• سه شنبه 2 مرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 16 محرم 1446
  • 2024 Jul 23
سه شنبه 2 مرداد 1403
کد مطلب : 230646
+
-

محله شاعران، نویسنده‌ها و سوپراستارها

محله شاعران، نویسنده‌ها و سوپراستارها

 موضوع: چهره‌ها و مشاهیر فرهنگی
 ویژگی: خاستگاه مفاخر فرهنگی و هنری تهران

محله سلسبیل از سال‌های دور خاستگاه اهالی فرهنگ و هنر بوده و بسیاری از مفاخر فرهنگی و هنری پایتخت در این محله قدیمی می‌زیستند.
سلسبیل که امروز در کانون شلوغی‌های پایتخت قرار گرفته در سال‌های دور روزهای آرامی را سپری می‌کرد و شاید به همین دلیل بسیاری از هنرمندان پایتخت که آرامش سلسبیل با ذائقه‌شان سازگار بود این محله را برای زندگی انتخاب می‌کردند. سیدرسول امینی، نویسنده و ساکن قدیمی محله سلسبیل، در این‌باره می‌گوید: «زندگی مشاهیر فرهنگی و هنری در سلسبیل سابقه‌ای طولانی دارد و برخی از هنرمندان نامی تهران هنوز در این محله زندگی می‌کنند. استاد محمدرضا ایلدار ژاله، شاعر، نویسنده و سازنده سازهای ایرانی، یکی از همین مشاهیر هنری است که به واسطه ابداع سازهای سنتی مورد توجه استاد محمدرضا شجریان هم قرار گرفت. دکتر سیدحسین حسینی یکی دیگر از شاعران معاصر بود که در محله سلسبیل متولد شد و بعدها به نازی‌آباد کوچ کرد. مرحوم فریدون فروغی، خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز و استاد محسن راسخ، سازنده سازهای ایرانی و یکی از صنعتگران تهرانی هم اهل سلسبیل بودند.»
 بین چهره‌های نامداری که در سلسبیل متولد شدند یا در این محله می‌زیستند نام برخی بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون هم دیده می‌شود که جمشید هاشم‌پور سرآمد همه آنهاست. سیدرسول امینی درباره سابقه زیست بازیگران سینما در سلسبیل می‌گوید: «جمشید هاشم‌پور یکی از پرکارترین بازیگران سینما در دهه‌های 60 و 70بود و در آن برهه‌های‌در محله سلسبیل زندگی می‌کرد. پدر او از گروه اول مهاجرانی بود که از اردبیل به سلسبیل آمدند و سال‌ها در این محله زندگی کردند. جواد خدادادی، بازیگر سریال‌های طنز تلویزیون که در دانشکده هنرهای دراماتیک تحصیل کرده هم یکی دیگر از هنرمندان محله سلسبیل است.» هنر به شکل عجیبی با تاریخچه محله سلسبیل عجین بوده و نسل دوم هنرمندان این محله هم‌اکنون به‌عنوان سوپراستارهای سینما شناخته می‌شوند. امینی شهاب‌حسینی را پرچمدار نسل دوم هنرمندان سلسبیل می‌داند و می‌گوید: «سیدشهاب حسینی، بازیگر مطرح سینمای ایران و برنده نخل طلای بهترین بازیگر مرد جشنواره کن در سال 2016 و آناهیتا همتی، یکی از پرکارترین بازیگران سینما و تلویزیون در دهه80 بچه محله سلسبیل هستند. رضا رشیدپور، مجری باسابقه تلویزیون‌که در چند فیلم سینمایی ایفای نقش کرده را هم باید به فهرست بلندبالای هنرمندان محله سلسبیل اضافه کرد.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید