• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 1 مرداد 1403
کد مطلب : 230573
+
-

پلاستیک را تبدیل به سوخت کردم

گفت‌وگوی همشهری با تولید‌کننده سوخت از کیسه‌های نایلوني

گزارش
پلاستیک را تبدیل به سوخت کردم

الهام مصدقی راد-روزنامه‌نگار

سمیه شایسته‌پور، متولد دهه 70و دانش‌آموخته رشته شیمی است. دوران نوجوانی را در پارکینگ خانه، با آزمون و خطا صرف انجام آزمایش‌های مختلفی روی ماده  تبدیل پلاستیک به سوخت کرد که به کشف آنتی‌پلیمر برگرداندن پلاستیک به حالت اولیه و تولید سوخت جامد و پاک رسید. او این کشف را به نام خود ثبت و سال 86در ایران و سال 2019در آمریکا ثبت اختراع کرد. شهریور 1402 کارخانه تولید سوخت از پلاستیک را با ظرفیت 5تن در تهران راه‌اندازی کرد. ارزش حرارتی سوخت تولید شده از هر نوع پلاستیک، بدون آلودگی، 11هزار و 10کیلوکالری تا 11هزار و 990کیلوکالری بر کیلوگرم است که 1100تا 1500درجه سانتی‌گراد دمای احتراق دارد. شایسته پورسال گذشته جایزه ملی محیط‌زیست را کسب کرد.

تبدیل پلاستیک به سوخت چگونه ممکن است؟
پلاستیک خرد شده وارد دستگاه می‌شود و با واکنش شیمیایی به سوخت تبدیل می‌شود.
سوخت تولید شده آلوده است؟
آلایندگی ندارد و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز آن را تأیید کرده است.
فایده‌اش برای طبیعت چیست؟
پلاستیک را محو و ‌سوخت پاک تولید می‌کند. تهدید بزرگ زیست‌محیطی به فرصت تبدیل می‌‌شود.قابلیت راه‌اندازی در همه جای ایران و دنیا را نیز دارد.
این سوخت به چه شکل است؟
قرص، پودر و گرانول است. قرص‌ها از 6گرم تا یک کیلوگرم با کاربردهای مختلف است.
این سوخت چه مصارفی دارد؟
در کوره‌های حرارتی، خشک‌کن‌های صنعتی، ذوب فلز و...صنایع، به جای مازوت و زغال‌سنگ هم بدون نیاز به تغییر در سیستم سوخت‌رسانی کاربرد دارد. ‌در مواقع بحرانی که با مشکل سوخت مواجه می‌شویم هم می‌توان از آن استفاده کرد. در طبیعت و کوهنوردی، ‌روستاهای صعب العبورکه سوخت‌رسانی ‌سخت و هزینه بر است  و در مصارف خانگی کاربرد دارد.
استفاده خودرویی یا گرمایشی دارد؟
به دلیل جامد بودن نمی‌تواند سوخت خودرو باشد. اما قابل استفاده در مصارف خانگی است. قرص یک کیلوگرمی را می‌توان در بخاری گذاشت و 8 ساعت گرما گرفت. البته نیازمند تکنولوژی مختص به خود در سیستم گرمایش است.
بوی آن مشکل‌ساز نیست؟
بویی شبیه به فرآورده‌های نفتی دارد، اما مثل سوختن پلاستیک، آزار دهنده نیست، چون به صورت سوخت سبز تولید شده و آلایندگی آن در حد استاندارد جهانی است.
از یک کیلو پلاستیک چقدر سوخت تولید می‌شود؟
یک کیلوگرم.
زمان تبدیل‌ پلاستیک به سوخت چقدر است؟
پلاستیک 700سال زمان برای تجزیه می خواهد اما یک ساعته تبدیل به سوخت می‌شود.
از چه نوع پلاستیک‌هایی برای تولید سوخت استفاده می‌کنید؟
انواع پلاستیک.
کشورهای دیگر متقاضی استفاده از این سوخت هستند؟
آمریکا، فرانسه و آلمان درخواست راه‌اندازی این سیستم را داشتند. الان برخی کشورها، زمین‌هایی را در هند و پاکستان برای دفن زباله‌های پلاستیکی اجاره کرده و برخی کشورها به قبرستان پلاستیک تبدیل شده‌اند.
پاسخ‌ شما به درخواست‌ها چه بود؟  
پاسخ نداده‌ام. چون می‌خواهم ایران نخستین کشوری باشد که وارد فاز کاهش تولید کربن و پلاستیک می‌شود.
پلاستیک‌ها چگونه تهیه می‌شوند؟
می‌خریم. در حالی که باید در ازای حذف مواد پلاستیکی به‌صورت رایگان در اختیار ما گذاشته شوند و هزینه حمل‌ونقل، حفاری و دفن را نیز به ما پرداخت کنند.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید