• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
یکشنبه 20 خرداد 1403
کد مطلب : 227019
+
-

سرقت زعفرانی

رقبایی مانند اسپانیا و افغانستان زعفران ایران را به نام خود صادر می‌کنند

گزارش
سرقت زعفرانی

مرضیه ثمره‌حسینی- روزنامه‌نگار

 ایران جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران در جهان شناخته می‌شود و زعفران ایرانی به‌دلیل کیفیت بالا و عطر و طعم منحصربه‌فردش معروف است اما چند روز پیش عنوان شد که یک مؤسسه بین‌المللی مزه در بلژیک جایزه طعم برتر سال2024 را با 3ستاره طلایی به زعفران هرات اهدا کرد. این خبر در حالی منتشر شده است که عنوان می‌شود افغانستان زعفران ایران را با برند خود در بازارهای جهانی عرضه می‌کند.
عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران در واکنش به این خبر به همشهری می‌گوید: این مؤسسه هر سال چنین مسابقه‌ای را برپا می‌کند و خیلی از کشورها در آن شرکت می‌کنند . در سال‌های قبل از ایران هم چند واحد بزرگ تولید زعفران شرکت کرده بودند و هر زمان شرکت‌های ایرانی در این رقابت نام‌نویسی کرده‌اند موفق به کسب جایزه برتر شده اند.
علی حسینی با تأکید بر اینکه اگر شرکت‌های ایرانی در این رقابت شرکت می‌کردند قطعا با امتیاز بالاتری برنده می‌شدند، عنوان می‌کند: نشر چنین خبری بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و این مسابقه آنچنان ملاک و معیار محکمی برای اینکه افغانستان مدعی برتری در تولید زعفران شود نیست، چون هنوز راستی‌آزمایی نشده است که زعفرانی که تست شده ‌ کجا و با چه شرایطی تولید شده  و مشخص نیست که زعفران ایران نبوده است.‌



بازارها در تصاحب صادرات مجدد رقبا‌
عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با انتقاد از روند صادرات می‌گوید: امارات از مقاصد اصلی صادرات زعفران ماست و در سال حدود 65 تا 70تن صادرات به آنجا انجام می‌شود اما 90درصد زعفرانی که از ایران به این کشور و کشورهای دیگر صادر می‌شود صادرات مجدد می‌شود. اسپانیا هم با اینکه از کشورهای اصلی صادرکننده زعفران شناخته می‌شود مشتری سوم زعفران ماست و از آنجا که خیلی از کشورها مایل هستند از اسپانیا خرید کنند این کشور زعفران ما را می‌خرد و مجددا با بسته‌بندی جدید به نام خود در کشورهای دیگر عرضه می‌کند.
علی‌حسینی در ادامه با بیان اینکه این وضعیت در مورد افغانستان هم صدق می‌کند، می‌گوید: حتی یک گرم از زعفرانی که از ایران به افغانستان می‌رود به‌عنوان زعفران ایران در این کشور مصرف نمی‌شود و این کشور زعفران ایران را با زعفرانی که خود تولید می‌کند به اتفاق هم صادر می‌کند. طبق آمار رسمی وزارت زراعت افغانستان، حدود 21تن زعفران در این کشور تولید می‌شود که البته این هم مشکوک است چون تا 8سال پیش میزان تولید آنها 3.5تن بوده است. اگر این عدد 21تن را هم لحاظ کنیم و بپذیریم، آمار صادرات این کشور سال گذشته 69تن بوده است، یعنی 21تن تولید خودشان را به اضافه 48تن زعفران از ایران را به نام خود صادر کرده‌اند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید