• یکشنبه 14 مرداد 1403
  • الأحَد 28 محرم 1446
  • 2024 Aug 04
شنبه 13 مرداد 1403
کد مطلب : 231594
+
-

چرایی تشکیل دادگاه شهدای غواص

مظلومیتی ماندگار در تاریخ

الناز عباسیان- دبیر پایداری

 چه حکمتی است که نزدیک به  ۴ دهه از آن سرمای استخوان‌سوز اروند و شلمچه گذشته اما داغ غواص‌های خط شکن سرد نمی‌شود؟ آنها که در عملیات کربلای ۴ دل به دریا زدند و شدند دریا دل. در اروند خروشان و وحشی، کربلایی به راه انداختند که هنوز که هنوز است فاو و ام‌الرصاص به شجاعت‌شان می‌بالد. اما درباره عملیات کربلای ۴ که نامش همیشه با بغض و ابهام گره خورده چند نکته حائز اهمیت است؛
اول: چون درخصوص این عملیات روایت‌های متفاوت بسیار است، جا دارد کارشناسان این حوزه، پیش از آنکه دشمنان، روایت نادرست را تلقین کنند، دست به تبیین و روایتگری واقعی بزنند. لازم است مکرر به ویژه برای نسل جدید تکرار شود که چگونه خاک این سرزمین در دوران دفاع مقدس مورد تجاوز از سوی ارتش حزب بعث قرار گرفت و جنایت‌های جنگی و ضد حقوق‌بشری زیادی علیه کودکان، زنان و مردم ایران صورت گرفت. سال ششم جنگ (۱۳۶۵)  ایران در پاسخ به اقدامات متجاوزانه و برای جلوگیری از حملات بیشتر تصمیم به خنثی‌سازی عملیات‌های دیگر دشمن گرفت و عملیات خاکی- آبی کربلای ۴ طراحی و اجراشد. منطقه عملیاتی در جنوب غربی ایران و جنوب شرقی شهر بصره عراق قرار داشت و نیروهای ایرانی باید از رودخانه اروند عبور می‌کردند. به دلایلی عملیات به اهداف تعیین شده نرسید و تعدادی از نیروها به شهادت رسیدند و تعدادی دیگر اسیر شدند. البته بعد از این عملیات، نیروهای ایرانی دست از کار نکشیدند و علت موفق‌نبودن عملیات را بررسی کردند و عملیات غرورآمیز کربلای ۵ را رقم زدند که معادلات جنگ تحمیلی را به کلی به نفع ایران تغییر داد.
دوم:  دشمن نیروهای غواص ما را بعد از اسارت کیلومترها با دستان بسته و با لب تشنه و پیاده از منطقه عملیاتی دور کرد و بعد از شکنجه دادن در گودال‌هایی زنده زنده دفن می‌کند. در حالی که  مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی با رزمنده ای که سلاح نداشته و یا اسیر شده باشد باید با احترام و کرامت انسانی برخورد شود اما رژیم بعث عراق بدترین رفتارهای ضد‌حقوق بشری را با اسرای ایرانی انجام داد. تفحص و شناسایی پیکر دست بسته این غواصان اسیر، ۳۰ سال بعد از این عملیات در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ مهر محکمی بر سند مظلومیت شهدای دفاع مقدس و به ویژه شهدای عملیات کربلای ۴ زد.
سوم: اطلاعات نیروهای ما را آمریکا به حزب بعث داده بود که این امر باعث لورفتن عملیات نیروهای ما شده بود. در تأیید این مدعا «دیوید کریست» مشاور پیشین وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در مرداد ۱۳۹۲ در مصاحبه ای در بی بی سی فارسی تأیید کرد که کشورش با ارائه اطلاعات عملیات کربلای ۴ به عراقی‌ها سبب شکست عملیات شده است.
نکته آخر و مهم‌تر؛ به تازگی در تیرماه سال جاری جلسه رسیدگی به پرونده شهدای غواص دفاع مقدس به طرفیت خوانده آمریکایی شامل دولت ایالات متحده آمریکا و سردمداران این دولت برگزار شد و دادخواهان که همان خانواده شهدای غواص هستند از حیث خسارت مادی و تنبیهی خواهان رسیدگی به اتهامات مسببان و مباشران در به شهادت رساندن شهدای غواص شدند. این اقدام حاصل تلاش جمعی از وکلای دردآشنا و به ویژه دکترعزالدین سلیمانی، وکیل این پرونده است که امیدواریم با صدور رای مقتضی برای تسلی قلب خانواده‌های شهدای غواص اتفاق خوبی رخ دهد. صرف‌نظر از رای و نتیجه این دادگاه، آنچه ارزشمند است زنده نگه‌داشتن یاد و روایت مظلومیت شهدای غواص ایرانی در تاریخ جهان است. برماست به عنوان اهالی رسانه در انعکاس این رویداد و دیگر دادخواهی‌های مشابه از سوی خانواده شهدا بیش از پیش همت بگماریم و این وظیفه شرعی و اخلاقی ماست در برابر حقی که شهدا بر گردن ما دارند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید