• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 6 مرداد 1403
کد مطلب : 231042
+
-

عملیاتی که معادلات قاچاق مواد در دنیا را به‌هم ریخت

دستگیری سلاطین موادمخدر دنیا در شهر مرزی

دستگیری سلاطین موادمخدر دنیا در شهر مرزی

2نفر از قدرتمند‌ترین قاچاقچیان مواد‌مخدر دنیا روز پنجشنبه در جریان عملیاتی پیچیده در یکی از شهرهای مرزی تگزاس دستگیر شدند. یکی از این افراد پسر ال‌چاپو، مخوف‌ترین قاچاقچی دنیاست و دیگری مردی خطرناک که مقامات قضایی آمریکا اعتقاد دارند در مرگ 100هزار آمریکایی که بر اثر مصرف مخدر فنتانیل کشته شده‌اند نقش دارد.
به گزارش همشهری به نقل از لس‌آنجلس تایمز، عملیات دستگیری خواکین‌ ال‌چاپو گازمن(پسر ال‌چاپو) و ال‌مایو زامبادا (مرد پشت‌پرده کارتل سینالوا که ده‌ها تن مواد‌مخدر را به سراسر جهان قاچاق کرده) بعدازظهر پنجشنبه به وقت محلی در یک فرودگاه خصوصی در شهر ال‌پاسو در تگزاس و در نزدیکی مرز مکزیک رقم خورده است.
براساس این گزارش، خواکین ال‌چاپو گازمن، پسر ال‌چاپوی معروف است که در سراسر دنیا شناخته شده و فیلم‌ها و داستان‌های زیادی از زندگی او ساخته و منتشر شده بود. ال‌چاپو در سال 2019در جریان یک عملیات ویژه دستگیر و به آمریکا منتقل و در آنجا به حبس ابد محکوم شد. پس از دستگیری این مرد، پسرش خواکین بود که رهبری کارتل بزرگ سینالوا در مکزیک را به‌عهده گرفت و فعالیت‌های مجرمانه‌شان را ادامه داد. اما آنطور که رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند، فردی که همزمان با خواکین دستگیر شده نیز یکی از مخوف‌ترین قاچاقچیان دنیاست. مردی 76ساله به نام ال‌مایو زامبادا که از سال‌ها پیش دولت آمریکا برای دستگیری او جایزه 15میلیون دلاری تعیین کرده بود.
گفته می‌شود که او چندین دهه، شریک اصلی ال‌چاپو بود. وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که زامبادا از جوانی زندگی خود را به‌عنوان یک قاچاقچی بزرگ بین‌المللی مواد‌مخدر گذرانده اما هرگز یک روز را در زندان سپری نکرده است. این مرد عامل اصلی قاچاق مخدری صنعتی به نام فنتانیل به آمریکا شناخته می‌شود. مخدری که 50برابر هروئین قدرت دارد و تنها در یک سال گذشته باعث مرگ 100هزار آمریکایی 18تا 45ساله شده است. دادستان‌های آمریکا از چند‌ماه قبل پرونده‌ای علیه زامبادا گشوده و او را عامل اصلی این مرگ‌ومیرها در آمریکا معرفی کرده بودند.
حالا و با دستگیری این دو قاچاقچی بزرگ که رسانه‌ها به آنها سلاطین موادمخدر دنیا لقب داده‌اند، پیش‌بینی شده که معادلات در دنیای قاچاق بین‌المللی موادمخدر به‌هم خواهد خورد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید