• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
دو شنبه 29 مرداد 1403
کد مطلب : 233203
+
-

چرا یک غذای خاص را بیشتر دوست داریم؟

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

اغلب ما هوس خوردن یک غذای خاص را امری طبیعی و مرتبط با اشتها می‌پنداریم، به همین دلیل به سادگی از کنار آن می‌گذریم. درحالی‌که امکان دارد هوس به یک غذا به دلایل مشکلاتی در سلامتی بروز پیدا کرده باشد، در نتیجه نباید آن را امری ساده و طبیعی بپنداریم. اما هوس به یک خوراکی خاص، نشانه چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

عوامل مادی و غیرمادی
هوس غذایی ممکن است در نتیجه یک عامل فیزیکی یا ذهنی باشد. البته هوس غذایی علل جسمی نیز دارد که ممکن است شامل کمبود خواب باشد؛ دلایل ذهنی ممکن است شامل استرس هم باشد. اما در مورد معنای هوس غذایی افسانه‌هایی نیز وجود دارد. به گزارش هلث لاین، غذای مورد نظر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. میل به غذا می‌تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود؛ چه جسمی و چه روانی. در موارد خاص، ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد. به همین دلیل نباید نادیده گرفته شود.

علت چیست؟
هوس‌های غذایی می‌توانند ناشی از عوامل مختلفی باشند که معمولا به 2 دسته اصلی تقسیم می‌شوند؛ جسمی (فیزیکی) و روانی. آگاهی از آنها ممکن است به شما کمک کند تا تشخیص دهید کدام عامل یا عوامل به‌طور خاص باعث ایجاد هوس غذایی در شما می‌شوند از جمله:
   عدم‌تعادل هورمونی    بارداری    سندرم پیش از قاعدگی(PMS)   رژیم غذایی فاقد مواد مغذی   هیدراتاسیون کم    فعالیت بدنی   غذاهای فرآوری شده و ...
  یک باور عمومی وجود دارد که هوس‌ها نشانه کمبود برخی مواد مغذی در بدن است. با این حال، در اکثر موارد، این نظریه را نمی‌توان از نظر علمی پشتیبانی کرد. به‌عنوان مثال، میل به نمک در برخی موارد ممکن است ناشی از کمبود سدیم باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید