• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 مرداد 1403
کد مطلب : 230642
+
-

تاریخ‌سازان آسمانی

 موضوع: شهدای شاخص سلسبیل
 ویژگی: چهره‌هایی که برای انقلاب و دفاع از تمامیت ارضی کشور از جان گذشتند

 سلسبیل از محله‌های شهید‌پرور شهر تهران است، چه در سال‌های مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی، چه در سال‌های تثبیت انقلاب، چه در جنگ تحمیلی و چه در سال‌های اخیر در دفاع از وطن در بیرون از مرزهای کشور. سیدرسول امینی، پژوهشگر محله از شهدای شاخص محله می‌گوید.

مرید شهید بهشتی
حسن بخشایش از شهدای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم‌ تیر ۱۳۶۰ اهل محله سلسبیل بود. این شهید در دی‌ماه ۱۳۳۶ در محله منیریه، حوالی چهارراه لشکر، متولد شد. خانواده‌ او سال ۱۳۵۵، همزمان با قبولی حسن در دانشگاه، به محله نواب، چهارراه اناری، روبه‌روی پمپ بنزین خیابان کمیل رفتند و در کوچه شهید سمندریان (گنجه‌ای سابق) ساکن شدند. او سال ۱۳۵۵ در رشته مهندسی شیمی وارد دانشگاه تبریز شد. حسن بخشایش از همان دوران، مبارزه علیه طاغوت را شروع کرد و بعد از انقلاب هم فعالیت‌های بسیاری برای حفظ پیروزی انقلاب اسلامی و خنثی‌سازی توطئه دشمنان انقلاب انجام داد. او ارادت ویژه‌ای به شهید بهشتی داشت.

همرزم فرماندهان شهید
جمشید کوزه‌گران از همرزمان شهید فکوری بود که هفتم مهر‌ماه سال1360در مسیر بازگشت از جبهه‌های جنوبی جنگ به تهران در سانحه سقوط هواپیمای هرکولس سی 130نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوالی تهران به شهادت رسید. در این حادثه جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه ازجمله تیمسار سرلشکر فلاحی، سرهنگ نامجو، سرداران کلاهدوز و محمد جهان‌آرا هم آسمانی شدند. پیکر او در بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده‌شد.

شهید مدافع حرم
محمدرضا دهقان‌نیری از شهدای مدافع حرم محله سلسبیل است. این شهید والامقام سال 1374در محله سلسبیل متولد شد. او دانش‌آموخته دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام صادق(ع)و سال سوم فقه و حقوق اسلامی در مدرسه عالی شهید مطهری بود که 15مهر‌ماه سال 1394با عنوان بسیجی تکاور راهی سوریه شد. محمدرضا 20 سال داشت که روز پنجشنبه 21 آبان 1394در عملیات محرم در نبرد با‌ تروریست‌های تکفیری داعش در حومه شهر حلب به شهادت رسید.  پیکر پاکش در روز 25آبان‌ماه همان سال به کشور رسید و در میان سیل عظیم اهالی محله تشییع و در گلزار شهدای امامزاده علی‌اکبر چیذر به خاک سپرده شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید