• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 1 شهریور 1403
کد مطلب : 233485
+
-

برنج‌کاران: نیازی به واردات نداریم

سال گذشته یک‌میلیون تن برنج به ارزش یک‌میلیاردو251میلیون دلار به کشور وارد شد، اما تولیدکنندگان می‌گویند امسال آنقدر سطح تولید داخلی بالا رفته که نیازی به واردات نیست.
دبیر انجمن برنج ایران گفت: تمام انبارها مملو از برنج وارداتی از سال‌های گذشته است و امسال هم تولید مناسبی داریم؛ بنابراین نیازی به واردات برنج نیست.
جمیل علیزاده‌شایق اظهار کرد: برداشت برنج تا شهریور و حتی مهر ادامه دارد. براساس اعلام وزارت جهادکشاورزی، سطح زیرکشت برنج در کشور حدود ۷۰۰هزار هکتار است. برخلاف آنچه فکر می‌کردیم که در فروردین و اردیبهشت بارندگی نخواهیم داشت، بارندگی‌های خوبی رخ داد و همین مسئله نیز موجب شد کشاورزانی که قصد کشت برنج نداشتند از این کار استقبال کنند؛ به‌طور مثال خوزستان جزو استان‌هایی است که در برخی مواقع بارندگی ندارد و در برخی سال‌ها بارندگی بسیار زیادی دارد و امسال از آن سال‌هایی بود که به‌دلیل بارندگی‌های مناسب، کشاورزان به کشت برنج روی آورده‌اند؛ به‌خصوص که کشت برنج یک کار اقتصادی است و برای کشاورزان به‌صرفه است؛ به همین دلیل کشاورزان از آن استقبال می‌کنند.
وی درباره سطح زیرکشت برنج در کشور نیز گفت: خوشبختانه امسال سطح زیرکشت برنج مناسب است و به‌دلیل آفتاب داغ تیر و مرداد، برنج‌ها از نظر کیفی و کمی وضعیت خوبی دارند. بنابراین با توجه به آفتاب داغ تابستان و بارش‌های مناسب و اضافه‌شدن سطح کشت، نسبت به سال‌های قبل از نظر کیفی و کمی در شرایط مناسبی قرار داریم،حداقل ۲میلیون‌و۲۵۰هزار تن برنج سفید خواهیم داشت و چه‌بسا میزان تولید حتی بیشتر نیز باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید