• دو شنبه 22 مرداد 1403
  • الإثْنَيْن 6 صفر 1446
  • 2024 Aug 12
چهار شنبه 10 مرداد 1403
کد مطلب : 231415
+
-

دوگانه کنسول‌های بازی

آمارها نشان می‌دهد که مجموع کل ارزش بازار فروش کنسول‌های بازی به محدوده 50میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر بیشترین سهم متعلق به پلی استیشن و ایکس باکس است.

 پلی استیشن
پلی استیشن را شرکت سونی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۴ عرضه کرد. پس از آن تاریخ پلی استیشن همواره یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین برندهای تولیدکننده دستگاه بازی در دنیا بوده است. این دستگاه‌ها به تلویزیون یا مانیتور متصل شده و به کاربر اجازه می‌دهند تا با استفاده از دسته یا کنترلر، با دنیای مجازی و کاراکترها تعامل داشته باشند. در چند دهه گذشته، سونی چندین نسخه از کنسول‌های پلی استیشن را به بازار عرضه کرده که شامل پلی استیشن ۲ (در سال ۲۰۰۰) پلی استیشن ۳ (در سال ۲۰۰۶) پلی استیشن ۴ (در سال ۲۰۱۳) و جدیدترین نسخه آن یعنی
پلی استیشن ۵ (سال ۲۰۲۰) هستند. هر نسخه جدید حاوی بهبودهایی در گرافیک، قدرت پردازش و امکاناتی است که به ارتقای کیفیت تجربه بازی کمک می‌کنند.
برند پلی استیشن علاوه بر کنسول بازی، سرویس بازی‌های آنلاین خود را هم تحت نام پلی استیشن نتورک (PSN) ارائه می‌دهد که به کاربر امکان اتصال به دوستان، دانلود بازی و دسترسی به صدها امکانات آنلاین دیگر را می‌دهد.

ایکس باکس
کمپانی مایکروسافت، کنسول‌های بازی ایکس باکس را در سال ۲۰۰۱ به بازار عرضه کرد و این محصول خیلی زود به رقیب اصلی پلی استیشن تبدیل شد. ایکس باکس هم مثل پلی استیشن به تلویزیون و مانیتور متصل می‌شود. نسخه‌های پیشرفته‌تر ایکس باکس شامل ایکس باکس ۳۶۰ (سال ۲۰۰۵) ایکس باکس وان (سال ۲۰۱۳) و جدیدترین نسخه آن، ایکس باکس‌های سری ایکس و سری اس (سال ۲۰۲۰) هستند.
سرویس ایکس باکس Live به کاربران امکان اتصال به دوستان، شرکت در بازی‌های آنلاین چندکاربره و دسترسی به محتوای بیشتر را می‌دهد. مایکروسافت سرویس اشتراکی Xbox Game Pass را هم ایجاد کرده که امکان دسترسی به کتابخانه بازی‌های قابل دانلود و اجرا با کنسول‌های ایکس باکس و همچنین کامپیوترهایی را که سیستم عامل ویندوز ۱۰ دارند فراهم می‌کند. علاوه بر این، مایکروسافت Xbox Game Studio که واحد توسعه بازی است را ایجاد کرده که برای کنسول‌های ایکس باکس، بازی‌های متنوعی را ایجاد کنند. به‌دلیل وجود این خدمات و کیفیت دستگاه‌ها، ایکس باکس توانسته است سهم بزرگی از بازار کنسول‌های بازی را به‌خود اختصاص دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید