• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 11 شهریور 1403
کد مطلب : 234186
+
-

مدرسه زعفرانی

فارغ‌التحصیلان هنرستان شهدای شهرداری اصفهان در طرحی نو درآمدزایی از کشت گیاهان دارویی و زعفران را از مدرسه آغاز می‌کنند

گزارش
مدرسه زعفرانی

راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

بچه‌های هنرستان شهدای شهرداری در اصفهان منتظرند تا زودتر تابستان گرم تمام شود و راهی هنرستان شوند؛ این شوروشوق را هم مدیون سال‌چهارمی‌هایی هستند که امسال حسابی گل کاشتند؛ گل زعفران! دانش‌آموزان سال چهارم رشته مهارتی کشت گیاهان دارویی و زعفران این هنرستان نه‌تنها توانستند در زمین کشاورزی مدرسه زعفران به عمل بیاورند، بلکه با همراهی معلم خود برای نخستین بار توانستند گواهینامه آموزش مهارتی و بهره‌برداری زعفران دریافت کنند که به مدد آن می‌توانند از بنیاد برکت، کمیته امداد یا بانک رسالت وام بگیرند و کارآفرینی کنند. 

کارآفرینی برای بانوان
زمین کشاورزی 29مترمربعی هنرستان شهدای شهرداری ناحیه4 اصفهان امسال پر از گل‌های زعفرانی بود که سال‌چهارمی‌ها کاشته بودند. مبینا پوطانداز که حالا فارغ‌التحصیل این هنرستان است، از تجربه خود به همشهری می‌گوید؛ «برای نخستین‌بار توانستیم از صفر تا صد کشت زعفران را انجام دهیم.» مبینا که قصد دارد رشته کشت گیاهان دارویی را در دانشگاه دنبال کند، ادامه می‌دهد: «امیدوارم بتوانم یک زمین کشاورزی وسیع داشته باشم که فقط بانوان در آن مشغول کشت زعفران باشند.»
مبینا از تجربه خود در برداشت زعفران چنین می‌گوید: «وقتی نوبت برداشت زعفران رسید، باورم نمی‌شد که هرچه یاد گرفته و انجام داده بودیم، به بار نشسته‌است. خیلی لذتبخش است که در جشن روز آخر مدرسه با شربت زعفرانی که خودت عمل آورده‌ای، از مهمانان پذیرایی کنی.» مبینا می‌گوید که بچه‌های سال اول و دوم که از ماجرا بی‌خبر بودند، به محض گل‌دادن زعفران آن را می‌چیدند و برای همین آماری از برداشت دقیق زعفران زمین کشاورزی خود ندارند. او می‌گوید: «تقریبا 20گرم زعفران برداشت کردیم و 2میلیون تومان درآمد داشتیم. زعفران در بازار کیلویی 100میلیون تومان است.»  

کشت گیاهان دارویی
ماجرای این کشت‌وکار برای نخستین‌بار در همکاری با جهادکشاورزی در هنرستان شهدای شهرداری ناحیه4 اصفهان، به پیگیری‌های فاطمه فاتحی، معلم هنرستان برمی‌گردد؛ تلاشی که از 2سال پیش آغاز شد.  فاتحی به همشهری می‌گوید: «تفاوت رشته کشت گیاهان دارویی و زعفران با دیگر رشته‌های هنرستان این است که بچه‌ها باید کار را عملیاتی یاد بگیرند.» جهادکشاورزی اصفهان در پاسخ به درخواست فاتحی، یکی از کارآفرینان حوزه زعفران را معرفی می‌کند تا دانش‌آموزان به مزرعه زعفران او بروند و بعد آموخته‌های خود را در زمین کشاورزی مدرسه اجرا کنند.  فاتحی ادامه می‌دهد: «جهادکشاورزی روستای حبیب‌آباد با ما همکاری کرد و بچه‌ها توانستند دوره کشت زعفران را طی 3روز در جهادکشاورزی بگذرانند و گواهینامه بگیرند. این گواهینامه موجب شده است که نگاه کارآفرینی به رشته خود داشته باشند و نه‌تنها در کشت زعفران، بلکه در کشت دیگر گیاهان دارویی مثل بابونه، موسیر و زیره آستین همت بالا بزنند.»

اشتغال‌زایی برای مهاجرت معکوس
مدیر روابط‌عمومی ناحیه4 آموزش‌وپرورش به همشهری می‌گوید که نیمی از دانش‌آموزان هنرستان شهدای شهرداری ناحیه4 اصفهان از روستاهای اطراف اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری هستند. به‌گفته زهره واصف‌پور، ترغیب دانش‌آموزان به کارآفرینی در حوزه کشاورزی سبب می‌شود که بتوانند در روستای زادگاه خود کسب‌وکاری راه بیندازند و مهاجرت معکوس را رقم بزنند. 




 

این خبر را به اشتراک بگذارید