• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 تیر 1397
کد مطلب : 23309
+
-

شاهنجرین؛ روستای خیاط‌ها

دهیار شاهنجرین: کشاورزی و دامداری در این روستا از رونق افتاده است و بیشتر اهالی به خیاطی رو آورده‌‌اند

روستا
شاهنجرین؛ روستای خیاط‌ها

حمید نصرتی‌قانعی | همدان- خبرنگار:

 همدان 1067 روستا دارد و دهیاران 63 روستای این استان زن هستند. اینکه یک زن چطور در محیط روستا مدیریت می‌کند و چه تجربه‌هایی دارد، شنیدنی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم هر هفته به سراغ یکی از این زنان برویم و از مسائل، مشکلات و دغدغه‌هایشان بپرسیم. در این شماره با دهیار روستای شاهنجرین از توابع شهرستان رزن گفت‌وگو کرده‌ایم.


آغاز فعالیت

محیا قربانی فعالیت خود را از 9 آبان ‌سال 96 در روستای شاهنجرین آغاز کرده است. او به همشهری می‌گوید: به دلیل اینکه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فعالیت‌‌های متعددی داشتم توسط اعضای 5 نفره شورای اسلامی روستای شاهنجرین انتخاب شدم. هیچ‌یک از اعضای شورا خانم نیستند و این نشان می‌دهد اعضا با فعالیت خانم‌ها نه‌تنها مخالفتی ندارند، بلکه در امور روستا نیز مرا یاری می‌دهند. نماینده فرماندار در روستای شاهنجرین در زمان انتخابات، تدریس در دانشگاه، همکاری با سمن‌های حوزه میراث فرهنگی شهرستان و برپایی نمایشگاه کتاب در روستا از جمله فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی‌ قربانی بوده است. 
وی اظهار می‌کند: بعد از تغییر دهیار قبلی که 12 سال دهیار روستا بود، من‌ را به‌عنوان دهیار روستا انتخاب کردند. مدرک کارشناسی ریاضی و کارشناسی ارشد اقتصاد دارم. به دلیل مشغله دهیاری بعد‌از‌ظهر‌ها در دانشگاه تدریس می‌کنم. از سال 92 تدریس در دانشگاه را آغاز‌ کرده‌ام.


زندگی شهری

قربانی اضافه می‌کند: این روزها کشاورزی و دامداری در روستا کمتر شده است و بیش از 3 یا 4 نفر دامدار در روستا نمی‌توانید ببینید. بیشتر باغ‌های هلو، زرد‌آلود و تاکستان‌های انگور در روستا وجود دارد. اهالی معتقدند که این روستا بیشتر بافت شهری دارد و نمی‌‌توان در کوچه و خیابان آسفالت‌شده دامداری کرد حتی همسایه‌ها هم از بوی بد دام‌ها در محیط روستا شکایت می‌کنند. اهالی برای اینکه روستا به شهر تبدیل شود تلاش‌هایی انجام داده‌اند، اما توجیه شده‌اند که به دلیل جمعیت کم نمی‌توانند به شهر تبدیل شوند اما امکان تبدیل به مرکز بخش را دارند آن هم در صورتی که قروه درجزین به شهر تبدیل شود. اکنون روستای شاهنجرین نه بافت شهری دارد و نه بافت روستایی هرچند خانه‌ها به سبک و سیاق شهر ساخته شده است، اما خودم به عنوان یک روستایی معتقدم باید در روستا کشاورزی وجود داشته باشد. 
دهیار شاهنجرین درباره طرح هادی روستا می‌گوید: این طرح سال 85 مصوب شده است و باید بازنگری شود. 


امکانات و مشکلات

دهیار روستای شاهنجرین در این‌ باره که آیا در اداره دهیاری مشکلی دارید یا خیر می‌گوید: من مشکلی ندارم. ابتدا مخالفت‌هایی با فعالیت یک خانم به عنوان دهیار در روستا وجود داشت و معتقد بودند که دهیار خانم نمی‌تواند با آقایان در امور مختلف همراهی کند و جلوه خوبی در فضای عمومی روستا ندارد، اما حالا 85 تا 90 درصد اهالی با حضور من در دهیاری موافقند و همراهی لازم را در اداره دهیاری با من دارند. اگر دهیار خانمی می‌خواهد موفق شود باید بتواند بدون رودربایستی و با کمال احترام خواسته قانونی و منطقی اهالی روستا را به گوش مسئولان برساند و از آنها بخواهد که طبق قانون برای رسیدگی به امور روستا او را یاری دهند. در حال حاضر روستای شاهنجرین همه نوع امکانات عمومی مانند بانک، برق، آب، شبکه جمع‌آوری فاضلاب، کتابخانه، پاسگاه انتظامی و ایستگاه تاکسی دارد. 


بیکاری

قربانی درباره مشکل اصلی روستا می‌گوید: با همه این امکانات مشکل بیکاری جوانان تحصلیکرده را داریم که با وجود مجاورت روستا با کارخانه سیمان اغلب اهالی غیر‌بومی جذب این کارخانه شده‌اند. آلودگی ناشی از گرد‌وخاک کارخانه به تاکستان‌های روستا آسیب رسانده و لایه‌ای از گرد‌وخاک روی باغ‌های انگور روستا را گرفته است. وی توضیح می‌دهد: روستا باید بوستانی برای تفریح و مرکزی برای ورزش اهالی داشته باشد که پیگیر محقق شدن آن هستیم. حتی مسئولان کارخانه سیمان قول داده‌اند که با بازنشسته شدن تعدادی از نیرو‌های قدیمی، نیرو‌های بومی از روستا جذب کنند اما فقط وعده می‌دهند و نیروی غیر‌بومی جذب می‌کنند. در جمع‌آوری زباله مشکلی نداریم و در هفته 3 بار زباله‌های روستا جمع‌آوری می‌شود. روستاییان باید کمک کنند تا واحد‌های مسکونی بر مبنای پروانه ساختمانی ساخته شود. همه مجوز‌های استفاده از انشعاب آب، برق و گاز را هم صادر ‌کرده‌ایم. مشکلی در تامین آب و جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب روستا نداریم و فاضلاب روستا توسط شبکه جمع‌آوری فاضلاب به خارج از روستا منتقل می‌شود.


اصناف روستا

در روستای شاهنجرین 3 نانوایی لواشی، یک نانوایی سنگکی، ۴ قصابی، بیش از ۲۰ مغازه خواربارفروشی، ۶ مغازه مصالح ساختمانی و لوازم بهداشتی، ۳ آرایشگاه مردانه، ۵ آرایشگاه زنانه، ۲ واحد خدمات کامپیوتری و تلفن همراه، ۲ مغازه شیشه‌بری، یک مغازه کفش‌فروشی، در حدود ۲۰ تعمیر‌گاه خودرو و صافکاری، ۳ مغازه میوه‌فروشی، یک مغازه لباس‌فروشی، ۵ نجاری و ۲ آژانس خودرو فعالیت می‌کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید