای مربوط به مراقبت شنوایی ریشه در فقر سواد سلامت مردم دارد و این موضوع در ایران هم هست. این مسئله سالانه یک تریلیون دلار هزینه به نظام سلامت جهان تحمیل می‌کند.

3.7  نوزاد
در هر هزار تولد(۳ تا ۵مورد) به کم‌شنوایی مبتلا هستند. کم‌شنوایی مادرزادی و عوامل ژنتیک مانند ازدواج‌های فامیلی در ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد مبتلا به کم‌شنوایی نقش‌ دارد. عوامل دیگر ازجمله بیماری‌ها، تأثیر بیماری‌های عفونی در دوران نوزادی مانند سرخک، سرخجه، سندروم تورچ، زایمان سخت و اتفاقات دوران بارداری هم به میزان ۴۰ تا ۴۵درصد بر ابتلای موالید به کم‌شنوایی اثرگذار است.

6  کشور
در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در حوزه سلامت گوش جزو منتخب‌ها هستند و ایران هم در این فهرست قرار دارد. بر این اساس، طی سال‌های اخیر اقدامات درخشانی برای پیشگیری از کم‌شنوایی و ناشنوایی در کشور صورت گرفته‌ است.

17  مرکز
تخصصی کاشت حلزون شنوایی در کشور وجود دارد و تاکنون بیش از ۱۵هزار عمل تخصصی کاشت حلزون شنوایی انجام شده است. ایران در زمینه کاشت حلزون شنوایی جزو کشورهای پیشرو منطقه مدیترانه‌ شرقی است که به‌صورت رایگان آن را انجام می‌دهد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید