• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 16 مرداد 1403
کد مطلب : 231988
+
-

تاریخ نخبگان صفحه اول

سردار آزمون به همراه تيم جديدش شباب‌الاهلي امشب مهمان سپاهان است تا نخستين بازي تاريخ ليگ نخبگان آسيا برگزار شود

تاریخ نخبگان صفحه اول

 تیم فوتبال سپاهان از ساعت19:45امشب در ورزشگاه نقش‌جهان میزبان شباب‌الاهلی امارات خواهد بود؛ دیداری جذاب و مهیج که علاوه بر افتتاح رسمی فصل جدید فوتبال، یک افتتاحیه تاریخی برای فرمت جدید رقابت‌های باشگاهی در قاره آسیاست. رقابت باشگاه‌های بزرگ آسیا که از سال2002 تا همین پارسال با فرمت لیگ قهرمانان برگزار می‌شد از امسال با عنوان «لیگ نخبگان» و با شکل‌وشمایلی جدید برگزار می‌شود و ایران در نخستین دوره این لیگ صاحب 2+1نماینده شده است. سپاهان به‌عنوان قهرمان جام‌حذفی ایران و البته تیم سوم لیگ برتر در فصل گذشته، باید در پلی‌آف لیگ نخبگان به مصاف شباب‌الاهلی برود و درصورت پیروزی بر این تیم اماراتی بازی بعدی‌اش را با الغرافه قطر انجام می‌دهد. به این ترتیب بازی امشب سپاهان نخستین مسابقه تاریخ لیگ نخبگان خواهد بود و نام گلزن اول این بازی به‌عنوان زننده نخستین گل لیگ نخبگان در تاریخ خواهد ماند.

   امید اول سپاهان؛ کاوه واقعی
سپاهان فصل تازه فوتبال را با تغییرات فراوانی آغاز کرده است. رامین رضاییان، میلاد زکی‌پور، امید نورافکن، محمد علی‌نژاد، فرشاد احمدزاده و شهریار مغانلو رفته‌اند و یکی دو بازیکن دیگر ازجمله پدیده فصل گذشته یعنی محمدجواد حسین‌نژاد نیز به‌احتمال زیاد رفتنی هستند. در عوض محمدامین حزباوی، صالح حردانی، حسین گودرزی، وحدت حنانوف، مهدی لیموچی، محمدمهدی محبی و جواد آقایی‌پور خریدهای تابستانی سپاهان بوده‌اند که اغلب آنها جوان و فاقد تجربه آسیایی هستند. بنابراین امشب شاهد ترکیب کاملا جدیدی از شاگردان ژوزه مورایس خواهیم بود. اگرچه خیلی از هواداران منتظر تماشای خریدهای جدید در لباس زردرنگ هستند اما شاید بازیکنی که بیشترین هیجان و امیدواری را برای درخشش در این مسابقه دارد کاوه رضایی است که بعد از مدت‌ها به اوج آمادگی بازگشته و آماده‌ترین بازیکن این روزهای سپاهان در اردوی پیش‌فصل این تیم محسوب می‌شود. کاوه بعد از بازگشت از بلژیک و گذراندن یک افول طولانی‌مدت حالا آماده است تا با درخشش در یک بازی آسیایی دوباره به همان ستاره گلزن استقلال در سالیان نسبتا دور بدل شود.
 
   خط دفاعی با صد درصد تغییر
وضعیت سپاهان در نیمه هجومی و خط حمله‌اش امیدوارکننده است و دست مورایس برای چیدن ترکیب خالی نیست. اما مشکل بزرگ اصفهانی‌ها چیدن یک خط دفاعی محکم در مقابل مهاجمان تیزچنگ شباب‌الاهلی است. اغلب مدافعان سپاهان به‌دلیل اخراج‌ها و محرومیت‌هایی که در آخرین بازی‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان متحمل شدند، امشب از همراهی تیم خودشان محروم هستند. محمد دانشگر، سیاوش یزدانی و هادی محمدی حق حضور در این بازی را ندارند؛ یعنی تمامی مدافعانی که از فصل گذشته مانده‌اند امشب در بازی نیستند. بین خریدهای جدید سپاهان اما یک مدافع درجه‌اول و باکیفیت حضور دارد؛ محمدامین حزباوی که از السد قطر آمده و قطعا رهبر خط دفاعی خواهد بود. اما مورایس برای کامل کردن زوج دونفره در دفاع میانی مدافع تخصصی ندارد و باید مانند فصل گذشته دست‌به‌دامان دیگر پست‌ها شود. برایان دابو که فصل گذشته به اجبار به این خط می‌آمد و جور مدافعان را می‌کشید در لیست این بازی حضور دارد و البته وحدت حنانوف هم از پرسپولیس آمده و توانایی بازی در دفاع میانی، دفاع راست و هافبک دفاعی را دارد. امشب از میان این دو بازیکن خارجی یک نفر در کنار حزباوی خواهد ایستاد. در دفاع چپ و راست هم حسین گودرزی و صالح حردانی بازی می‌کنند که آنها هم تازه سپاهانی شده‌اند.
 
   تیم سوم ایران - تیم دوم امارات
و اما آشنایی با حریف نام‌آشنای اماراتی. شباب‌الاهلی چند سال قبل به‌خاطر حضور همزمان احمد نوراللهی و مهدی قائدی در این تیم بین ایرانی‌ها شناخته شد. حالا این دو نفر از شباب‌الاهلی رفته‌اند اما 2ایرانی دیگر جای آنها را پر کرده‌اند؛ سعید عزت‌اللهی و سردار آزمون که هر دو به تازگی با این باشگاه قرارداد بسته‌اند بعد از سال‌ها دوباره با یکدیگر همبازی شده‌اند.
عزت‌اللهی به‌دلیل مصدومیت غایب قطعی تیمش مقابل سپاهانی‌هاست اما سردار شرایط بازی کردن را دارد. باید دید پائولو سوسا سرمربی پرتغالی شباب‌الاهلی که خودش هم به تازگی به این باشگاه پیوسته به این زودی سراغ خریدهای جدیدش می‌رود یا نه. شباب‌الاهلی که در امارات با لقب شوالیه‌های سرخ شناخته می‌شود، بعد از نایب‌قهرمانی در فصل گذشته و تقدیم جام به تیم الوصل سرمربی‌اش را تغییر داد و به سراغ سوسا رفت که به‌عنوان بازیکن 2بار برنده لیگ قهرمانان اروپا شده است.

   4 ملی‌پوش و 13خارجی
شباب‌الاهلی امارات، نایب‌قهرمان لیگ قهرمانان آسیا سال2015 در لیست فعلی‌اش 13بازیکن خارجی دارد. گذشته از این نفرات، فدریکو کارتابیا از آرژانتین و گیلرمو بالا از برزیل، تابعیت اماراتی دارند و جزو بازیکنان خارجی این تیم به‌حساب نمی‌آیند. لوکا میلیویه‌ویچ، ستاره سابق کریستال‌پالاس و تیم ملی صربستان در جام‌جهانی2018در خط میانی شباب‌الاهلی حضور دارد. مونث دَبّور دیگر بازیکن مهم نماینده امارات خواهد بود؛ بازیکنی که با یک‌ونیم میلیون یورو در سال2023از هوفنهایم خریده شد و در دیدارهای تدارکاتی پیش از شروع فصل نیز خوش درخشید. رنان (برزیل)، بوگدان پلانیچ (صربستان)، متئوسانو (برزیل)، کایوآن سانتوس (برزیل)، برِنو (برزیل)، گاستون سوارس (آرژانتین)، عمر کیتا (گینه)، چیکنا دومبیا (مالی) و یاسین بوعلام (مراکش) سایر بازیکنان خارجی شباب‌الاهلی هستند که اغلب آنها جوان و زیر 23سال هستند. شباب همچنین 4ملی‌پوش اماراتی به نام‌های حارب عبدالله، یحیی الغسانی (گلزن امارات مقابل ایران در جام ملت‌های 2023)، محمد جمعه و بدر ناصر دارد. شباب‌الاهلی برای کسب آمادگی اردویی در اتریش برگزار کرده بود و پس از بازگشت از اروپا به تهران می‌آید.
 
   داور پرگل‌ترین بازی‌های سپاهان
نبرد نمایندگان ایران و امارات را 4داور از کره‌جنوبی سوت خواهند زد. کیم جونگ هیوک، داور 41ساله کره‌ای که اخیرا برای قضاوت بازی ایران و ازبکستان به تهران سفر کرده بود، این بار باید به اصفهان برود و نخستین مسابقه تاریخ لیگ نخبگان آسیا را سوت بزند. کیم جونگ هیوک در تاریخ رقابت‌های آسیایی تجربه 2قضاوت برای سپاهان را دارد. او سال2016 بازی زردپوشان با الاتحاد عربستان را سوت زد که الاتحاد با 4گل پیروز شد. همین فصل گذشته هم جدال سپاهان با آلمالیق ازبکستان در ورزشگاه آزادی با داوری آقای کیم برگزار شد که شاگردان ژوزه مورایس موفق شدند بردی 9گله و تاریخی را مقابل این تیم به‌دست آورند.

خوب، بد، هیچی!
ایرانی‌ها مقابل تیم‌های خودی چه عملکردی داشتند؟

سردار آزمون در حالی امشب با پیراهن شباب‌الاهلی به مصاف سپاهان می‌رود که رویارویی بازیکنان ایرانی با باشگاه‌های داخلی، اتفاق تازه‌ای نیست. در حقیقت در دل این دوئل‌ها، بارها خاطرات تلخ و شیرینی به ثبت رسیده و قاب‌های ماندگاری ثبت شده است. شاید یکی از جنجالی‌ترین تصاویر تاریخ فوتبال ایران، جایی بود که فرهاد مجیدی با پیراهن الغرافه مقابل پرسپولیس از میدان اخراج شد و موقع خروج از زمین به نشانه کری‌خوانی برای 100هزار هوادار حریف، عدد4 را نشان داد. رامین رضاییان هم سابقه بازی باپرسپولیس را دارد؛ با پیراهن الدوحیل و در روزی که تیم قطری با یک گل، سرخپوشان ایرانی را شکست داد. رضاییان در آن زمان مغضوب برانکو بود. حالا که بحث پرسپولیس است، باید به گل‌به‌خودی عجیب مرتضی پورعلی‌گنجی به قرمزها با پیراهن السد قطر هم اشاره کنیم؛ اتفاقی که در ورزشگاه آزادی رخ داد و شاید بدترین سناریو برای یک بازیکن ایرانی مقابل تیم سابقش بود؛ نهایت بدشانسی!
با این همه بهترین عملکرد مقابل تیم‌های ایرانی را، مهدی طارمی داشته است. مهاجم سابق پرسپولیس، در دوران نه‌چندان طولانی حضورش در الغرافه قطر 3بار با تیم‌های ایرانی مواجه شد و هر 3بار هم توانست دروازه رقبا را باز کند. ذوب‌آهن و تراکتور‌(2بار) قربانیان طارمی بودند. در این فهرست می‌توان به مهرزاد معدنچی و میلاد میداودی هم اشاره کرد اما یک تقابل جنجالی دیگر هم در سال‌های دور به حضور رضا شاهرودی با پیراهن دالیان چین مقابل استقلال در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا مربوط می‌شود که آن بازی را آبی‌ها در آزادی بردند و به فینال رسیدند. فراموش نکنیم اساسا تولد ستاره‌ای به اسم مهدی هاشمی‌نسب در فوتبال ایران هم مرهون یکی از همین تقابل‌ها بوده است؛ جایی که او در دهه‌70 با پیراهن کپه‌داغ ترکمنستان مقابل پرسپولیس قرار گرفت و عملکرد دفاعی خوبش نظر قرمزها را جلب کرد. اینگونه، هاشمی‌نسب پرسپولیسی شد، به استقلال رفت و سایر قضایا. ببینیم سردار جلوی سپاهان که نخستین تیم دوران حرفه‌ای او هم بوده، چه خواهد کرد...

سختی بی‌پایان
به‌دلیل قرعه سخت روزهای پایانی، 3تیم لیگ برتری از همین امروز می‌توانند نگران آخرین روزهای فصل باشند؛ سپاهان در آن بالا و 2تیم در آن پایین
فقط 10روز تا آغاز فصل جدید لیگ برتر ایران مانده و علاقه‌مندان فوتبال داخلی که مدت‌هاست دلتنگ تماشای این رقابت‌ها هستند از حالا روزشماری برای تماشای بازی‌های هفته اول را آغاز کرده‌اند. نخستین بازی از بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر ایران، مصاف قهرمان فصل گذشته با ذوب‌آهن خواهد بود و استقلالی‌ها هم یک روز بعد باید به زمین تیم شمس‌آذر قزوین بروند؛ تیمی که 2روز قبل شاهد استعفای سرمربی جوان خودش بود و احتمالا فصل را با شرایط نابسامانی آغاز خواهد کرد. سبک‌تر بودن بازی استقلال نسبت به رقیب دیرینه‌اش اتفاقی است که فقط محدود به هفته اول نیست و آبی‌ها می‌توانند خوشحال باشند که در چند هفته ابتدایی قرعه آسان‌تری نسبت به رقیبشان پرسپولیس دارند و فرصت خوبی برای شکل گرفتن ترکیب جدید، نصیبشان شده است. این موضوع در مورد تیم سپاهان هم صدق می‌کند که روزهای نخست چند بازی نسبتا آسان با تیم‌های تازه‌صعودکرده خواهند داشت. معمولا در لیگ برتر ایران - برخلاف لیگ‌های معتبر دنیا- تیم‌ها در فاصله میان دو فصل بازیکنان زیادی را جابه‌جا می‌کنند و در برخی موارد میزان تغییرات در ترکیب آنها از 50درصد هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل اغلب تیم‌ها به یک گروه کاملا جدید و ناشناخته تبدیل می‌شوند که برای شکل گرفتن و هماهنگ شدن، نیاز به فرصت زیادی دارند. همین موضوع باعث می‌شود آسان‌تر بودن بازی‌های ابتدایی، اهمیت زیادی پیدا کند و نتیجه قرعه‌کشی تأثیر قابل‌توجهی بر نتایج لیگ بگذارد. از این‌رو مقایسه کردن قرعه تیم‌های مدعی در هفته‌های ابتدایی، رسمی است که همیشه بعد از قرعه‌کشی لیگ برتر انجام می‌شود. اما سکه قرعه‌کشی یک روی دیگر هم دارد که نمی‌توان از آن غافل شد؛ ترتیب بازی‌ها در هفته‌های پایانی موضوعی است که می‌تواند به شکل دیگری روی صعود و سقوط تیم‌ها اثر بگذارد. در روزهای انتهایی لیگ، یعنی دقیقا در جایی که بازی‌ها حساس‌تر و امتیاز گرفتن سخت‌تر می‌شود، چه خوشبخت خواهند بود تیم‌هایی که بازی‌های ساده‌تری در پیش دارند و با حریفان آسان‌تری روبه‌رو می‌شوند. در تاریخ لیگ برتر ایران کم نبوده‌اند تیم‌هایی که به‌دلیل سختی بازی‌های آخر، ناگهان قهرمانی را از دست داده‌اند و یا برخلاف پیش‌بینی‌ها از لیگ برتر سقوط کرده‌اند. امسال سپاهان در بین تیم‌های مدعی قهرمانی و شمس‌آذر، هوادار و چادرملو از میان تیم‌های در خطر سقوط، سخت‌ترین قرعه را در هفته‌های آخر دارند و از این لحاظ بدشانس‌ترین تیم‌ها محسوب می‌شوند.
 
   بهار 1404؛ فصل سخت سپاهان
نگاهی به جدول بازی‌ها نشان می‌دهد تیم سپاهان دقیقا به همان اندازه که در ابتدای بازی‌ها مسیر ساده‌ای دارد در هفته‌های پایانی روزهای سختی را سپری خواهد کرد. زردپوشان اصفهان لیگ24را با ملاقات 2تیم تازه‌وارد شروع می‌کنند اما در عوض 4هفته آخر نیمی از بازی‌هایشان با استقلال و پرسپولیس خواهد بود. تیم مورایس در هفته‌های دوازدهم و بیست‌وهفتم با پرسپولیس روبه‌رو می‌شود. یعنی بازی برگشت این دو تیم 3هفته قبل از پایان لیگ است که از قضا در آن بازی اصفهانی‌ها میهمان هستند. رویارویی سپاهان با استقلال تهران هم درست در روز آخر مسابقات رخ می‌دهد؛ هفته پانزدهم در تهران و هفته سی‌ام در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان. در هفته بیست‌وهفتم استقلالی‌ها با رضایت خاصی شاهد امتیازاتی هستند که سپاهان و پرسپولیس در تقابل مستقیم از دست می‌دهند و در هفته پایانی هم پرسپولیس از دوئل سپاهان و استقلال سود خواهد برد. و البته خوشحال‌ترین تیم مدعی در آن مقطع تراکتور خواهد بود که اگر در کورس قهرمانی باشد از کشت‌وکشتار 3رقیبش در این دوئل‌ها بیشترین سود را خواهد برد. تبریزی‌ها برخلاف سایر مدعیان در 5هفته پایانی هیچ حریف بزرگ و قدرتمندی ندارند. مهم‌ترین بازی‌های تراکتور در آن مقطع با ملوان و شمس‌آذر خواهد بود که رتبه‌های ششم و هشتم فصل گذشته را دارند و تازه مشخص نیست امسال همان کیفیت را داشته باشند. نساجی، استقلال خوزستان و چادرملو هم 3حریف دیگر هستند که یا تازه صعود کرده‌اند و یا در آخرین روزها از سقوط گریخته‌اند. در بین 4تیم مدعی قهرمانی، استقلال که علاوه بر سپاهان باید با فولاد و گل‌گهر و آلومینیوم بازی کند صاحب دومین قرعه سخت در روزهای پایانی است. پرسپولیس و تراکتور اما آسان‌ترین قرعه روزهای پایانی را در میان تمامی 16تیم دارند. این نتیجه‌گیری با یک محاسبه ریاضی و براساس رتبه تیم‌های حریف در فصل گذشته انجام شده است.
 
   ادامه سقوط تهرانی‌ها؟
و اما انتهای جدول؛ شاید حدس زدن گزینه‌های سقوط در فصل آینده، آن هم از امروز و قبل از آغاز رسمی رقابت‌ها کار غیرممکنی باشد. اما از چند تیم می‌توان نام برد که با توجه به لیست بازیکنان و روند آماده‌سازی، احتمال حضورشان در انتهای جدول بیش از بقیه تیم‌هاست. چادرملو که خریدهای آنچنانی نداشته و سیاستش آغاز لیگ برتر با همان ترکیب لیگ یکی است، هوادار که سال گذشته در مرز سقوط بود و امسال هم دیرتر از همه صاحب سرمربی شده و استقلال‌خوزستان که انگار همان تیم چهاردهم فصل قبلی است. شمس‌آذر قزوین هم اگرچه فصل گذشته پدیده شگفتی‌ساز لیگ بود و در نیمه بالای جدول قرار گرفت اما امسال تقریبا تمامی بازیکنان تأثیرگذارش را از دست داده و اوضاعش در نقل‌وانتقالات به‌قدری ناامیدکننده بوده که مازیار زارع را وادار به استعفا کرده است. بنابراین بعید نیست تیم هشتم فصل گذشته هم در این فصل به گزینه سقوط تبدیل شود. از میان تیم‌های نامبرده چادرملو سخت‌ترین بازی‌ها را در روزهای آخر لیگ دارد. نماینده یزد در 5هفته آخر به‌ترتیب با تراکتور، آلومینیوم، فولاد، استقلال و گل‌گهر روبه‌رو می‌شود؛ لیستی که با همین یک نگاه هم بیننده را دچار وحشت می‌کند. اگر چادرملو تا قبل از این بازی‌ها قعرنشین باشد، فرارش از قعرنشینی در این 5بازی تقریبا غیرممکن خواهد بود. تیم هوادار هم تقریبا دچار همین مشکل است. شاگردان مهدی رحمتی که معلوم نیست در روزهای آخر هم شاگرد همین سرمربی باشند، در 2هفته پایانی سپاهان و پرسپولیس را در مقابل دارند! یعنی هوادار باید در پایان هفته بیست‌و‌هشتم حداقل 6امتیاز با منطقه سقوط فاصله داشته باشد وگرنه با 2شکست کاملا محتمل مقابل 2مدعی قهرمانی سقوط خواهد کرد. شرایط هوادار در این فصل خیلی شبیه پیکان در فصل گذشته است که تا 3-4هفته آخر شانس بقایش خیلی بیشتر از رقبا بود اما قرعه سخت روزهای پایانی کار دستش داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید