• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 28 شهریور 1403
کد مطلب : 235189
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2lPv
+
-

زنگ شکوفه‌های یک میلیون و 400هزار کلاس اولی

مدرسه
زنگ شکوفه‌های یک میلیون و 400هزار کلاس اولی

زنگ مدرسه برای کلاس اولی‌ها، نواخته شد تا یک میلیون و 400هزار دانش‌آموز برای نخستین بار راهی مدرسه شوند و از این به بعد همراه با دانش‌آموزان دیگر رأس ساعت7:30 در حیاط مدرسه صف بکشند.
امسال هم به رسم سال‌های قبل، وزیر آموزش و پرورش راهی یکی از مدارس شد و زنگ شکوفه‌ها را نواخت. علیرضا کاظمی که چند هفته‌ای از سکانداری‌اش در وزارت آموزش و پرورش می‌گذرد، در همین روز اول، آب پاکی را روی دست والدین ریخت و تلاش کرد با کم‌رنگ کردن مسئله کمبود معلم، خیال خانواده‌ها را راحت کند.

کلاس اول در اولویت تأمین معلم
وزیر آموزش و پرورش در صحبت‌هایش گریزی به کمبود معلم و حاشیه‌هایش در سال گذشته تحصیلی زد و اعلام کرد که اولویت مدیران در تأ‌مین معلم برای کلاس اولی‌هاست.
کاظمی توضیح داد:« آموزش و پرورش کمبود معلم دارد، اما این کمبود تأمین می‌شود. همه مدیران مدارس، اولویت خود را به پایه اول مدارس می‌‌دهند و ما تأکید کرده‌ایم که این اتفاق رقم بخورد؛ بعید می‌دانم که کمبود معلمی در پایه اول داشته باشیم اما اگر این اتفاق رقم بخورد، بلافاصله آن کمبود را رفع می‌کنیم.»

پیش‌بینی افزایش دانش‌آموزان ابتدایی
براساس آماری که وزیر آموزش و پرورش ارائه کرده است، حدود ۹ میلیون دانش‌آموز در دوره ابتدایی در مدارس سراسر کشور مشغول تحصیل خواهند شد و همچنین«حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی هم تاکنون در سامانه‌ ثبت نام شده‌اند. البته احتمال دارد که تعدادی از دانش‌آموزان اتباع به‌دلیل مشکلات، هنوز نتوانسته‌ باشند
 ثبت‌نام کنند.»
کاظمی با احتساب رفع مشکل ثبت نام دانش‌آموزان در روزهای باقیمانده، برآورد کرده است که آمار نهایی دانش‌آموزان پایه اول بعد از پایان ثبت نام‌ها به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

ایجاد کلاس جدید نیاز به بررسی دارد
افزایش تعداد دانش‌آموزان سراسر کشور در سال‌های اخیر، موضوعی است که وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره کرد اما این افزایش جمعیت را دلیلی برای تشکیل کلاس‌های درس جدید ندانست.
کاظمی در این رابطه گفت:«دانش‌آموزان ما از چند سال قبل، بیش از ۱۲ میلیون نفر بودند و اکنون به ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز در سطح کشور رسیده‌اند. ما رشد دانش‌آموزی داریم اما این رشد ممکن است الزاماً منجر به تشکیل کلاس نشود، در واقع شاید در بعضی نقاط این جمعیت سرشکن شود و تراکم کلاس‌های درس افزایش پیداکند اما در مناطقی نیز کلاس درس تشکیل شود.»

7:30 تا 8؛ ساعت شروع مدارس
ترافیک هراس‌آور روزهای منتهی به مهرماه و 10روز ابتدایی آغاز سال تحصیلی به یک خاطره جمعی در شهرهای بزرگ تبدیل شده است و به همین دلیل هر سال تلاش می‌شود تا با برگزاری ستاد استقبال از مهر از بار ترافیکی شهر کم شود.
با توجه به اینکه تهران بیشترین درگیری را با ترافیک اول مهر دارد، وجیه‌الله پرویزی، رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش تهران در مورد تصمیم‌های مرتبط با آغاز سال تحصیلی، گفت:« به همه مدارس ابلاغ شده است که شرایطی را فراهم کنند تا کمترین ترافیک را شاهد باشیم؛ در مورد سرویس مدارس، جلسات روزانه داریم که امید است در ۱۰ روز اول مهرماه ساماندهی شوند تا دیگر والدین فرزندان‌شان را نیاورند که معابر شلوغ شود.»
هر چند وزیر آموزش و پرورش از اعلام زمان دقیق ساعت شروع مدارس خودداری کرد و گفت: «ساعت شروع مدارس مانند سال گذشته است.» اما پرویزی در مورد مدارس تهران اعلام کرد:« ما به مدارس اعلام کردیم ساعت شروع مدارس۷:۳۰ تا ۸ باشد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید