• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 25 آبان 1400
کد مطلب : 145623
+
-

جشنواره زعفرانی در تربت‌حیدریه

رویداد
جشنواره زعفرانی در تربت‌حیدریه

نخستین جشنواره گردشگری زعفران آرنیکا در تربت حیدریه خراسان‌رضوی برگزار شد. به‌گزارش همشهری، این جشنواره با همکاری دستگاه‌های دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با هدف معرفی منطقه تربت حیدریه به‌عنوان قطب تولید زعفران جهان و نیز آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ناشناخته این شهر به‌ویژه گردشگری کشاورزی از 15 تا 23آبان ادامه داشت. در حاشیه این جشنواره توانمندی‌های اهالی تربت حیدریه در حوزه صنایع‌دستی و بوم‌گردی به نمایش گذاشته شد. اجرای آیین و رسوم محلی، موسیقی محلی و نیز آشنایی کودکان و نوجوانان با مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران در غرفه مزرعه زعفران از بخش‌های جانبی نخستین جشنواره گردشگری زعفران بود.

اعلام دستورالعمل ورود گردشگران خارجی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره زعفران آرنیکا با قدردانی از مشارکت اداره‌ها، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی تربت‌حیدریه در این جشنواره گفت: راه‌اندازی نخستین قطار و تور گردشگری به تربت حیدریه یک حرکت نمادین در راستای اهمیت بخشی گردشگری به‌ویژه گردشگری کشاورزی محسوب می‌شود و نوید یک حرکت جدید در خراسان رضوی را می‌دهد.یوسف بیدخوری افزود: در گذشته امکان اسکان گردشگران در اقامتگاه‌های مرتبط و فرصت آشنایی با آداب و رسوم، فرهنگ بومی و محلی خاص هر منطقه وجود نداشت، اما خوشبختانه هم‌اکنون این فرصت فراهم شده و تربت حیدریه در این زمینه پیشتاز است.
وی افزود: مجوزها برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی صادر شده است و امیدواریم در دوران پسا کرونا بتوانیم از فضای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها برای افزایش میزان اشتغال و جذب بیشتر گردشگران استفاده کنیم.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه از اول آبان دستورالعمل نحوه ورود گردشگران خارجی به این سازمان اعلام شده است، گفت: با هماهنگی‌های تمام دستگاه‌های اجرایی شرایط ورود گردشگران خارجی با اخذ ویزای گردشگری و نیزگردشگران عراقی بدون ویزا، به استان فراهم شده است.

احیای گردشگری زعفران
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تربت حیدریه نیز در این جشنواره گفت: تربت حیدریه بزرگ‌ترین حوزه زیرکشت زعفران است. شاید ما توانایی افزایش مساحت زیرکشت زعفران در منطقه را نداشته باشیم، اما امیدواریم با تلاش مسئولان حوزه کشاورزی و صنعت برای احیای گردشگری زعفران و تولید فرآورده‌های بیشتر زمینه جذب سرمایه‌گذاران فراهم شود.
مهدی زاهدی با اشاره به افزایش روزافزون مهاجرت روستاییان و مردم شهرهای کوچک به مشهد و معضل حاشیه‌نشینی و تبعات ناشی از آن گفت: امیدواریم با نگاه عادلانه مسئولان در تمام موضوعات رفاهی، صنعتی و ورزشی استان، شهروندان برای دست‌یابی به نیازهای مادی و
 رفاهی مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ نشوند.

*** ‌ ‌    
بازدید اصحاب رسانه از مزارع زیرکشت گل زعفران منطقه تربت حیدریه، مرکز تولیدکننده و صادر‌کننده زعفران و محصولات زعفرانی، پژوهشکده زعفران، موزه‌ها، آثار و بناهای تاریخی این شهر از دیگر برنامه‌های نخستین تور ریلی گردشگری خراسان رضوی بود.  

این خبر را به اشتراک بگذارید