• سه شنبه 23 مرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 7 صفر 1446
  • 2024 Aug 13
یکشنبه 14 مرداد 1403
کد مطلب : 231781
+
-

هفته داغ برقی با رکورد تاریخی

برق
هفته داغ برقی با رکورد تاریخی

گرمای هوا در هفته جاری باعث شکسته‌شدن رکورد مصرف برق  می‌شود. اگر این پیش‌بینی وزیر نیرو درست از کار درآید، ایران هفته داغ برقی را تجربه خواهد کرد چرا که کشور با رشد 2برابری مصرف در 10ساله اخیر مواجه می‌شود. به گزارش همشهری، علی‌ اکبر محرابیان، وزیر نیرو دیروز با بیان اینکه اوج مصرف برق در تابستان سال گذشته برابر با 72هزار و 725مگاوات و امسال79هزار و 189مگاوات به ثبت رسیده است، گفت: در هفته جاری رکورد تاریخی افزایش دمای هواي تهران شکسته می‌شود.
این گفته مرد شماره یک وزارت نیرو یک زنگ هشدار جدی برای همه است چرا که شبکه برق ایران با تمام توان زیر فشار تولید و توزیع قرار دارد. رشد 8.8درصدی مصرف در روزهای اخیر نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته در حالی رقم خورده که همه نیروگاه‌ها در مدار تولید قرار دارند و همچنان برخی استان‌ها در وضعیت نیمه‌تعطیل به‌سرمی‌برند. به‌گفته وزیر نیرو، متوسط رشد 10سال اخیر مصرف برق ایران 4.7درصد به ثبت رسیده است؛ در چنین شرایطی می‌توان گفت که کشور امسال 2برابر رشد متوسط سال‌های گذشته رشد مصرف برق را تجربه کرده است.

عبور مصرف از پیش‌بینی‌ها
محرابیان با اعلام اینکه میزان تامین برق در سال‌جاری از سناریوهای بدبینانه پیش‌بینی شده وزارت نیرو هم پیشی گرفت، گفت: در کشور کویت بیش از یک‌ماه است که جداول خاموشی اعلام و اعمال می‌شود و همچنین درعربستان سعودی، اردن و عمان مستمرا قطعی برق صورت می‌گیرد. او می‌افزاید: شاید این هفته آخرین روزهای گرم امسال باشد به‌طوری که ممکن است در برخی از نقاط کشور مانند تهران شاهد شکسته شدن رکورد گرمای هوا باشیم.

احتمال قطع برق
رضا کفیلی، مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق توانیر با اشاره به افزایش ٦هزارمگاواتی بار مصرفی شبکه نسبت به سال قبل، هشدار داد: شدت گرما و رشد مصرف احتمال وقوع حوادث در شبکه‌های برق را افزایش می‌دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید