• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 11 شهریور 1403
کد مطلب : 234206
+
-

سریال اخراج‌ها در ارتش اوکراین؛ این بار فرمانده نیروی هوایی

یک روز پس از انهدام یکی از جنگنده‌های جدید اف-۱۶ ارتش اوکراین، «ولودیمیر زلینسکی»، رئیس‌جمهور این کشور در اقدامی از سر خشم و عصبانیت، ژنرال «میکولا اولشچوک»، فرمانده نیروی هوایی ارتش اوکراین را برکنار کرد. زلینسکی در عین حال دلیل اخراج این فرمانده را اعلام نکرد، اما در پستی در تلگرام نوشت که «مراقبت از همه رزمندگان» جزو مسئولیت‌های اوست. این جنگنده‌ ساخت آمریکا اوایل‌ماه جاری از طرف متحدان غربی اوکراین تحویل این کشور شده بود و اواخر هفته گذشته در جریان موشکباران مناطقی از اوکراین توسط روسیه سقوط کرد و خلبان آن کشته شد. مقامات سیاسی و نظامی اوکراین درباره اینکه مقصر سقوط جنگنده چه‌کسی بوده است، وارد مشاجره و جنجال‌های داخلی شدند، تا جایی که اکنون این جنجال‌ها با اخراج فرمانده نیروی هوایی ابعاد جدیدی به‌خود گرفته است. در طول بیش از2 سال گذشته که جنگ اوکراین جریان داشته است، بارها مقامات این کشور دچار اختلافات و جدال‌های لفظی شده‌‍‌اند تا جایی که می‌توان فهرستی بلندبالا از مقامات اخراجی اوکراین در طول جنگ را درنظر داشت:
  اخراج مقامات مسئول برای سربازی اجباری: در تابستان سال گذشته ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین مقامات مسئول برای سربازی اجباری در هر یک از مناطق کشور را اخراج کرد. گفته شده رشوه‌گیری علت اخراج این مقامات نظامی بوده است.
  اخراج «والری زالوژنی»، فرمانده ارشد ارتش اوکراین: در زمستان سال گذشته، شایعاتی مبنی بر اخراج والری زالوژنی، فرمانده ارشد ارتش اوکراین مطرح شد و چندی بعد این فرمانده نظامی از سمت خود استعفا داد. رویترز گزارش داد که قبل از استعفا، زلینسکی در جلسه به زالوژنی گفته بود اگر نتواند به یک راه‌حل مشترک در مورد مسائل کلیدی دست یابد، این فرمانده ارتش باید استعفا دهد.
  اخراج گروهی مشاوران زلینسکی: در بهار امسال 8 مقام اوکراینی که عمده آنها درسمت مشاوران زلینسکی فعالیت داشتند، طی 2 روزاخراج شدند. این اخراج‌ها شامل برکناری 2 معاون در دولت و کنار گذاشتن «سرهی شفیر» - شریک تجاری زلینسکی در بیش از یک دهه اخیر که به‌عنوان دستیار ارشد او فعالیت می‌کرده.
  اخراج فرمانده ستاد مشترک: اوایل تابستان امسال، ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین «یوری سودول»، فرمانده نیروهای مشترک ارتش خود را برکنار کرد. رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی گفت: تصمیم گرفتم آندری گناتوف را جایگزین یوری سودول، فرمانده ستاد مشترک ارتش اوکراین کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید