• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 3 مهر 1403
کد مطلب : 235631
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X6EWk
+
-

چرا مرغ سوخاری نخوریم؟

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

 خوردن مرغ سوخاری به‌طور منظم، به‌معنای استخدام یک قاتل خاموش با قراردادی طولانی‌مدت است. هر زمان که تمایل زیاد به خوردن مرغ سوخاری داشتید و به این نتیجه رسیدید که این تمایل دارد تبدیل به یک رویه و عادت می‌شود، مراقب این عوارض باشید.

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع2
اگر چاق هستید یا با کلسترول بالا به‌ویژه سطوح کلسترول بد (LDL) بالا سروکار دارید، این خطر چندین برابر افزایش می‌یابد.

نوسانات خلقی غیرقابل توضیح
خوردن غذاهای سرخ‌شده به‌طور منظم می‌تواند باعث تشکیل باکتری‌های بد بیشتر و منجر به التهاب در بدن شود. این امر باعث نوسانات خلقی غیرقابل توضیح می‌شود و ممکن است بر روابط شما با سایر افراد تأثیر بگذارد.

کلسترول بالا و احتمال حمله قلبی
مصرف منظم مرغ سرخ‌شده، کلسترول بد (لیپوپروتئین کم‌چگالی) شما را تا سطح هشداردهنده‌ای بالا می‌برد و درنتیجه چربی می‌تواند در شریان‌های شما تجمع کند و به‌مرور باعث باریک‌شدن آنها شود که احتمال ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

 احتمال چاقی
چاقی یک بیماری شایع و جدی است. شرایط مرتبط با چاقی شامل بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع2 و انواع خاصی از سرطان است. اینها یکی از دلایل اصلی مرگ زودرس اما قابل پیشگیری هستند. اگر هنوز چاق نیستید و می‌خواهید تناسب اندام داشته باشید، باید آن بشقاب مرغ سوخاری را که دوستان‌تان از آن لذت می‌برند، کنار بگذارید.

افزایش خطر مرگ
براساس یک مطالعه در مقیاس بزرگ که در سال2019 در مجلهBMJ منتشر شد، زنانی که حداقل یک‌بار در روز یک وعده مرغ سوخاری مصرف می‌کردند در مقایسه با زنانی که هیچ غذای سرخ‌شده‌ای‌ نمی‌خوردند، 13درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید