• دو شنبه 19 شهریور 1403
  • الإثْنَيْن 5 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 09
دو شنبه 19 شهریور 1403
کد مطلب : 234462
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/El58k
+
-

روایت امیرعبداللهیان در «صبح شام»

اسماعیل هنیه در جنگ سوریه چه نگاهی داشت؟

اسماعیل هنیه در جنگ سوریه چه نگاهی داشت؟

شهید حسین امیرعبداللهیان در کتاب «صبح شام» به نگاه شهید اسماعیل هنیه، از رهبران حماس درباره جنگ در سوریه اشاره کرده است. این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات شهید امیرعبداللهیان از جنگ تروریستی سوریه را روایت می‌کند. ابتکار تدوین این خاطرات به توصیه حاج قاسم سلیمانی باز می‌گردد. سردار سلیمانی یک سال قبل از شهادتش و در دیداری به امیرعبداللهیان تأکید کرد که برای انتقال پیام رشادت‌ها، شهادت‌ها، شجاعت‌ها و حتی جنایات و خیانت‌ها در سوریه و منطقه غرب آسیا، بخشی از خاطرات خود را مکتوب و منتشر کند.
امیرعبداللهیان در بخشی از کتاب به ‌نظر اسماعیل هنیه اشاره کرده است: «در دوران حکومت مرحوم حافظ اسد، شاخه اخوان‌المسلمین سوریه، برخلاف اخوان در مصر و تونس و دیگر کشورهای منطقه اقدام به عملیات مسلحانه علیه دولت کرد. اعضای اخوان که برای رسیدن به اهدافشان دست به اسلحه بردند از سوی دولت سوریه سرکوب شدند. به‌طور طبیعی در نگاه بخشی از اخوانی‌ها این اقدام حافظ اسد اقدامی علیه اخوان‌المسلمین تفسیر شد. در زمان جنگ سوریه، وجود این پیشینه تاریخی باعث شد افرادی که ایدئولوژی‌شان نشأت‌گرفته از اندیشه‌های اخوان‌المسلمین است وقتی احساس کردند شرایط سوریه به سمتی پیش می‌رود که احتمال تغییر وجود دارد، فکر کردند بهترین فرصت برای انجام آن کار ناتمام را به‌دست آورده‌اند تا اخوانی‌ها قدرت را به‌دست گیرند. این نگاه موجب شد افراد اندکی در حماس نسبت به تحولات سوریه و آینده دچار تردید شوند.
... همان زمان آقای «اسماعیل هنیه» از رهبران حماس، نگاهی راهبردی نسبت به سوریه و رهبری آن داشت و خیلی دقیق و روشن مواضع خود را بیان می‌کرد. در همان اثنا ایشان به تهران سفر کرد و گفت‌وگوهای مثبت و سازنده‌ای در این زمینه با مقامات ایران داشت. البته در فاصله زمانی کوتاه، نظرات خالد مشعل هم در مسیر دقیق و صحیح قرار گرفت، اما این اختلاف‌نظر و عدم‌درک صحیح مسائل سیاسی، روی فلسطینی‌هایی که ناامیدانه در اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند هم تأثیر می‌گذاشت، ولی تحولات میدانی در این زمینه تأثیر اصلی را گذاشت؛ یعنی ممکن است در پس ذهن بعضی‌ها همچنان حذف بشار اسد از قدرت مطرح بوده باشد، اما پس از مدتی این افراد دیدند بشار اسد سقوط نخواهد کرد؛ علاوه بر آن، تحولات بعدی نشان داد که واقعاً آمریکا و صهیونیست‌ها پشت این مسئله هستند؛ بنابراین برخی به این درک رسیدند که شتابزده عمل کرده‌اند. حتی اگر بشار اسد هم ساقط می‌شد، اجازه نمی‌دادند اخوان‌المسلمین در سوریه روی کار بیاید. همانطور که اجازه ندادند اخوان‌المسلمین مصر در قدرت باقی بماند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید