• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 23 مرداد 1403
کد مطلب : 232686
+
-

جنگ سامانه‌هاي بليت‌فروشي آنلاين سينما

واقعا كدام پرديس سينمايي پرفروش‌ترين سينماي كشور است؟

جنگ سامانه‌هاي بليت‌فروشي آنلاين سينما

ديروز يكي از خبرگزاري‌هاي رسمي خبري درباره پرفروش‌ترین سينماهاي سال گذشته منتشر كرده بود كه مطابق آن 3 پردیس سینمایی ایران‌مال و مگامال در غرب و هدیش‌مال در شمال شرق تهران پرفروش‌ترین سينماهاي سال گذشته بودند.
در متن اين خبر آمده بود؛ اين 3پردیس سینمایی رکورددار پرفروش‌ترین‌های سینما در سال گذشته در پایتخت بودند. بماند كه «ركورددار پرفروش‌ترين‌هاي سينما» كژتابي دارد و مشخص نيست كه منظور دقيق از آن چيست و آيا منظور ركورد پخش فيلم‌هاي پرفروش است يا ميزان فروش خود پرديس در سال گذشته از آن بايد استنباط شود. سوال اينجاست كه آماري كه در ادامه اين خبر به آن اشاره شده از كجا به دست آمده. متن خبر نشانه‌هایی از منبع‌‌‌اش دارد.
اول متن خبر را كه در گيومه آمده، بخوانيد تا بعد به نشانه‌شناسی منبع احتمالي آن بپردازيم. «پردیس ایران‌مال در یک سال گذشته بیش از ۷۲میلیارد تومان فروش داشته است که ۵۴میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به سامانه‌های فروش آنلاین است. بیش از ۵۰میلیاردو۹۶۱میلیون تومان از مبلغ گفته شده مربوط به فروش «يك» سامانه در این سینماست، به عبارتی این سامانه با سهمی ۹۴درصدی از فروش بلیت‌های سینما در صدر است.
سامانه‌های فروش بلیت آنلاین سینما با سهم ۳۵میلیارد تومانی، فروش ۴۴میلیاردی پردیس مگامال را در یک سال گذشته رقم زده‌اند. همچنین «يك سامانه» با سهم ۹۲درصدی، فروش بیش از ۳۲میلیارد تومان از این مبلغ را به‌عهده داشته است. پردیس هدیش‌مال در یک‌سال اخیر موفق به فروش ۳۰میلیاردی شده است. سامانه‌های فروش آنلاین بلیت سینما در این سینما نیز نقش داشته‌اند، مبلغ فروش سامانه‌ها بیش از ۲۵میلیارد تومان بوده که ۲۳میلیارد تومان آن در «يك سامانه» قرار دارد.»
ما بنا به ملاحظات حقوقي نام اين سامانه را حذف كرده‌ايم، اما با مراجعه به اصل خبر مي‌بينيد كه نام كدام سايت فروش آنلاين در اين خبر تكرار شده و تاج بيشترين فروش را در ميان سايت‌هاي فروش آنلاين بليت بر سر نهاده است. اما سوال اين است كه چرا يك خبرگزاري رسمي بايد اين خبر را بدون تحليل و تحقيق منتشر كند و درباره فكت‌هاي آن بي‌اعتنا باشد؟
فروردين امسال مدیرعامل موسسه سینماشهر گزارشی تحلیلی از آمار فروش سینما‌های ایران در سال۱۴۰۲ ارائه کرد كه در آن فهرستي از پرفروش‌ترين سينماهاي كشور منتشر شد و مطابق آن پرديس سينمايي كورش با ۱۳سالن، ۳هزارو۱۲۲ صندلي، يك‌ميليون‌و۶۷۸ هزار و ۵۹ نفر تماشاگر، ۹۲ميلياردو۱۴۹ ميليون و ۵۲۰ هزار تومان فروش داشته و 7.425درصد از فروش كل سينما را به خود اختصاص
داده است.
می‌بینید كه پرديس سينمايي كورش در غرب تهران نه‌تنها پرفروش‌ترین سينماي پايتخت بلكه پرفروش‌ترین سينماي كل كشور است. اما چرا در خبري كه اين خبرگزاري منتشر كرده اشاره‌ای به نام پرديس سينمايي كورش نشده است؟ جواب ساده است؛ چون از عيد امسال بلیت‌های اين پرديس سينمايي در سامانه مزبور به فروش نمی‌رسد و سامانه ديگري مسئول فروش بليت‌هاي اين پرديس است.
همه اين خبر كه در صفحات سينمايي شبکه‌های مجازي می‌چرخد و قصد اثرگذاري بر افكار و ذهنيت كاربران سامانه‌های فروش بليت آنلاين را دارد، جزئي از يك پروژه ماركتينگي است كه قصد تبليغ غيرمستقيم يك برند را دارد و خبرگزاري رسمي هم به آن تن داده است. اگر اين خبرگزاري ادعا كند از اين موضوع بی‌اطلاع بوده، عذر بدتر از گناه است، چون كار خبرگزاري رسمي فكت‌چكينگ و سنجش اعتبار اخبار روابط عمومي و ماركتينگي‌اي است كه به دستش می‌رسد.  جدا از اينكه كدام سامانه فروش آنلاين نقش بيشتري در فروش سينماها دارد، چيزي كه براي سينمارو و مردم مهم است، پيشنهادهايي است كه اين سامانه‌ها به مردم می‌دهند. وقتي با مراجعه به گيشه می‌شود بليت سينما را ارزان‌تر از شيوه آنلاين خريد، چرا اصلا بايد فروش بيشتر سامانه‌های فروش آنلاين بليت براي مردم مهم باشد؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید